6755RE: [pro-gen] dosbox en pro-gen

  • Ed van de Walle
    Mar 5 3:05 AM
      Dag allemaal,

      Het is mij enige weken geleden ook allemaal gelukt. Echter: de totale
      situatie na installatie is bij mij niet helemaal meer hetzelfde als vroeger:

      1. De schermgroote 1024 x 640 gebruik ik nu als de meest geschikte qua
      helderheid en duidelijke letters. Volledig beeld op een 23 inch scherm is
      grafisch niet mooi.

      2. Als Pro-Gen is opgestart en ik begin met data-invoer, werkt de
      automatische datum d-m-jjjj naar dd-mm-jjjj niet zoals vroeger; ik krijg dan
      (na invoer) een "-"teken, terwijl de numlock niet is geblokkeerd. Numlock
      uit en dan weer aan geeft dan exact de datum zoals ingevoerd (d-m-jjjj),
      soms met de boodschap dat "dit formaat niet wordt geaccepteerd" en soms (na
      een aantal keren invoeren: dd-mm-jjjj) ook weer geheel korrekt (dd-mm-jjjj);
      heel erg raar. Het toetsenbord staat ingesteld op US.

      3. Linksboven in het 1024 x 640 scherm staat niet meer het oude vertrouwde
      icoontje, maar het Dosbox-icon. Als ik erop click, komt er een ander
      menuutje tevoorschijn dan vroeger... de functie selecteren, kopieëren en
      plakken zit er niet meer in; jammer, want deze functie mis ik erg.

      4. Ik gebruik in de totaallijst de lijstindeling "PARTNER"; ik vind die
      indeling handig omdat je dan meteen ziet of er meer dan 1 huwelijksparners
      zijn; in mijn geval moet ik dan, staande op een bepaald persoon, met de
      pijltoest naar rechts, om de rechterkant van het scherm te bereiken. Vroeger
      ging dat onmiddelijk, nu gaat het in 3 stappen waarin de rode balk steeds
      van bovenaf het scherm naar de berokkene persoon "veegt"; ik schrik er
      telkens van.

      5. Voor het afsluiten maak ik altijd een back-up (op USB-stick en/of op een
      externe schijf). De procedure die het programma volgt eindigt altijd met de
      keuze van de betrokken 'schíjf'; bij mij is dat "I:". Echter als ik dan de
      entertoetst indruk krijg ik de boodschap: "I:\" is onbekend. Waar die
      backsledge dan ineens vandaan komt is mij onduidelijk. Ik sluit het
      programma dan maar gewoon af, start het opnieuw op en maak vervolgens een
      back-up via het hulpprogramma Back up/Restore

      Verder werkt alles zoals vroeger en ik heb nog steeds, net als vroeger,
      momenten waarin de werking van het programma om voor mij absoluut
      onduidelijke reden, ad hoc super traag gaat werken; soms is het zelfs
      "wachten" op de uitvoering van de gegeven opdracht, met name bij het
      scrollen door het persoonsscherm.

      Desalniettemin ben ik blij dat ik door kan werken, maar ik houd mijn hart
      vast voor de toekomst; ik heb een database van 95.000 personen!
      De computer: van Aldi "Akoia", Windows 7 x 64.

      Met vriendelijke groet,

      Ed van de Walle/Tilburg

      _____