[pro-gen] BepG/bloedverwant

  • v.f.l. polle
    Message 1 of 1 , Mar 23 12:52 PM
      Beste Frans en Wim,

      Hieronder een verhaal over mogelijke automatisering binnen de mogelijkheden
      van het huidige programma.

      Victor Pollé

      }}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}}

      ER IS BEST ZELF IETS GROTENDEELS TE AUTOMATISEREN

      In het menu "Markeren personen" en in het menu "Selectie personen"
      staat als keuze "Gerelateerde personen....". Kiest men dit dan volgt
      of het menu "markeer van persoon [#]" of in het menu "selecteer van persoon
      [#].
      In beide menus kan men kiezen uit "bloedverwanten" of "gerelateerden".

      Ik wil vaststellen of twee personen 'familie' van elkaar zijn. Ik ken de
      personen en schrijf hun recordnummers op.

      Ik kies één van de twee en ga erop staan. Kies ik nu markeer de
      "bloedverwanten" en blijkt de ander van de twee gemarkeerd te zijn, dan is
      (zijn) er dus een (of meerdere) gemeenschappelijke voorouders. Is de ander
      van de twee niet gemarkeerd dan kan ik nog "gerelateerd" proberen.

      Ik kies één van de twee en ga erop staan. Kies ik nu markeer de
      "gerelateerden" en blijkt de ander van de twee gemarkeerd te zijn, dan is er
      dus een relatie via "aangetrouwd". Is de ander van de twee niet gemarkeerd
      dan zijn de twee IN HET BESTAND niet gerelateerd.

      VOORWAARDE VOOR AUTOMATISERING

      Zijn de twee personen "bloedverwant" dan kan men op eenvoudige wijze een
      geneagram maken en bekijken op het beeldscherm, in de fileviewer of in de
      print. (Zie Cursus STAP VOOR STAP leren werken met PRO-GEN, Werkblad 7, 16
      Het maken van een geneagram.) Via 3 makros heb ik dit grotendeels
      geautomatiseerd.

      Zijn de twee personen alleen "gerelateerd" dan weet ik geen procedure.

      PROCEDURE VOOR BLOEDVERWANTEN

      De stappen zijn de volgende.
      1. Voorbereidingen:

      1a. kies in het menu "Overzicht lijstdefinities personen" "HUW-KIND
      Overzicht van personen met aantal relaties en kinderen";

      1b. controleer of de opmaakdefinitie op PG30-2.DEF staat (via
      hulpprogramma's, export, PRO-GEN export, deze selectie ENTER, naam b.v.ER,
      nu komt het menu met de opmaakdefinities,
      kies PG30-2.DEF, ENTER, breek de export af met ESC.)

      2. Het afspelen van 3 macro's:

      2a. Ga op de eerste persoon staan in de persoonslijst.
      (Mijn makro ALT+1)
      Markeer de voorouders van de ene persoon.

      2b. Ga op de tweede persoon staan in de persoonslijst.
      (Mijn makro ALT+2)
      Markeer de voorouders van de andere persoon. Selecteer de gemarkeerden en
      exporteer deze selectie naar een tijdelijk bestand b.v. TEMPGEN. Kies de
      lijst HUW-KIND. Sorteer deze lijst op het aantal kinderen en ga naar het
      einde van de lijst, waar een mannelijk persoon staat met 2 kinderen.
      {Hier past een opmerking: als er kwartierverlies is bij één van de personen
      dan zijn er meerdere personen in de lijst met meer dan 1 kind. Je moet dan
      de jongste man kiezen met 2 kinderen voor je de derde macro gebruikt. Doe je
      dat niet dan krijg je soms zeer lange geneagrams met alleen in de laatste
      generaties de verbinding tussen beide personen.)

      2c. Je staat op de mannelijke persoon met twee kinderen in de persoonslijst.
      (Mijn makro ALT+3)
      Maak een geneagram en toon die in de fileviewer.

      Als er geen bijzondere dingen zijn dan kost het uitvoeren van de drie
      macro's minder dan een halve minuut.

      **************

      MIJN MACRO'S ZIJN [de kleine letters tikt men in, de woorden in kapitaal
      zijn toetsen, TEMPGEN en CHILDREN tikt men letter voor letter in]:

      ** Tekst van macro ALT+1

      ar HOME ENTER

      ** Tekst van macro ALT+2

      ar HOME ENTER
      lg ESC h HOME ENTER HOME ENTER ENTER TEMPGEN ENTER ENTER ENTER ENTER ENTER
      ENTER w ol ENTER
      sm CHILDREN ENTER ENTER ENTER ENTER
      END

      ** Tekst van macro ALT+3

      ar HOME [PIJL NAAR BENEDEN] (4x) ENTER lg ESC p ENTER sgd HOME ENTER av
      ENTER