6758Re: [pro-gen] dosbox en pro-gen

  • Paul De Clerck
    Mar 6, 2011
      Beste PRO-GEN gebruikers,

      Sedert een jaar heb ik een nieuwe PC met Win7 64 bits.
      Mijn zoon, die wel een informaticus is, heeft daarin het toenmalige SUN VM
      VirtualBox geïnstalleerd (gratis tool) en daarin mijn oude Win XP Pro, met
      een gebruik van HD van 10 GB, wat dus zeer beperkt is maar ruim voldoende
      voor PG30.
      Binnen die VirtualBox, die ook onder Unix, Mac, enz draait, heb ik PG30
      geïnstalleerd zoals deze de laatste jaren heel goed heeft gewerkt onder
      WinXP en ik werk nu dus nog zoals vroeger, met alle sneltoetsen enz.
      ongewijzigd en foutloos.
      Ik heb al een paar keer een update van VirtualBox naar een nieuwe versie
      uitgevoerd, zonder het minste probleem.

      Onder de Win7 van mijn PC heg ik ook een DosBox geïstalleerd, waar ik soms
      gebruik van maak om snel iets op te zoeken. Maar dat gebruik ik nooit meer
      om iets in te voeren of te bewerken, juist omdat het voor mij niet meer
      helemaal werkt zo goed werkt als vroeger.

      Ondertussen is SUN overgenomen door ORACLE, en de VirtualBox is er alleen op
      verbeterd. Ik heb nu de versie 4.04 en die is nog beter.
      Als u de mogelijkheid hebt om dit te gebruiken, dan kan ik u dat zeker sterk
      aanraden. Al het plezier om met PG30 te werken is dan terug zoals voorheen.

      Kunnen Johan en Dinant er niet eens een studie aan wijden en de gebruikers
      helpen bij het installeren van die VirtualBox?
      Velen zouden hen zeer dankbaar zijn, want iedereen moet vroeg of laat wel
      eens een nieuwe PC aanschaffen en Win7 is een must.
      Natuurlijk is er ook een mogelijkheid om zich te beperken tot 32 bits, maar
      dan is het RAM geheugen ook beperkt tot 1 GB in de plaats van 4 of meer, en
      dat kan dan het gebruik van andere topassingen (vooral grafische) negatief
      beïnvloeden.

      Met genealogische groet,
      Paul De Clerck
      VVF-lid 395 PG nr 401