Wijzigen lettertype in HTML-uitvoer

  • Rene Verharen
    Message 1 of 13 , Mar 10 9:31 AM
      Hallo,

      Ik zou graag het lettertype van de HTML-uitvoer willen wijzigen. Waar/hoe
      doe ik dat ?

      Vriendelijke groet,

      Rene Verharen
      rene@...
      http://www.verharen.net
    • Michel Serné
      Message 2 of 13 , Mar 10 12:13 PM
        Beste Rene,

        Volgens mij heeft de instelling van het lettertype te maken met je
        persoonlijke instellingen van je browser. Ik heb zelf Internet Explorer en
        via "extra" naar "internet opties" krijg je een scherm waarop je onderaan
        het door jou gewenste lettertype kunt instellen. Er is volgens mij ook een
        manier om via een html code in je document de browserinstellingen van de
        lezers te omzeilen, echter hoe dat werkt weet ik niet. Misschien dat een
        andere lezer dit weet ....

        Michel Serné

        > Ik zou graag het lettertype van de HTML-uitvoer willen wijzigen. Waar/hoe
        > doe ik dat ?
        >

        > Vriendelijke groet,
        >

        > Rene Verharen
        > rene@...
        > http://www.verharen.net

      • Rene Verharen
        Message 3 of 13 , Mar 10 3:31 PM
          Beste Michel en anderen,

          At 10-3-2002 21:13 +0100, Michel Serné wrote:

> [...]
          >om via een html code in je document de browserinstellingen van de lezers
          >te omzeilen, echter hoe dat werkt weet ik niet.

          Inderdaad, ik wil dus graag het lettertype van mijn HTML uitvoer aanpassen
          aan de rest van mijn website. Als iemand er uiteindelijk voor kiest om
          zijn browser een ander lettertype te laten tonen, dan heb ik daar geen
          invloed op.

          Mogelijk kan een van de auteurs van Pro-Gen reageren ?
        • boerdammers
          Message 4 of 13 , Mar 11 12:36 AM
            Hallo,

            De enige manier om dit te veranderen is het aangeven van het
            lettertype in de broncode, b.v. direct onder de <body> tag met <font
            face="xxxxx"> waarbij xxxxx staat voor het gewenste lettertype.
            Dit kan volgens mij niet tijdens het genereren van de HTML-uitvoer
            door Pro-Gen, maar moet achteraf gebeuren (of de samenstellers van
            Pro-Gen moeten hier andere ideeën over hebben).

            Met vriendelijke groet,
            Jan de Boer

          • leonardvankessel
            Message 5 of 13 , Mar 11 2:10 AM
              Hallo,

              Pro-Gen heeft voor haar omzetting naar HTML-files 8 standaard files
              staan op PG30\NL\*.ptm, genaamd Frame2.ptm; Frame 3.ptm etc. etc.
              Deze zijn HTML-georienteerd en kunnen met elke editor aangepast
              worden naar persoonlijke stijlen.
              Deze discussie/vraag/antwoord mogelijkheid is te summier om de zeer
              uitgebreide mogelijkheden van HTML uit te leggen.
              Je moet op zijn minst genoemde files naar een andere directory
              copieren en renamen naar .htm documenten.
              Met een simpele editor kun je vele 'tags' (de zogenaamde coderingen
              tussen de < en > haakjes) toevoegen / wijzigen / verwijderen om het
              resultaat te bekijken.
              Gebruik daarvoor een basis HTML-boek en probeer maar!
              Bij elke test in Pro-Gen uiteraard weer de bestaande structuur
              gebruiken met .ptm files en -namen. Denk er wel om de originelen
              eerst te back-uppen.
              Kijk ook eens naar de mogelijkheden om CSS (style-sheets) te
              gebruiken.
              Werkelijk alles is mogelijk, vanuit de basis .ptm-files!

              Succes,
              Leonard van Kessel, Ter Aar
              www.angelfire.com/ga/digit

              Message 6 of 13 , Mar 11 3:48 AM
                Hallo Rene (en iedereen van de groep),

                > Ik zou graag het lettertype van de HTML-uitvoer willen wijzigen. Waar/hoe
                > doe ik dat ?

                Je geeft niet aan welke HTML-uitvoer je precies bedoelt, maar PRO-GEN
                gebruikt voor sommige typen uitvoer een template voor de kop en de staart
                van de desbetreffende HTML-uitvoer. Je zou kunnen proberen in het
                kopdocument (HTMLHEAD.PTM) als laatste een HTML-code toe te voegen met het
                door jouw gewenste lettertype, bijvoorbeeld: <FONT FACE="{lettertype}">

                In het template van de 'staart' (HTMLFOOT.PTM) moet dan als eerste de
                sluitcode komen: </FONT>

                Maar omdat PRO-GEN de uitvoer ook vaak genereert in tabelvorm, werkt deze
                methode waarschijnlijk niet. Je zou dan met Cascading Style Sheets (CSS)
                mogelijk verder kunnen komen, maar het fijne daarvan weet ik niet.

