6763Re: [pro-gen] dosbox en pro-gen

    Mar 6, 2011
      Hallo Paul (en anderen),

      Dinant en ik draaien zelf al meer dan een jaar met de 32-bit versie van
      Windows 7. PRO-GEN draait daar rechtstreeks op; op dezelfde wijze als
      dat je het vroeger op Windows XP gebruikte.
      Een PC herinstalleren met een 32-bit Windows is dus een optie, maar dat
      is voor de meeste PC-gebruikers te lastig om dat zelf te kunnen doen.

      PC's worden steeds vaker met 64-bit Windows verkocht. Dit heeft met name
      commerciele redenen, want de leveranciers willen zich graag
      onderscheiden door meer geheugen in hun apparatuur te plaatsen. Zodra
      dit meer dan 3 GB is moet men er dan wel 64-bit Windows op draaien,
      anders voelt de koper zich bekocht omdat hij dan een deel van het
      betaalde geheugen niet kan gebruiken.

      Of het echt nodig is om 4 GB of meer geheugen te hebben is een andere vraag.
      Waar 64-bit nuttig kan zijn is bij zware rekenprogramma's. De eerste
      keer dat we tegen dit probleem aan liepen, was al in 2005. Dat was bij
      een Duitse klant die de 64-bit versie van Windows XP gebruikte, omdat
      hij een professioneel schaak-programma had dat alleen op 64-bit werkte.
      N.B. Bij XP en Vista was er dus ook al een 64-bit versie; dat is niet
      voorbehouden aan Windows 7.

      Toen dit met de komst van Vista wat vaker voorkwam, hebben we in
      Aanvulling 15 d.d. 01-09-2007 wat aanpassingen gedaan om via VirtualPC
      te kunnen werken. VirtualPC is van Microsoft en is net zoiets als
      VirtualBox. Daarnaast bestaat er ook nog VMware.
      Echter zo'n VirtualPC/VirtualBox/VMware oplossing is ook vrij lastig te
      installeren en is dus voor de meeste genealogen niet haalbaar zonder
      hulp van familie of kennissen.
      We zouden graag een voor-geinstalleerde VirtualPC/VirtualBox/VMware
      image met Windows XP maken, maar dat mag niet omdat er een geldige XP
      licentie voor nodig is.

      Daarom is er die oplossing met DOSBOX gemaakt, die wel eenvoudig te
      installeren is:
      - de laatste versie PRO-GEN installeren vanaf de website (niet vanaf een
      oude CD)
      - DOSBOX laden vanaf dosbox.com en installeren (Next, Next, Finish).

      Daarna kan PRO-GEN gebruikt worden via het pictogram "PRO-GEN 3.0b via
      DOSBOX".
      Zie ook het antwoord dat ik op 23-2-2011 in deze groep schreef.

      Simpeler konden we het niet maken.