6218Re: pro-gen op 64 bits

  • fsteggink
    Mar 5, 2009
      --- In pro-gen@yahoogroups.com, "bmwjoske" <reint135@...> wrote:

      > Hoi Frank
      > Wat dosbox betreft heb je gelijk dat hij de processor emuleert maartoen ik Suse10.1 32 bits draaide werkte het wel (dosbox 0.72) nu met Suse 11.1 64 bits werkt het niet wel dezelfde fout als jij hebt. Dus demo wel met gegevens niet. In wine heb ik het noooit werkbaar gehad.
      > Als je een oplossing hebt hoor ik het graag want speciaal voor pro-gen heb ik een virtuele win98 draaien.
      > groeten Jos>

      Hoi Jos, Johan,

      Ik heb Pro-Gen aan de praat kunnen krijgen m.b.v. Qemu en FreeDos. Het is allemaal wel vrij bewerkelijk. Het komt erop neer door FreeDos te installeren in een image van Qemu. Daarna moest ik op de een of andere manier Pro-Gen erin zien te krijgen. Niet makkelijk zonder disk-drive en zonder USB ondersteuning (alhoewel er wel ergens een driver voor is). Deze linux-noob was er dus de hele avond zoet mee. Het werkt wel, dus ook als je geen oude Windows-CD's meer hebt, zoals in mijn geval.

      Websites die me hebben geholpen:
      * http://linuxhelp.blogspot.com/2006/09/concise-guide-to-installing-and-using.html
      * http://www.huguesjohnson.com/win2k/128mb/index.html
      Let op dat er heel veel in FreeDos zit gestopt, dus als je alles selecteert, ben je wel even zoet. Ik heb geen idee wat het minimum is. Het lijkt me op zich wel een goed idee om een FreeDos image (voor Qemu) te maken met Pro-Gen voorgeïnstalleerd. Uiteraard zonder registratiegegevens ;) In dat geval hoeft een Linux-gebruiker alleen Qemu te installeren, wat zo gebeurd is.

      Kanttekeningen:
      * Pro-Gen is ca. 15x zo traag t.o.v. mijn oude laptop. Bij het maken van een kwartierstaat was mijn oude laptop klaar toen de nieuwe op 6% was. Misschien kan ik Qemu meer power geven, of KVM/KQemu proberen. Het is wel een stuk beter dan onder DosBox.
      * Ik moest Pro-Gen naar mijn C-schijf kopiëren (Qemu image). Op de D-schijf (virtual drive in Qemu, verwijzend naar een dir in mijn profiel, waar ik PG heb neergezet) kon ik geen tab en pijltjestoetsen gebruiken bij het wijzigen van een persoon! Ook knalt Pro-Gen eruit als ik een kwartierstaat genereer. Na alles gekopieerd te hebben, lukt het wel. Mogelijk is dit een rechtenkwestie. Nog uitzoeken.
      o Omdat de toetsen anders zijn op mijn nieuwe laptop, kopieerde ik alles eerst naar C-root. Het is niet handig dat er nu een stuk van de Entertoets zit op de plek waar je een backspace verwacht! Ik heb geloof ik een bestandje van Freedos verwijderd, maar het start nog wel op.
      * Alles (installatie en uitvoering in qemu) voer ik onder root uit, dus ik moet nog uitzoeken hoe ik alles onder mijn eigen user kan uitvoeren, incl. schrijfrechten op de D-schijf. Het zou wel handig zijn als ik de data weer van de C-schijf afkrijg. In Freedos kan ik wel een nieuwe dir aanmaken en bestanden kopiëren, maar in Linux zie ik niets verschijnen. Wijzigingen blijven wel bewaard op de C-schijf.

      Maar het begin is er :)

      Ik heb VirtualPC in Vista nog niet geprobeerd.

      Groeten,

      Frank
    • Show all 26 messages in this topic