Re: [pro-gen] Re: OT.vraagje voor de beheerder

  • Agnita Jaasma
    Message 1 of 17 , Feb 19, 2002
      't Is even een weetje, ik vroeg me soms ook al af waar mijn antwoorden bleven.
      Misschien kunnen nieuwe aanmelders erop gewezen worden, dan is het prima zo. (Of gebeurt dat al en heb ik het nooit gezien??? )
      Agnita
      Message 2 of 17 , Feb 19, 2002
        Kijk, dat bedoel ik nou. Ik wil dit soort berichten
        helemaal niet persoonlijk ontvangen. Ik wil alleen
        berichten via de groep ontvangen. Via filters worden
        alle mails die ik ontvang gescheiden. En natuurlijk
        wil ik graag alle discussies op de groep volledig
        kunnen volgen, iets wat niet mogelijk is met
        prive-antwoorden.
        Vandaar dat ik de instelling zodanig wil hebben dat
        het antwoord standaard naar de groep gestuurd wordt.

        --- Genealogy Van der Schaaff

        <http://docs.yahoo.com/info/terms/>http://docs.yahoo.com/info/terms/

        > mailtje naar:

        > Service.

        Yahoo! Sports - Coverage of the 2002 Olympic Games
        http://sports.yahoo.com
      • Margriet
        Message 3 of 17 , Feb 20, 2002
          Beste Frans,

          Bedankt voor je advies.
          Bij ons klopt dat helaas niet.
          We gebruiken PG versie 3.0b-?3.
          Misschien ligt het daar aan?

          Bijv. ons eigen familiebestand HAAN, met 6.812 personen per heden, geeft
          rechtsonder in het hoofdmenu aan: 23-11-2001. Sorteer ik in de totaallijst
          personen op "persoon gewijzigd", dan blijken er 81 van die 6.812
          persoonsrecords na 23-11-2001 te zijn aangemaakt of gemuteerd.

          Vriendelijke groet,
          Margriet.

        • Jean-Pierre Heymans
          Message 4 of 17 , Feb 20, 2002
            Hallo aan allen,

            Als je pro-gen afsluit vraagt deze of de gewijzigde bestanden moeten gearchiveerd worden, indien je hier steeds ja op antwoord is het heel gemakelijk bestanden na een bepaalde datum terug te vinden, via deze computer ga je naar de map of plaats waar je, je reserve copy's bewaard en dan kun je ze er gemakkelijk uitfilteren daar de datum die hij aangeeft deze is van de laaste archievatie .

            Jean-Pierre

            Message 5 of 17 , Feb 20, 2002
              Beste Jean-Pierre en meelezers,

              Allereerst Jean-Pierre, bedankt voor je meedenken!

              Als je de methode volgt die je aangeeft, doet PG bij afsluiten de suggestie
              om alle (25) bestanden te archiveren. Ook wanneer je tijdens een PG-sessie
              maar 1 bestand hebt gewijzigd, doet het programma toch de suggestie "Ja" bij
              ALLE bestanden. Je zou natuurlijk kunnen bijhouden welke bestanden je
              muteert en alleen die aan het einde van de sessie laten archiveren, maar
              vergissingen liggen daarbij voor de hand. Zeker wanneer je bijv. een hele
              dag PG actief laat en dan in dit, dan in dat bestand wijzigingen doorvoert,
              lijkt me de methode van "bijhouden op een kladje" met welke bestanden je die
              dag bent bezig geweest, ondoenlijk.

              Of zie ik toch iets over het hoofd?

              Margriet

            • Henk Timmers
              Message 6 of 17 , Feb 20, 2002
                Dit klopt, doch als je zoals ik onder Windows-XP werkt
                gebeurt het dat je, zelf bij alleen raadplegen, toch
                die vraag krijgt. Ook als je de bestanden verwijderd,
                restored en vervolgens alleen bekijkt.
                Dit grapje had ik ook bij NT4.0, maar daar is het
                plotsklaps verdwenen. Kan na een upgrade van NT zijn,
                dat weet ik niet meer.

                Wellicht weet iemand de oplossing hiervoor ??

                Groetjes

              • Paul De Clerck
                Message 7 of 17 , Feb 20, 2002
[...]

