genealogie met alle naamdragers

  • Jaap van Zweeden
    Message 1 of 6 , Jul 5 5:40 AM
      In enkele gevallen komt in mijn genealogie de situatie voor dat de kinderen
      van een ongehuwde moeder de familienaam van de moeder behouden en ook zelf
      weer nakomelingen krijgen. Deze kinderen wil ik ook opnemen in de
      genealogie. Is er iemand die mij kan adviseren hoe ik dit kan doen?
      Jaap van Zweeden.
    • Ivo Gilisen
      Message 2 of 6 , Jul 5 6:15 AM
[...]

        Beste,
        Dat zou ik ook wel willen weten hoe men "een genealogie op achternaam" moet maken, vertrekkend van de oudste stamvader/stamouders.
        Met vriendelijke groet,
        Ivo
        ivo.gilisen@...
        http://users.pandora.be/ivo.gilisen/
        (De website voor wie van PRO-GEN houdt)
      • Ivo Gilisen
        Message 3 of 6 , Jul 6 8:41 AM
          Message 4 of 6 , Jul 6 11:21 AM
            Ivo Gilisen wrote:

            > Zouden Johan en Dinant een uitvoer van een "genealogie op achternaam"
            > niet even simpel kunnen maken? Ik weet zeker dat het al jaren op hun
            > verlanglijstje staat. Of is het toch niet zo simpel?

            Hallo Ivo,

            Ik ben met je eens dat het aanpassen van het geslacht geen wenselijke
            optie is om tot een naamgenealogie te komen.

            Een naamgenealogie staat inderdaad op ons verlanglijstje, maar heel
            simpel is het toch ook weer niet:

            In het ideale geval waar het kind van de vaak ongehuwde moeder exact
            dezelfde achternaam heeft, zou het redelijk simpel zijn.
            Maar wat te doen als de achternaam van moeder en kind verschilt?
            Dit komt (met name voor 1800) toch regelmatig voor.
            Bijv. ongehuwde moeder heet 'Mulderij', kind heet 'Mullerie'.

            In welke mate moet de naam overeenkomen om in de naamgenealogie mee
            te mogen doen? Je zou kunnen kijken of de SOUNDEX overeenkomt, maar
            in bovengenoemd voorbeeld is dat dus niet het geval.
            Enkel het feit dat de vader onbekend is kan ook niet als criterium
            gebruikt worden, want dat zouden kinderen waarvan de vader nog niet
            is gevonden ook direct in zo'n genealogie verschijnen.
            Als men van mening is dat de achternaam exact moet kloppen, moet
            dat dan ook gelden bij de kinderen van de zonen, om mee te mogen
            doen in de naamgenealogie?

            M.a.w. hoe kan het programma beslissen of de kinderen van zo'n
            ongehuwde moeder wel of niet meegenomen moeten worden.

            De meest geschikte optie is waarschijnlijk dat er gekeken wordt of
            de Achternaam en/of het Alias-veld overeenkomen. In dat geval zou je
            in bovenstaand voorbeeld door het invullen van 'Mulderij' in het
            Alias-veld van het kind, een en ander kunnen sturen.

            Overigens willen we onze werkzaamheden aan een Windows versie zo
            min mogelijk onderbreken voor dit soort wijziginen in de DOS-versie;
            dus laat ik het nog maar op het lijstje staan.

            Wel heb ik wat tips hoe je nu in PRO-GEN via een omweg zo'n
            naamgenealogie kan bereiken m.b.v. een parenteel-uitvoer:

            In veel gevallen zullen mensen die zo'n naamgenealogie willen zich
            in hun onderzoek ook geconcentreerd hebben op die naam en weinig
            zijtakken onderzocht hebben.
            In zo'n geval hoeven er uit een parenteel dus maar weinig takken
            weggesneden te worden om te kunnen doorgaan voor een naamgenealogie.

