Re: Foutmelding Out of String

  • D. hendrikson
    Message 1 of 6 , Mar 28 12:39 PM
      Misschien een beetje mosterd na de maaltijd, maar Win 98 is nog steeds een
      DOS versie. En om laag geheugen (onder de 640k) vrij te meken maakten wij
      vroeger gebruik van de volgende regeltjes in de config.sys:

      device = C:\windows\himem.sys
      device = C:\windows\emm386.exe ram
      DOS = high,umb

      Bij mij leid dit tot 601K vrij conventioneel geheugen.
      MS heeft inderdaad vanaf Windows 95 veel standaard opgenomen in de opstart
      waaronder het verschuiven van het voor de DOS-command benodigde geheugen
      naar hogere sferen.
      Waneer je de voorgaande regels wilt toepassen zoek dan wel even naar de
      juiste plaats van himem.sys en emm386.exe

      Groetjes,
      dago

      At 14:49 27-3-02 +0000, you wrote:
      > Date: Tue, 26 Mar 2002 19:14:25 -0000
      > From: "boerdammers" <jdeboer1@...>
      >Subject: Re: Foutmelding Out of String
      >
      >Het lijkt er toch op dat in je autoexec.bat en/of config.sys te veel
      >opdrachten staan die beslag leggen op het conventioneel geheugen.
      >Kijk daar eens kritisch naar. Het kan best zijn dat daar "laad-
      >opdrachten" tussen staan die je helemaal niet nodig hebt, althans
      >niet altijd. Voorlopig zou je een rem kunnen zetten voor de regels
      >die je denkt te kunnen missen. kun je ze altijd gemakkelijk weer
      >herstellen. Ik kom tot deze voorlopige conclusie, omdat je zonder die
> [...]

      Dago Hendrikson, Gouda, The Netherlands
      * Genealogy: http://dagospel.op.het.net/genealogie
      Researching the Dutch families "Hendrikson" (Henderson, Hendriksen) and
      "van Rij" (van Ree, van Rei, van Reij, van Reije, van Rhee, van Rhie, van
      Rhij, van Rhije, van Rie, van Riede, van Rije, van Rijede, van Rijn, van
      Ry, van Rye, Vanry, Verij, Verrij, Verry, Vrij)