                  Hierna een paar stukjes uit de documentatie (laatste versie)
                  Onder 6.7 staat
                  _ Automatisch archiveren bij einde programma.
                  Bij het beëindigen van het programma wordt u standaard de mogelijkheid
                  geboden om de gewijzigde bestanden meteen te archiveren. Indien u deze
                  instelling ontkennend beantwoord dan wordt deze automatische
                  archiveerfunctie uitgeschakeld. U moet er dan zelf voor zorgen via de
                  "PRO-GEN hulpprogramma's" dat uw genealogische bestanden worden
                  gearchiveerd.
                  _ Standaardkeuze bij het archiveren.
                  Hiermee kunt u aangeven of de standaardkeuze "Ja" of "Nee" is.
                  _ Ruimte voor volgende backup vrijhouden.
                  Indien u deze keuze met <J> beantwoordt, wordt er ruimte vrijgehouden op
                  de diskette voor twee backupbestanden, nl. het huidige backupbestand en
                  het vorige backupbestand.
                  _ Bij archiveren een pauze bij elk bestand toevoegen.
                  Met deze instelling kunt u na het archiveren van een bestand een pauze
                  toevoegen. Dit geeft u de gelegenheid om van diskette te wisselen.

                  Gebruikershandleiding van PRO-GEN 3.0 Blad 67

                  Deze instelling is noodzakelijk indien u elk bestand op een apart
                  diskette wilt archiveren.

                  Verder onder 8.14
                  8.14 Backup alles
                  -----------------
                  Hiermee kunt u alle PRO-GEN bestanden archiveren op een diskette. Het
                  programma controleert eerst of er bestanden zijn gewijzigd sinds de vorige
                  backup.
                  Na deze controle vraagt het programma altijd eerst om een bevestiging alvorens
                  met archiveren te beginnen. Indien u bevestigend heeft geantwoord, krijgt u een
                  lijst met alle PRO-GEN bestanden. In deze lijst kunt u met behulp van de <J>- en
                  <N>-toetsen nog wijzigingen aanbrengen. Met <Ctrl+Pijl links> en <Ctrl+Pijl
                  rechts> kunnen alle regels op "Nee" resp. "Ja" worden ingesteld.
                  Nadat u "Invoer akkoord" heeft gekozen, begint het programma met het
                  archiveren van de bestanden. Bij elk bestand voert het programma steeds een
                  aantal controles uit. Het controleert bijv. of er nog voldoende vrije ruimte op
                  de diskette aanwezig is, of het archiefbestand reeds aanwezig is, etc.
                  Nadat alles in orde is bevonden wordt het archiefbestand naar de diskette
                  gekopieerd. Hierbij wordt altijd eerst het archiefbestand nogmaals teruggelezen
                  van de diskette om er zeker van te zijn dat er niets is fout gegaan! Dit proces
                  herhaalt zich vervolgens voor de andere PRO-GEN bestanden.
                  N.B. Tijdens het archiveren kunt u het programma afbreken met de <Ctrl+Break>-
                  toetsen.
                  Om te kunnen beoordelen of een PRO-GEN bestand is gewijzigd, vergelijkt het
                  programma de datum en tijd van het .DEF bestand met de datum en tijd van de
                  overige deelbestanden. Indien minstens één van deze deelbestanden een recentere
                  datum bezit, wordt aangenomen dat het betreffende PRO-GEN bestand is gewijzigd.
                  De datum en tijd van een bestand wordt automatisch door het systeem gezet bij
                  het aanmaken of wijzigen van het betreffende bestand. Voor de juiste werking is
                  het echter wel noodzakelijk dat de systeemklok juist staat ingesteld. Dit
                  gebeurt meestal automatisch bij het opstarten van de computer. Wanneer dit
                  echter bij u niet het geval is, moet u m.b.v. de DOS-commando's DATE en TIME
                  alsnog de juiste datum en tijd instellen.

                  Gebruikershandleiding van PRO-GEN 3.0 Blad 99

                  Nadat een PRO-GEN bestand met goed gevolg is gearchiveerd, worden de datum en
                  tijd van het bijbehorende .DEF bestand gezet.

                  MVG
                  Paul De Clerck
                  IJzerenmolenstraat 142/11
                  B-3001 Heverlee