Kopie

  • André Beunder en Mariëlle van der Veld
    Message 1 of 5 , Jul 31, 2003
      Hallo,

      Sinds enkele maanden ben ik actief bezig mijn gegevens in Pro-Gen op te
      slaan. Een simpele doch dringende vraag: ik wil een gedeelte van mijn
      kwartierstaat gebruiken voor een nieuw bestand. Hoe kopieer ik dit gedeelte?

      Bij voorbaat dank
      André Beunder (familienaam Beunder, Van Wijk, Hillebrand en Verweij)
    • Yvette P. Hoitink
      Message 2 of 5 , Jul 31, 2003
        Hallo Andre,

        Ga in de persoonslijst staan op de persoon waarvan je de kwartierstaat in
        een nieuw bestand wilt zetten. Nu kun je met L (selecteren), R (gerelateerde
        personen) alle personen in diens kwartierstaat selecteren (eventueel met
        partners, schoonouders, kinderen, etc.).

        Vanuit het hoofdmenu kun je met de Hulpprogramma's een nieuw progen-bestand
        aanmaken (Exporteren), waarbij je kunt aangeven dat je alleen de huidige
        geselecteerde personen wilt exporteren.

        Is dit nieuwe bestand voor eigen gebruik? Als dat zo is zou je je af kunnen
        vragen of het zinvol is om een nieuw bestand te beginnen. Zelf heb ik
        slechte ervaringen met het opsplitsen van bestanden omdat je vroeg of laat
        toch weer dubbele voorouders tegenkomt die je dan dubbel in moet voeren.
        Pro-gen kan prima uit de voeten met grote hoeveelheden personen, en dankzij
        de selectiemogelijkheden is het gemakkelijk om verschillende takken te
        herkennen.

        Suc6 ermee,

        Yvette

        Message 3 of 5 , Jul 31, 2003
          Hallo Yvette,

          Bedankt voor je snelle reactie. Eén familienaam uit mijn kwartier wil ik
          verder onderzoeken en uitwerken als parenteel. Ik vind het handig om hier
          een nieuw bestand voor aan te maken. Maar als onervaren Pro-Gen gebruiker
          zal ik je advies in mijn achterhoofd houden.

          Groet
          André Beunder (familienaam Beunder, Hillebrand, Van Wijk en Verweij)
        • Dago Hendrikson
          Message 4 of 5 , Aug 2, 2003
            Beste Andre,

            ProGen kan prima overweg met een combinatie van paretelen, genealogieen en
            kwartierstaten. Ik zal je zeker aanbevelen om alles in een bestand te
            zetten. Vroeg of laat zal je ook nieuwe relaties tegenkomen tusen de
            parenteel, genalogie en kwartierstaat.Al mijn genealogieen en kwartierstaen
            staan dan ook in 1 bestand (Hoofd).

            Scheiden heeft volgens mij alleen zin wanneer je voor een specifiek doel
            zoals bijv een gegevensverzameling aanlegd voor 1 stad of dorp.

            Groetjes,
            Dago Hendrikson

            Message: 4
            Date: Thu, 31 Jul 2003 22:40:29 +0200
            From: André Beunder en Mariëlle van der Velden <andre.marielle@...>
            Subject: Re: Kopie
[...]

            Dago Hendrikson, Gouda, The Netherlands
            * Genealogy: http://home.concepts-ict.nl/~dagospel/genealogie/
            Researching the Dutch families "Hendrikson" (Henderson, Hendriksen), "van
            Rij" (also van Reij, van Rie, van Riede, van Rije, van Ry, van Rye, Vanry,
            Verrij etc.), "Macor" and "Hotting" (also Hottich).

          • Yvette P. Hoitink
            Message 5 of 5 , Aug 2, 2003
              Hallo Andre,

              Als ervaren Pro-gen gebruiker raad ik je sterk aan om alles in 1 bestand te
              houden. Je kunt alle familierelaties die je wilt uitzoeken in Pro-gen
              vastleggen. Met Pro-gen kun je daarna heel gemakkelijk van een willekeurig
              persoon in je bestand een kwartierstaat of parenteel maken.

              Zelf heb ik twee bestanden: eentje voor mijn moeders familie (in Brabant) en
              eentje voor mijn vaders familie (in Winterswijk). De enige overlap tussen
              die twee bestanden zijn mijn ouders en ik dus dat is prima te doen.

              In dat Winterswijkse bestand zaten oorspronkelijk alleen mijn voorouders en
              hun naaste familie, maar inmiddels ook allerlei andere Winterswijkers die ik
              ben tegengekomen. In totaal zijn dat nu ruim 32000 personen, waarvan zo'n
              1300 (verschillende) voorouders van me. Van sommige voorouders zitten er
              meer dan 3000 nakomelingen in mijn bestand. Hun parentelen hebben natuurlijk
              weer de nodige overlap en ik moet er niet aan denken dat ik de parentelen in
              een ander bestand zou hebben als mijn kwartierstaat.

              Met de selectiemogelijkheden die Pro-gen biedt in de persoonslijst
              (A-Markeren of L-Selecteren en dan R-gerelateerde personen) en de
              uitvoermogelijkheden in het hoofdmenu kan ik de verschillende vormen van
              onderzoek prima uit elkaar houden als dat nodig is.

              Het nadeel van jouw aanpak met de kwartierstaat in het ene bestand en een
              parenteel in het andere bestand is dat je alles dubbel moet updaten. Stel je
              vindt een nieuwe overlijdensdatum, dan moet je die in twee bestanden
              invoeren. Of als een relatie niet blijkt te kloppen, dan moet je een hele
              tak in twee bestanden weghalen. Naast een hoop extra werk levert dat vroeg
              of laat inconsistenties op en daar zit niemand op te wachten. Ik zou daar
              nog maar eens goed over nadenken :-)

              Succes ermee!

              Yvette