Probleem met printen naar file

  • Hinke Gerla - Leipoldt
    Message 1 of 2 , Aug 1, 2002
      Hallo allemaal,

      Heb een hele tijd geleden (ander half jaar) eens de echte boom uitgedraaid. Dat ware toen heel veel velletjes die ik met heel veel vlijt aan elkaar geplakt heb.
      Inmiddels is er veel aangepast en bijgekomen en wil ik dit opnieuw uitprinten.
      Het gaat om een parenteel / grafisch schema / voornaam achternaam data en plaatsen (GENEA-3)
      Nu wil het geval dat als ik direct naar de printer print het afmetingenschema netjes aangeeft breed 4 en hoog 18.
      Maar ik wil het graag naar file (RTF) printen en een andere keer echt printen. Maar nu geeft het afmetingenschema breed 1 en hoog 1 aan. En het gaat ook echt verkeerd. Want wat ik zie zijn correcte gegevens maar helemaal door de mangel gehaald (in het RTF bestand).

      Wie helpt mij?

      Groetjes,
      Hinke Gerla - Leipoldt

    • leonardvankessel
      Message 2 of 2 , Aug 4, 2002
        Hallo Hinke,

        als ik het goed heb geeft een RTF-document geen zogenaamde
        proportionele font aan. Dit betekent dat niet elke letter dezelfde
        breedte gebruikt; m.a.w. de letter 'i' is smaller dan de letter 'm',
        etc.
        Echter als je de proportionele font 'Courier' of 'Courier-new'
        gebruikt dan komt alles netjes uitgelijnd over.
        Doe het volgende als je het RTF.document geopend hebt:
        1. Toets [ctrl-A], dit is de gehele tekst selecteren
        2. kies de font 'courier-new'
        3. neem bijv.de grootte '9'
        4. na de keuze van punt 2 en 3 verandert vanzelf de font
        5. klik eenmaal met de linkermuis in de tekst om de 'unblock'-functie
        van punt 2 te (dé-)activeren.
        Ik mag aannemen dat je overzicht nogal groot is, dan kun je daarna
        nog kiezen voor landschap lay-out of zelfs A3-formaat.
        Ik hoop dat ik met dit advies aan het rechte eind zit,

        veel plezier met de genealogie,
        Leonard van Kessel, Ter Aar
        www.angelfire.com/ga/digit