6764Re: [pro-gen] dosbox en pro-gen

    Mar 6, 2011
      Hallo Ed,

      Ik voeg wat antwoorden in in de onderstaande tekst.

      Op 5-3-2011 12:05, Ed van de Walle schreef:
      > Dag allemaal,
      >
      > Het is mij enige weken geleden ook allemaal gelukt. Echter: de totale
      > situatie na installatie is bij mij niet helemaal meer hetzelfde als vroeger:
      >
      > 1. De schermgroote 1024 x 640 gebruik ik nu als de meest geschikte qua
      > helderheid en duidelijke letters. Volledig beeld op een 23 inch scherm is
      > grafisch niet mooi.

      We hebben helaas geen invloed op de letters in DOSBOX.
      Wel is het verstandig om onder "Instellingen wijzigen", "Algemene
      opties" de opties "Hoge resolutie EGA/VGA gebruiken in lijst" en "Hoge
      resolutie EGA/VGA gebruiken in invoerscherm" op NEE in te stellen.

      > 2. Als Pro-Gen is opgestart en ik begin met data-invoer, werkt de
      > automatische datum d-m-jjjj naar dd-mm-jjjj niet zoals vroeger; ik krijg dan
      > (na invoer) een "-"teken, terwijl de numlock niet is geblokkeerd. Numlock
      > uit en dan weer aan geeft dan exact de datum zoals ingevoerd (d-m-jjjj),
      > soms met de boodschap dat "dit formaat niet wordt geaccepteerd" en soms (na
      > een aantal keren invoeren: dd-mm-jjjj) ook weer geheel korrekt (dd-mm-jjjj);
      > heel erg raar. Het toetsenbord staat ingesteld op US.

      DOSBOX 0.74 gaat er bij het starten van uit dat NUMLOCK uit staat. Je
      moet inderdaad NUMLOCK een keer uit en weer aan zetten zodat DOSBOX dit
      snapt. Ik heb daar een vraag over ingestuurd naar de makers van DOSBOX,
      maar geen antwoord ontvangen. Op hun forum is dit wel vaker genoemd, dus
      hopelijk is dat bij een volgende DOSBOX versie opgelost.

      Die boodschap "Deze datum klopt niet met het ingestelde formaat of
      bestaat niet!" voor juist ingevoerde datums komt alleen bij het werken
      via DOSBOX voor.
      We hebben daar lang naar gezocht. Het blijkt dat DOSBOX een bepaalde
      instructie niet goed uitvoert. We hebben dat probleem weten te omzeilen.
      Dat komt straks in Aanvulling 19 beschikbaar.

      > 3. Linksboven in het 1024 x 640 scherm staat niet meer het oude vertrouwde
      > icoontje, maar het Dosbox-icon. Als ik erop click, komt er een ander
      > menuutje tevoorschijn dan vroeger... de functie selecteren, kopieëren en
      > plakken zit er niet meer in; jammer, want deze functie mis ik erg.

      Deze plakken-functie zit niet in DOSBOX.
      Voor dat plakken van tekst in PRO-GEN binnen DOSBOX is er wel een
      oplossing te vinden met het gratis programma PhraseExpress (zie
      www.phraseexpress.com).
      Dit programma is niet alleen handig voor PRO-GEN, maar is ook heel
      handig om tekstfragmenten in te voegen in Word of Email of in andere
      programma's.

      Voor gebruik met DOSBOX moet je wat instellingen aanpassen binnen
      PhraseExpress:
      - bij Tools>Settings>Expert Options>Paste method moet de 'Paste method'
      ingesteld worden op 'Paste via keystroke simulation' en de 'key-by-key
      mode' op 'Sendkey'.
      - bij Tools>Settings>Expert Options>Delays
      Key-by-key pasting speed = 10
      Paste delay=70
      Je kan dan via het PhraseExpress-symbool naast de klok een gekopieerde
      tekst invoegen. Probeer dat maar eens.

      > 4. Ik gebruik in de totaallijst de lijstindeling "PARTNER"; ik vind die
      > indeling handig omdat je dan meteen ziet of er meer dan 1 huwelijksparners
      > zijn; in mijn geval moet ik dan, staande op een bepaald persoon, met de
      > pijltoest naar rechts, om de rechterkant van het scherm te bereiken. Vroeger
      > ging dat onmiddelijk, nu gaat het in 3 stappen waarin de rode balk steeds
      > van bovenaf het scherm naar de berokkene persoon "veegt"; ik schrik er
      > telkens van.

      Gebruikte je vroeger niet CTRL-PijlRechts om in een keer die rechterkant
      te bereiken? Dat scheelt in ieder geval een paar keer PijlRechts drukken.
      Het probleem met die 'vegende' rode balk ken ik niet. Blijkbaar heeft
      Evelien dat ook, maar ik kan het hier niet voor elkaar krijgen.

      > 5. Voor het afsluiten maak ik altijd een back-up (op USB-stick en/of op een
      > externe schijf). De procedure die het programma volgt eindigt altijd met de
      > keuze van de betrokken 'schíjf'; bij mij is dat "I:". Echter als ik dan de
      > entertoetst indruk krijg ik de boodschap: "I:\" is onbekend. Waar die
      > backsledge dan ineens vandaan komt is mij onduidelijk. Ik sluit het
      > programma dan maar gewoon af, start het opnieuw op en maak vervolgens een
      > back-up via het hulpprogramma Back up/Restore

      Om zo'n USB-stick te herkennen moet deze al in de PC zitten voordat
      PRO-GEN gestart wordt. Als je tijdens het werken met PRO-GEN de
      USB-stick insteekt, dan is deze wel binnen Windows bekend, maar niet
      binnen DOSBOX. PRO-GEN afsluiten en weer starten helpt dan inderdaad.

      > Verder werkt alles zoals vroeger en ik heb nog steeds, net als vroeger,
      > momenten waarin de werking van het programma om voor mij absoluut
      > onduidelijke reden, ad hoc super traag gaat werken; soms is het zelfs
      > "wachten" op de uitvoering van de gegeven opdracht, met name bij het
      > scrollen door het persoonsscherm.

      Hopelijk is die ad hoc traagheid ook een gevolg van die instructie die
      DOSBOX niet goed uitvoert (zie 2). We hebben daarvoor op vele plekken
      het programma wat aangepast. Als dat zo is zou dat in Aanvulling 19
      opgelost kunnen zijn.
      Ik zal jou en Evelien binnenkort een test-versie sturen om e.e.a. uit te
      proberen.