            Je kan dit op meerdere manieren doen:

            1-
            Zet de parenteel EERST ALS GRAFISCH SCHEMA OP HET SCHERM en druk
            op F1. Er verschijnt een cursor die je met de pijl-toetsen over het
            scherm kan bewegen. Zet de cursor op een persoon die niet mee mag
            doen in de naamgenealogie en druk op DELETE. Deze persoon wordt
            dan als grijs vlakje getoond. Van de aldus uit het schema gewiste
            personen zullen ook de nakomelingen wegvallen. Je kan meteen meerdere
            personen op die manier weghalen en af en toe op de O-toets
            (van opnieuw opbouwen) drukken om het resultaat te zien.
            Zolang je niet terugkeert naar het hoofdmenu blijven deze takken uit
            de parenteeluitvoer verwijderd, dus je kan nu in het 'uitvoermenu' bij
            'Instellingen wijzigen' kiezen voor tekstuitvoer om de gewenste
            naamgenealogie in tekstformaat te gaan maken.

            2-
            Een andere manier is om een tijdelijk kopiebestand aan te maken
            waarin enkel de gewenste personen zitten, zodat je vanuit dat
            kopiebestand via de parenteel-uitvoer zo'n naamgenealogie maakt.
            In dat geval is het de kunst om de eerst juiste personen te
            selecteren via de L=toets, 'Gerelateerde personen',
            'Nakomelingen met partners'; en daar vervolgens de ongewenste
            personen uit weg te nemen door ze met de spatiebalk te markeren en
            dan via de L-toets de 'niet-gemarkeerden' te selecteren.
            Als je een tak-code in het code-veld hetb staan kan je ook het
            code-veld gaan gebruiken om de juiste groep te selecteren.
            Deze selectie exporteer je dan naar een nieuw tijdelijk bestand
            waarna je vanuit dat bestand de parenteel-uitvoer gaat maken.

            Beide methoden zijn wat omslachtig, maar het levert wel het gewenste
            resultaat op.

            Op dezelfde wijze heb ik gisteren op de PGGG Zomermarkt in Putten
            aan enkele mensen gedemonstreerd hoe je via de verticale versie
            van de grafische parenteel een leuke grafische stamreeks kan maken.

          • Jaap van Zweeden
            Message 5 of 6 , Sep 12, 2003
              Beste Johan Mulderij,

              Dit voorjaar heb ik de vraag over een naamgenealogie in deze nieuwsgroep
              gesteld en over dat onderwerp zijn verschillende berichten verschenen. Onder
              meer jouw bericht met de twee geschetste oplossingen die hieronder staan. Ik
              heb beide oplossingen uitgeprobeerd en ze werken tot tevredenheid. Maar de
              nieuwe update van Pro-gen met onder meer de nieuwe Naamgenealogie functie is
              werkelijk subliem. Ik ben vol bewondering over de snelle en flexibele manier
              waarop nu een naamgenealogie gemaakt kan worden. Hartelijk dank daarvoor!

              Jaap van Zweeden.

              Message 6 of 6 , Sep 14, 2003
                Beste Johan,

                Ik ben op de voorhand al razend enthousiast over deze nieuwe feature. Een
                hoop extra werk wordt hiermee voorkomen en mijn database blijft perfect in
                orde. Nu nog heb ik van enkele vraouwtjes mannetjes gemaakt om alles recht
                te laten lopen met allerlei opmerkingen, maar binnen de kortste keren zijn
                die teruggezet nu een naamgenalogie zo makkelijk is te maken.

                Ik heb nog wel een vraag hierbij: Hoe reageert het programma wanneer man en
                vrouw dezelfde achternaam dragen? Bijvoorgbbeeld Wim Klok, getrouwd met Pie
                Klok. Worden de kinderen dan vermeld bij de man, of bij de eerst
                voorkomende naamdrager?

                met dank en groeten,
                Dago Hendrikson

                At 17:58 13-9-03 +0000, you wrote:
> [...]
                >waarop nu een naamgenealogie gemaakt kan worden. Hartelijk dank daarvoor!

                Dago Hendrikson, Gouda, The Netherlands
                * Genealogy: http://home.concepts-ict.nl/~dagospel/genealogie/
                Researching the Dutch families "Hendrikson" (Henderson, Hendriksen), "van
                Rij" (also van Reij, van Rie, van Riede, van Rije, van Ry, van Rye, Vanry,
                Verrij etc.), "Macor" and "Hotting" (also Hottich).