Re: [pro-gen] Plaatsnamen

  • Paul De Clerck
    Message 1 of 8 , Aug 19, 2002
      From: Rob Zaaijer
      To: pro-gen@yahoogroups.com
      Sent: Monday, August 19, 2002 1:13 PM
      Subject: [pro-gen] Plaatsnamen

      Waarde ProGen gebruikers;

      Ik breng de plaatsnamen graag netjes en vooral uniform in. In PG kan dat helaas niet door aanklikken o.i.d.
      Ik keek al in deze groep of het onderwerp al eerder aan de orde was, maar vond niets.
      Heb je al in de handleiding gekeken? Bladzijde 11/12 , ook 43/44
      Noodgedwongen moet ik dus een lijstje bij de hand hebben met al de reeds door mij gebruikte plaatsnamen. Mijn vraag; hoe maak ik een selectie zodat de namen af te drukken zijn?
      Het is natuurlijk dan wel de bedoeling dat al de namen slechts eenmaal voorkomen.
      Je kan wel een alfabetische lijst maken van de plaatsnamen, maar niet één lijst van alle plaatsnamen in geboorten, dopen, overlijdens, begrafenissen, huwelijken, enz. in één keer. Op één van de gebeurtenissen kan je dan wel een index maken op de plaatsnamen waar elke plaats maar éénmaal in voorkomt. Zo'n index geeft je ook direct de "verkeerrde" plaatsnamen, die opvallen tussen de andere in de index. Zo'n index kan als optie ook worden aangemaakt bij het uitvoeren van een parenteel of kwartierstaat bij voorbeeld, samen met de index op de beroepen, en namen.
      Anders zou ik een selectie van de ingevulde Geb en overl plaatsen kunnen maken, maar dat is niet de bedoeling.

      Wie weet een "mooi" lijstje te maken?
      Je kan het op twee manieren nog handiger in PG30:
      1. Plaats de veelgebruikte plaatsnamen onder één van de vele functietoetsen en je kan dan een lijstje van de functietoetsen afdrukken via het menu Documentatie bekijken. Je kan F2 tot F12 gebruiken, en ook met SHIFT, ALT en CTRL of 44 stuks in totaal. Zie PRO-GEN.DOC onderaan p. 43 en p. 44

      Johan en Dinant hebben jaren terug eens zeer handige latjes uitgedeeld die passen op je toetsenbord (zoals vroeger met WordPerfect werd geleverd) en waarop je in vier rijen de inhoud van deze 44 toetsen kon invullen. Ik weet niet of ze die nog hebben, maar ik gebruik dat veel. TIP: invullen met potlood, dan kan je ook eens wijzigen als dat moet.
      Vooral als je in een bepaalde familie bezig bent is het aantal plaatsen relatief beperkt. Het voordeel is dat je die plaatsnamen ook een volgende keer steeds op dezelfde manier invult, want die teksten staan in het bestandje PRO-GEN.KEY op je schijf. Anders bekom je na een tijdje, zoals je zelf ook zei, St.Agatha-Rode en Sint-Agatha-Rode en St-Agatha-Rode en wellicht ook nog de combinaties met Rhode.
      2. Als je het invullen van een plaatsnaam (of andere telkst) eindigt met ENTER, dan wordt die in een buffer geplaatst. De laatste 20 teksten die met ENTER werden afgesloten kan je één voor één oproepen (erin bladeren) met <CTRL+pijl omlaag> en <CTRL+pijl omhoog>. Zie handleiding onderaan p. 11 en p. 12. Dit is dan bruikbaar tijdens een invoer om ook veel herhaalde voornamen en achternamen op te slaan, bij voorbeeld als je een klapper bewerkt.

      Met vriendelijke groeten;
      Rob Zaaijer
      Voor mijn genealogie uit Scheveningen, Noord-Brabant en Goeree-Overflakkee ga naar:
      http://home.hccnet.nl/r.w.zaaijer of:
      http://geneweb.geneanet.org/robzaaijer

    • Hans Schippers
      Message 2 of 8 , Aug 20, 2002
        Dag Allen,
        Ik heb geen oplossing voor de onderstaande vraag, maar met Pro-Gen wordt in PG30/NL
        een database met de naam Gciplt!!.dbf met alle (?) plaatsnamen meegeleverd. Kunnen
        we hier iets mee? Het zou natuurlijk prachtig zijn in deze lijst een plaatsnaam op
        te zoeken, en deze vervolgen te kopiëren naar de gewenste plaats.
        Met vriendelijke groet,
        Hans Schippers

> [...]
        > Rob Zaaijer
        > Voor mijn genealogie uit Scheveningen, Noord-Brabant en Goeree-Overflakkee ga

      • J de Graaf
        Message 3 of 8 , Aug 20, 2002
          je kan dit bestand gewoon met kladblok openen en lezen, eventueel een copy
          van dit bestand in excel of soort gelijk kunnen openen als tekstbestand, en
          zo simpel een lijst kunnen maken,

          het geeft echter veel plaatsen in NL, meer dan je in een eigen bestand zou
          hebben staan.

          groet,
          J de Graaf

> [...]
          > Rob Zaaijer
          > Voor mijn genealogie uit Scheveningen, Noord-Brabant en Goeree-Overflakkee

        • Robert Schrijnemakers
          Message 4 of 8 , Aug 20, 2002
            Maar het zou toch heel handig zijn om het vanuit Pro-Gen te kunnen openen
            en dan een plaatsnaam "over te halen". Want waarom zitten die bestanden
            anders in Pro-Gen?