                De templates voor de kwartierbladen zijn KW-BLAD.PTM en KW-BLAD2.PTM. Het is
                een stukje HTML dat herhaald wordt aangeroepen bij het genereren van de
                desbetreffende uitvoer. Je kunt in die templates een lettertype toevoegen
                binnen de tabel-tags.

                Wat ook nog een mogelijkheid is, is het aanpassen van de printer-driver voor
                de HTML-uitvoer, of -beter nog- een compleet nieuwe driver maken (op basis
                van het bestand HTML.PRN in de Printer-directory van PRO-GEN). Er staan in
                die driver nogal wat style-codes die gerust HTML-code kunnen bevatten. Kijk
                als voorbeeld maar eens hoe de code is bij style 15 (generatienummer) waarin
                telkens een complete tabel wordt gegenereerd.

                Wees voorzichtig met het gebruik van andere lettertypes op internet. Gebruik
                bij voorkeur de types die Windows standaard meelevert, want niet iedereen
                beschikt over de letterfonts die jij op je computer aanwezig hebt.

                Ik heb e.e.a. niet geprobeerd. Het aanpassen van de templates biedt evenwel
                leuke mogelijkheden. De template-bestanden kun je herkennen aan de extensie
                .PTM in de NL-directory van PRO-GEN. Je kunt zelfs eigen template-bestanden
                aanmaken die je aanroept via een aangepaste HTML-printerdriver. Die driver
                begint immers met het aanroepen van begin- en eindtemplates via de codes 02
                'Job init codes' en 03 'Job end codes'. Zo kun je veel zaken naar je eigen
                hand zetten: Genealogie à la Carte.

                Gewoon eens proberen. Succes ermee!

                En... mocht je er niet uitkomen, geef dan eens precies aan wat je wilt en
                bij welke uitvoer je dat wilt, dan kan ik eens kijken naar de mogelijkheden.
                Het liefst in de groep, dan heeft iedereen er wat aan.

                Met vriendelijke groet,
                Don Arnoldus

                Bezoek mijn websites via http://www.don.arnoldus.nl/
                » SWINX - Zoeklijst Nederlandse Familienamen
                » Genealogie in Noord-Holland
                » Dutch Home Pages by Familyname
                » Homepage van de familie Arnoldus
                Visit my websites via http://www.don.arnoldus.nl/
              • J de Graaf
                Message 7 of 13 , Mar 11 10:24 AM
                  heb net wat gespeeld met de opties die Don gaf,

                  en heb de bestanden htmlhead.ptm en htmlfoot.html gemanipuleerd.
                  het lettertype wijzigen werkt hier dan ok erg simpel, eenmalig en bruikbaar
                  voor diverse uitvoeringen.

                  de enige waar ik nu mee zit, is de kwartieruitvoer, hierbij krijgt elke
                  generatie in een blauwe kleur een balk met generatie titel, het is mij nog
                  niet gelukt om uit te vinden op welke plaats deze bewuste html code staat,
                  heb alle ptm bestanden doorzocht, mischien over het hoofd gezien?
                  en staat dit wellicht in een vtx uitvoer?
                  overigens wordt het lettertype ook netjes gewijzigd mits dit al is aangepast
                  zoals beschreven,

                  volgens mij moeten de aanpassingen ook in frame2.ptm en frame3.ptm
                  uitgevoerd worden indien de opmaak voor alle frames gelijk dient te zijn.

                  ik speel verder

                  groet,
                  Jan de Graaf

                  Message 8 of 13 , Mar 11 12:33 PM
                    At 11-3-2002 12:48 +0100, Don Arnoldus wrote:

> [...]
                    >methode waarschijnlijk niet. Je zou dan met Cascading Style Sheets (CSS)
                    >mogelijk verder kunnen komen, maar het fijne daarvan weet ik niet.

                    Ik maak inderdaad gebruik van HTMLHEAD.PTM en HTMLFOOT.PTM maar zoals je al
                    aangeeft gaat e.e.a. niet op op het moment dat er met tabellen gewerkt
                    wordt. Ook levert de door jou beschreven manier problemen op (hoewel
                    sommige browsers er wat minder moeite mee schijnen te hebben) als je zoals
                    ik de HTML-code volgens de juiste spelregels wilt toepassen.

