      From: Don Arnoldus
      Sent: Wednesday, August 17, 2011 9:35 AM
      To: pro-gen@yahoogroups.com
      Subject: Re: [pro-gen] actief?

      Hallo Frans (en zijdelings Alex),

      Met genoegen constateer ik dat er ook in het zuiden des lands nog leven in de brouwerij is. Mooi zo!

      Na een bezoekje hier {http://synoniemen.net/index.php?zoekterm=onnozel} moet ik toegeven dat ik het woord onnozel in dit verband beter niet had kunnen gebruiken. Ik houd het dan maar op onnodig, dat heeft wat minder lading. Misschien ben ik in de beantwoording van Jos wel een beetje uitgegleden. Ik had het antwoord zeker niet gegeven wanneer het was gesteld op de PGGG-site. Ik heb ook nergens in mijn beantwoording aangegeven dat het een antwoord was ‘namens’ de PGGG-helpdesk. Dit forum bij Yahoo! is indertijd geheel los van PRO-GEN of de PGGG in het leven geroepen en hierin kunnen dan ook vrijelijk meningen worden uitgewisseld zonder dat dat consequenties heeft (dat hoop ik althans, want je weet het maar nooit tegenwoordig).

      Al jaren vraag ik de makers ‘hoe staat het met de Windows-versie?’. Al jaren krijg ik het antwoord ‘daar wordt aan gewerkt, het is voor een derde klaar’. Maar aan een derde programma hebben we niets. Ik weet dat veel routines binnen PRO-GEN reeds zodanig zijn geprogrammeerd dat ze ook werken onder een Windows-besturingssysteem. Alleen de gebruiksinterface en de data-structuur zijn nog vrijwel ongewijzigd. Ik zou eigenlijk niet weten of het huidige PRO-GEN nog kan werken binnen een DOS-omgeving van tien jaar geleden. Ik denk zo, dat er dan functieverlies ontstaat.

      Ik deel je mening dat relatief weinig gebruikers allerlei VTX-aanpassingen zullen maken. Daar zit ‘m – denk ik – ook niet het succes van PRO-GEN in. Het succes is volgens mij de eenvoudige, overzichtelijke structuur en de dito gebruikersinterface. Veel gebruikers die werken met PRO-GEN zullen onder een (alles omvattend) Windows-programma de weg kwijtraken. Op dat gebied voldoet PRO-GEN (nog steeds) aan een behoefte. Het is dus kennelijk een programma voor mensen van boven de rivieren.

      Maar ook al gebruik je de VTX-regeltjes niet om allerlei aanpassingen te doen, je hebt er als gebruiker wel mee te maken. Denk maar aan de sorteer- en selectieroutines die vrijwel onuitputtelijk zijn. In andere programma’s krijg ik slechts enkele voorgekookte routines voorgeschoteld en meestal zijn die nog verborgen ook onder een of ander icoontje. Idem dito met de uitvoermogelijkheden. PRO-GEN is doorwrocht van de VTX. Ik kan me goed voorstellen dat de makers aan die structuur wensen vast te houden en dat dàt juist het probleem is van een mogelijke Windows-versie. Maar zeker weten doe ik dat niet.

      Mogelijk dat in het najaar dit probleem nog weer eens aan de orde komt met de makers.

      Voor het overige... het staat een ieder vrij een ander programma te gebruiken dan PRO-GEN. Iedereen heeft daarin zijn eigen afwegingen. PRO-GEN als DOS-programma zit in de eindfase van z’n levenscyclus. Dat weet ik, dat weten de makers, dat weet iedereen die maar een beetje kijk heeft op software. Als het voor de makers niet mogelijk is om op korte termijn (zeg een jaar) een alternatief te bieden met een Windows-interface, zullen steeds meer mensen afhaken. Maar of zo’n afhaakbeslissing werkelijk op rationele gronden gebeurt bij de meesten, waag ik te betwijfelen (ach mam, zo’n DOS-programma is uit de tijd). Er is goed met PRO-GEN te werken. En als ik eens een andere uitvoer wil hebben, exporteer ik het geheel eenvoudigweg naar een ander programma en kies daarin mijn favoriete uitvoer. Geen probleem.

      GensData Pro heb ik geïnstalleerd op mijn computer. Hoe zou het toch komen dat ik het nog steeds niet gebruik? Ik zit maar aan te hikken tegen de brei aan vinkjes, piefjes en palletjes waar ik de werking niet van ken. Misschien moet ik emigreren naar beneden de rivieren?

      Met vriendelijke groet uit het noorden des lands,
      Don Arnoldus