Bestand op papier

  • Peter van der Lee
    Message 1 of 3 , Jan 31, 2002
      Beste medelezers
      Aangezien ik niet verwacht dat windows eeuwig zal bestaan, maar ik mijn
      gegevens bestand en langer leven toewens. Zoek ik een mogelijkheid om
      mijn bestand op papier te zetten. Ik dacht dan de Huwelijksbladen te
      gebruiken. Het vervelende daarvan is echter dat alles dan dubbel
      gemaakt wordt. Want voor iedere persoon komt er een gezinsblad. En ik
      heb eigenlijk maar 1 keer de output van zo'n relatie nodig.
      Wie weet daarvoor een oplossing.

      Daarbij komt de vraag of je je archief in digitale vorm aan het CBG of
      NGV kan nalaten.

      Vriendelijke Groeten, Peter van der Lee
      p.vander.lee@...
      http://home.hccnet.nl/p.vander.lee
    • Sjouwke G. Wolters-Nubé
      Message 2 of 3 , Feb 1, 2002
        Je kan altijd een gedcom maken, dat kan in elk ander programma gezet worden. Ik maak ook zo nu en dan een backup in gedcom, voor het geval dat.

        In het archief in Groningen staat een computer, met daarin in Haza Data een heel stel bestanden die door anderen uitgezocht zijn en in die pc gezet. Je kunt door alle bestanden tegelijk zoeken. Op die manier kun je dus inderdaad je bestand aanbieden aan een archief. Met een gedcom kun je het dus zo importeren in bv Haza Data of wat voor programma men ook gebruikt.

        Je zou zelfs ergens op internet trouwens een complete versie (bv gedcom) van je bestand kunnen zetten als backup. Dat kan bv onzichtbaar voor anderen, bv ergens een plaatje zetten of desnoods een stipje (punt), met daaraan vast een link waarachter je eigen gedcom staat. Als er dan iets gebeurt kun je met een andere pc op een andere plek je eigen gedcom weer ophalen. Als alleen jij weet waar het staat zal het niet snel gebeuren dat een ander het tegenkomt, en dan weten ze nog niet wat het is.

        Zo doe ik dat weleens met plaatjes die ik voor mijn man zijn werk inscan. Allerlei mensen hebben ze nodig, die krijgen te horen op welk vreemd onzichtbaar plekje van mijn site de link erheen te vinden is. Achter die link zit dan een pagina met alle plaatjes die ze eventueel nodig zouden kunnen hebben. Zo kun je dus ook op internet zaken verstoppen voor het blote oog van anderen.

        Je hele bestand op papier: ik moet er niet aan denken! Ik heb meer dan 66.000 personen alleen al in mijn hoofdbestand, om dat allemaal uit te printen..... Stel je voor dat we ooit gaan verhuizen!!!! LOL

        groetjes,
        SJOUWKE G. Wolters-Nubé
        http://home.planet.nl/~sjouwke
        Groninger Genealogy

        Message 3 of 3 , Feb 1, 2002

> [...]
          > goed beschreven. Dus als er over 30 jaar een CD-ROM wordt gevonden met een
          > GED bestand kan iemand altijd een viewer maken om de gegevens weer zichtbaar
          > te maken of te verwerken. Er van uitgaand dat deze CD-ROM nog leesbaar is
          > (te maken).
          >
          > Het kan volgens mij ook geen kwaad om zo af en toe een CD-ROM achter te
          > laten bij een archiefinstelling. De archiefwereld is over het algemeen niet
          > zo best uitgerust om deze media goed te beheren (zowel klimatologisch als
          > beheerstechnisch) maar er komen steeds meer richtlijnen en hulpmiddelen

          Het probleem van de dragers is misschien nog wel het grootst inderdaad. Wie draagt er zorg voor dat in die archieven straks al die media naar actuele media worden omgezet.
          Maar ik kan me nog goed herinneren dat we in 1980 allemaal Wordstar gebruikten. En kom daar nu nog eens om.

          En het opslaan in platte tekst is op de korte termijn wel een oplossing maar als je het probleem van de drager meeneemt is dat ook geen oplossing, als je tenminste over opslag in een archief denkt.

          Gedrukte tekst is dan nog altijd eenvoudiger te bewerken, te copieren etc.

          Maar ik zal in ieder geval ook een gedcom backup maken.
          Normaal gesproken heb ik al drie plaatsen waar ik een copie bewaar van de ProGen bestanden.

          Maar is er hier geen archivaris in de club die daar iets meer over kan zeggen?