Plaatsnamen

  • Rob Zaaijer
    Message 1 of 8 , Aug 19, 2002
      Waarde ProGen gebruikers;

      Ik breng de plaatsnamen graag netjes en vooral uniform in. In PG kan dat helaas niet door aanklikken o.i.d.
      Ik keek al in deze groep of het onderwerp al eerder aan de orde was, maar vond niets.
      Noodgedwongen moet ik dus een lijstje bij de hand hebben met al de reeds door mij gebruikte plaatsnamen. Mijn vraag; hoe maak ik een selectie zodat de namen af te drukken zijn?
      Het is natuurlijk dan wel de bedoeling dat al de namen slechts eenmaal voorkomen.
      Anders zou ik een selectie van de ingevulde Geb en overl plaatsen kunnen maken, maar dat is niet de bedoeling.

      Wie weet een "mooi" lijstje te maken?

      Met vriendelijke groeten;
      Rob Zaaijer
      Voor mijn genealogie uit Scheveningen, Noord-Brabant en Goeree-Overflakkee ga naar:
      http://home.hccnet.nl/r.w.zaaijer of:
      http://geneweb.geneanet.org/robzaaijer

    • Paul De Clerck
      Message 2 of 8 , Aug 19, 2002
        Message 3 of 8 , Aug 20, 2002
          Dag Allen,
          Ik heb geen oplossing voor de onderstaande vraag, maar met Pro-Gen wordt in PG30/NL
          een database met de naam Gciplt!!.dbf met alle (?) plaatsnamen meegeleverd. Kunnen
          we hier iets mee? Het zou natuurlijk prachtig zijn in deze lijst een plaatsnaam op
          te zoeken, en deze vervolgen te kopiëren naar de gewenste plaats.
          Met vriendelijke groet,
          Hans Schippers

> [...]
          > Rob Zaaijer
          > Voor mijn genealogie uit Scheveningen, Noord-Brabant en Goeree-Overflakkee ga

        • J de Graaf
          Message 4 of 8 , Aug 20, 2002
            je kan dit bestand gewoon met kladblok openen en lezen, eventueel een copy
            van dit bestand in excel of soort gelijk kunnen openen als tekstbestand, en
            zo simpel een lijst kunnen maken,

            het geeft echter veel plaatsen in NL, meer dan je in een eigen bestand zou
            hebben staan.

            groet,
            J de Graaf

> [...]
            > Rob Zaaijer
            > Voor mijn genealogie uit Scheveningen, Noord-Brabant en Goeree-Overflakkee

          • Robert Schrijnemakers
            Message 5 of 8 , Aug 20, 2002
              Maar het zou toch heel handig zijn om het vanuit Pro-Gen te kunnen openen
              en dan een plaatsnaam "over te halen". Want waarom zitten die bestanden
              anders in Pro-Gen?

              Groet
              Robert Schrijnemakers

            • Frans J.M. Agterbosch
              Message 6 of 8 , Aug 20, 2002
                Beste mensen,

                Het bedoelde bestand met plaatsnamen is aanwezig ten behoeve van het maken
                van een contactdienstlijst voor de NGV. Het kan dus niet zomaar gebruikt
                worden voor het invoeren van plaatsnamen. Een aantal personen hebben al een
                mogelijkheid voor gebruik aangegeven.

                Groet,

                Frans J.M. Agterbosch

                f.agterbosch@...
                http://home.planet.nl/~f.agterbosch

                http://docs.yahoo.com/info/terms/

                Message 7 of 8 , Aug 21, 2002
                  Robert Schrijnemakers <rahs@...> schreef:

                  > Maar het zou toch heel handig zijn om het vanuit Pro-Gen te kunnen
                  > openen en dan een plaatsnaam "over te halen". Want waarom zitten die
                  > bestanden anders in Pro-Gen?

                  Dit zou -zonder foefjes- binnen PRO-GEN (PG) alleen mogelijk zijn
                  wanneer de database-structuur van een PG-bestand wat complexer van
                  opbouw zou zijn. Nu werkt PG in feite met twee gegevenstabellen:
                  personen en relaties. Over en weer zijn 'verbanden' gelegd tussen deze
                  twee tabellen. Technisch zou het zeer wel mogelijk zijn om met meer
                  tabellen te werken, bijvoorbeeld voor plaatsnamen, beroepen, e.d.
                  Voordeel is dat die zaken via zo'n tabel gestandaardiseerd kunnen
                  worden. Maar sommige genealogen prefereren om een plaatsnaam
                  precies zo in hun bestand te zetten zoals dat in hun bron voorkomt. Ze
                  willen dus juist NIET een standaardnaam. Iets dergelijks is denkbaar bij
                  het vakje 'beroep'. Persoonlijk zet ik daar altijd tussen haakjes bij in
                  welke jaar (of welke jaren) ik dat beroep in de bron(nen) aantrof. Ook
                  dan is er geen wens tot standaardisatie. Nadeel is natuurlijk, dat een
                  gegeven heel vaak wordt herhaald in de bestanden. Redundantie noemen ze
                  dat. In PG wordt dus niet zo efficient omgegaan met de opslagruimte. Het
                  is een keus geweest van de makers. Het programma is er minder
                  ingewikkeld -en dus sneller- door.

                  Wil je gebruik maken van veel verschillende tabellen (o.a. voor de
                  plaatsnaam en het beroep), dan kun je HazaData eens proberen. Dan kun je
                  meteen ervaren wat het nadeel is als een programma een ingewikkelde
                  data-structuur heeft.

                  De tips die inmiddels zijn gegeven, zullen zeker werkbaar zijn. Wil je
                  de plaatsnamen eensluidend maken, dan kun je van tijd tot tijd via
                  selectie en import in het specifieke veld
                  de handel opschonen.

                  Vriendelijke groeten / Best wishes
                  Don Arnoldus, Oudkarspel, Noord-Holland, NL

                  Bezoek mijn websites via http://www.don.arnoldus.nl/
                  » SWINX - Zoeklijst Nederlandse Familienamen
                  » Genealogie in Noord-Holland
                  » Dutch Home Pages by Familyname
                  » Homepage van de familie Arnoldus
                  Visit my websites via http://www.don.arnoldus.nl/

                  Deze e-mail is door Norton AntiVirus 2002 gecontroleerd op virussen.
                • vdGraaf
                  Message 8 of 8 , Aug 24, 2002
                    Rob,

                    Dit is relatief eenvoudig :
                    - 1. eerst de geselecteerde records via PRO-GEN ASCII exporteren naar een
                    file (zie documentatie\technic.doc).
                    - 2. deze gegevens (bijvoorbeeld plaatsnamen) in de file bewerken via een
                    editor of een ander programma.
                    - 4. de records weer importeren via PRO-GEN ASCII import (zie
                    documentatie\technic.doc).

                    Ik heb zelf zo ook alle plaatsnamen (geboort/doop/ovl .etc), maar ook andere
                    velden in PG eenduidig gemaakt.

                    m.v.gr
                    Enno vanderGraaf

                    Message: 1