6061Re: [pro-gen] jaartal

    Sep 5, 2008
      W. Brassé schreef:
      > Het oogt natuurlijk raar, maar is conform de 0 voor de eencijferige
      > dagen en
      > maanden. Het Midvorst bestand heeft die voornullen overigens ook.
      > Het zou eigenlijk niet zo moeilijk moeten zijn voor een beetje
      > computerprogramma om die loze 0 dan achterwege te laten bij een uitvoer?
      >
      > Groet,
      > Wil

      Hallo Wil,

      Dat kan ook wel, al geef ik toe dat het wel een beetje verborgen zit:

      Als je in het 'Uitvoermenu' bent, zet dan bij 'Weergave-opties wijzigen'
      de optie 'Gebruik een andere datumopmaak' aan. Vervolgens is er in dat
      uitvoermenu een extra keuze 'Datumopmaak wijzigen' waar je met wat
      cijfers de te gebruiken datumopmaak kunt aangeven:

      Bijv. voor de (vermoedelijke) geboortedatum van Karel de Grote
      (ingevoerd als 02-04-0742) krijg je met code '1-2-3' het gewenste
      resultaat zonder voorloop-nullen '2-4-742'.
      Maar als je als code kiest '4 1 6 3' dan krijg je 'maandag 2 april 742'.
      Zo zijn er nog wel andere combinaties mogelijk.

      N.B. alleen volledige datums kunnen omgezet worden naar een andere
      datumopmaak. 'Voor'-, 'Na'- en 'Circa'-datums blijven ongewijzigd.

      Als je eenmaal de gewenste datumopmaak hebt ingesteld, kan je het dus
      eenvoudig via die weergaveoptie aan- of uitzetten.