3556Re: [pro-gen] GEDCOM datums

  • Erik Groenhuis
    May 5, 2005
      As Peter Eering <p.eering@...> wrote:

      > ... progen slechts 10 posities voor een datum heeft.

      Dit is al langer een knelpunt in Pro-Gen, en er wordt hard aan gewerkt
      om het op te lossen. Dat is moeilijker dan het lijkt. Aan vrijwel iedere
      persoon of relatie is wel één of meerdere datums gekoppeld. Het is dus
      een belangrijk veld. Verder zijn alle algoritmes in Pro-Gen zelf en in
      de VTX programma's er op gebaseerd dat de datum een enkelvoudige datum
      is met 10 posities.

      > Dingen als "bef 17 aug 2000" worden veranderd in "bef 2000". Bij mijn
      > meer dan 58000 personen gaf dat heel veel verlies.
      > GEDCOM kan die langere datums, dus ook dus "tussen 17 jan 1815 en 20
      > april 1816" wel aan. Progen is nu dus niet eens volledig compatible
      > met GEDCOM!!!

      "Compatibel met GEDCOM" is een zwaar overschat begrip. Bijna ieder
      zichzelf respecterend genealogisch programma op de markt beweert GEDCOM
      te kunnen lezen. Vrijwel geen enkel programma doet dat zonder verlies
      van gegevens. Veel programma's weigeren zelfs menige op zich correcte
      GEDCOM bestanden te lezen.

      Alleen programma's die intern met het GEDCOM formaat werken kunnen
      "volledig compatible" zijn (wat niet wil zeggen dat ze het dan ook
      automatisch *zijn*). Alle andere programma's zijn genoodzaakt conversies
      te doen en gegevens weg te gooien of in klad/info/data-velden te
      proppen. Er gaat dus altijd wel wat verloren.

      Pro-Gen is dus geen uitzondering, en komt er in feite, naar mijn
      ervaring, zelfs nog goed van af.

      NB: om een indruk te krijgen van wat er allemaal in GEDCOM kan staan
      kan je kijken op www.geditcom.com/gedcom.html (engels).

      Erik Groenhuis
    • Show all 25 messages in this topic