            Groet
            Robert Schrijnemakers

          • Frans J.M. Agterbosch
            Message 5 of 8 , Aug 20, 2002
              Beste mensen,

              Het bedoelde bestand met plaatsnamen is aanwezig ten behoeve van het maken
              van een contactdienstlijst voor de NGV. Het kan dus niet zomaar gebruikt
              worden voor het invoeren van plaatsnamen. Een aantal personen hebben al een
              mogelijkheid voor gebruik aangegeven.

              Groet,

              Frans J.M. Agterbosch

              f.agterbosch@...
              http://home.planet.nl/~f.agterbosch

              http://docs.yahoo.com/info/terms/

              Message 6 of 8 , Aug 21, 2002
                Robert Schrijnemakers <rahs@...> schreef:

                > Maar het zou toch heel handig zijn om het vanuit Pro-Gen te kunnen
                > openen en dan een plaatsnaam "over te halen". Want waarom zitten die
                > bestanden anders in Pro-Gen?

                Dit zou -zonder foefjes- binnen PRO-GEN (PG) alleen mogelijk zijn
                wanneer de database-structuur van een PG-bestand wat complexer van
                opbouw zou zijn. Nu werkt PG in feite met twee gegevenstabellen:
                personen en relaties. Over en weer zijn 'verbanden' gelegd tussen deze
                twee tabellen. Technisch zou het zeer wel mogelijk zijn om met meer
                tabellen te werken, bijvoorbeeld voor plaatsnamen, beroepen, e.d.
                Voordeel is dat die zaken via zo'n tabel gestandaardiseerd kunnen
                worden. Maar sommige genealogen prefereren om een plaatsnaam
                precies zo in hun bestand te zetten zoals dat in hun bron voorkomt. Ze
                willen dus juist NIET een standaardnaam. Iets dergelijks is denkbaar bij
                het vakje 'beroep'. Persoonlijk zet ik daar altijd tussen haakjes bij in
                welke jaar (of welke jaren) ik dat beroep in de bron(nen) aantrof. Ook
                dan is er geen wens tot standaardisatie. Nadeel is natuurlijk, dat een
                gegeven heel vaak wordt herhaald in de bestanden. Redundantie noemen ze
                dat. In PG wordt dus niet zo efficient omgegaan met de opslagruimte. Het
                is een keus geweest van de makers. Het programma is er minder
                ingewikkeld -en dus sneller- door.

                Wil je gebruik maken van veel verschillende tabellen (o.a. voor de
                plaatsnaam en het beroep), dan kun je HazaData eens proberen. Dan kun je
                meteen ervaren wat het nadeel is als een programma een ingewikkelde
                data-structuur heeft.

                De tips die inmiddels zijn gegeven, zullen zeker werkbaar zijn. Wil je
                de plaatsnamen eensluidend maken, dan kun je van tijd tot tijd via
                selectie en import in het specifieke veld
                de handel opschonen.

                Vriendelijke groeten / Best wishes
                Don Arnoldus, Oudkarspel, Noord-Holland, NL

                Bezoek mijn websites via http://www.don.arnoldus.nl/
                » SWINX - Zoeklijst Nederlandse Familienamen
                » Genealogie in Noord-Holland
                » Dutch Home Pages by Familyname
                » Homepage van de familie Arnoldus
                Visit my websites via http://www.don.arnoldus.nl/

                Deze e-mail is door Norton AntiVirus 2002 gecontroleerd op virussen.
              • vdGraaf
                Message 7 of 8 , Aug 24, 2002
                  Rob,

                  Dit is relatief eenvoudig :
                  - 1. eerst de geselecteerde records via PRO-GEN ASCII exporteren naar een
                  file (zie documentatie\technic.doc).
                  - 2. deze gegevens (bijvoorbeeld plaatsnamen) in de file bewerken via een
                  editor of een ander programma.
                  - 4. de records weer importeren via PRO-GEN ASCII import (zie
                  documentatie\technic.doc).

                  Ik heb zelf zo ook alle plaatsnamen (geboort/doop/ovl .etc), maar ook andere
                  velden in PG eenduidig gemaakt.

                  m.v.gr
                  Enno vanderGraaf

                  Message: 1