> [...]
                    >als voorbeeld maar eens hoe de code is bij style 15 (generatienummer) waarin
                    >telkens een complete tabel wordt gegenereerd.

                    In HTML.PRN staat bijna onderaan iets met font name met als waarde
                    default. Kan ik mogelijk hier iets mee ?

                    >Wees voorzichtig met het gebruik van andere lettertypes op internet. Gebruik
                    >bij voorkeur de types die Windows standaard meelevert, want niet iedereen
                    >beschikt over de letterfonts die jij op je computer aanwezig hebt.

                    Ik ben me hier terdege van bewust, maar zover ik heb kunnen nagaan is het
                    door mij gebruikte font aanwezig in de standaard installatie van Windows.

> [...]
                    >.PTM in de NL-directory van PRO-GEN. Je kunt zelfs eigen template-bestanden
                    >aanmaken die je aanroept via een aangepaste HTML-printerdriver.

                    Dit is zoals ik momenteel werk, mijn HTML-uitvoer heeft dezelfde lay-out
                    als de rest van de pagina's op mijn website.

                    >En... mocht je er niet uitkomen, geef dan eens precies aan wat je wilt en
                    >bij welke uitvoer je dat wilt, dan kan ik eens kijken naar de mogelijkheden.
                    >Het liefst in de groep, dan heeft iedereen er wat aan.

                    Bij deze dan...

                    Vriendelijke groet,

                    Rene Verharen
                    rene@...
                    http://www.verharen.net
                    Message 9 of 13 , Mar 11 2:34 PM
                      Hallo Jan,

> [...]
                      > heb alle ptm bestanden doorzocht, mischien over het hoofd gezien?
                      > en staat dit wellicht in een vtx uitvoer?

                      Kijk eens in PG30/NL/PRINTER/HTML.PRN
                      Daar staat:

                      50 Style name 15 : Generation
                      51 Style init codes : <TABLE BORDER=0 BGCOLOR=#ccccff
                      WIDTH=100%><TR><TD><CENTER><FONT SIZE=+2><B>
                      52 Style end codes : </B></FONT></CENTER></TD></TR></TABLE><13><10>

                      Hier kun je diverse dingetjes in dat balkje aanpassen. Succes ermee!

                      Message 10 of 13 , Mar 12 12:34 PM
                        Ik zie uit de reacties dat ik wat te voorbarig ben geweest met mijn
                        veronderstelling dat je een en ander niet van te voren kunt
                        instellen. Maar het vereist wel een behoorlijke kennis van HTML om in
                        die ptm-files te sleutelen. Geldt overigens ook voor achteraf
                        wijzigen. Voor velen geen probleem, maar ik kan me toch voorstellen
                        dat veel mensen zich hier niet aan durven wagen. Heel wat web-bouwers
                        gebruiken Frontpage of andere web-editors en houden zich verre van
                        zelf HTML-code schrijven. Dus is een kleine toevoeging in het
                        programma voor deze zaken misschien toch welkom?

                        Met vriendelijke groet,
                        Jan de Boer

                        Message 11 of 13 , Mar 14 12:51 AM
                          Hallo Jan,

                          een vriendelijk vezoek aan jou.
                          Dit antwoord gaat rechtstreeks naar de pro-gen@yahoogroups.com.
                          De reactie die ik 'pakweg' een uur geleden heb geschreven, heb ik per
                          ongeluk louter naar jouw adres verstuurd.
                          Wil je mij een plezier doen en DAT antwoord ook aan iedereen
                          versturen?
                          Het zou wel zo plezierig zijn als dat automatisch gaat.
                          Tenslotte is daar deze discussiegroep voor ingesteld, dacht ik zo!
                          Is dit standaard instelbaar, beste moderator?
                          Leonard van Kessel,
                          Ter Aar

                          Message 12 of 13 , Mar 14 1:47 PM
                            Hallo,

                            Na de update naar 3.0b heb ik het volgende (gelukkig niet fatale) probleem :

                            Bij een uitvoer naar HTML wordt 2x de header- en 2x de footer template
                            gebruikt. De zodoende gegenereerde HTML-pagina ziet er ongeveer zo uit :

                            HTMLHEAD.PTM
                            HTMLHEAD.PTM
                            Door het programma gegenereerde data
                            HTMLFOOT.PTM
                            HTMLFOOT.PTM

                            Wie heeft dit probleem ook (gehad) en/of weet de oplossing ? Het probleem
                            zit 'm niet in de templates, terug in 3.0a werkt alles goed.

                            Vriendelijke groet,

                            Rene Verharen
                            rene@...
                            http://www.verharen.net