24Re: [pro-gen] Afdrukken kwartierbladen (en kleuren)

    Sep 22, 2000
      Evelien van Ruitenbeek schreef:

      > Ik ben bijna klaar met mijn homepage, die ik maak met Frontpage.
      > Uiteraard komen daar ook kwartierstaten op te staan, die met
      > PRO-GEN in HTML omgezet zijn.
      > Helaas is mijn persoonlijke smaak iets anders dan de
      > standaardopmaak van de koppen in die kwartierstaten (fel geel) en
      > heb deze kleuren dan ook meteen aangepast in blauw met witte
      > letters (is ook de standaardkleur van mijn site).
      > Met Frontpage kun je ideaal in HTML een zoek en vervang functie
      > inzetten om de kleurcodes aan te passen.
      >
      > Ik heb dus de code FFFF80 vervangen voor 0099CC (van geel naar
> [...]

      Een leuke vraag. In HTML worden kleurcodes gebruikt, zoals Evelien die aangeeft.
      In feite is het een digitale code van driemaal acht bits die elk een bepaald
      kleurkanon aanstuurt. De eerste twee letters geven de intensiteit voor rood aan.
      FF is hexadeciaal voor 11111111, hetgeen de maximale waarde is. Evenzo twee
      letters voor groen en blauw. Met de kleurmenging op je monitor geeft dat wit.

      Je kunt in de meeste browsers (generatie 4) ook mnemonische namen gebruiken.
      Hier de 16 belangrijkste:
      black = zwart
      maroon = kastanjebruin/donkerrood
      green = groen
      olive = olijfgroen
      navy = marineblauw
      purple = paars
      teal = donker blauwgroen
      gray = grijs
      silver = lichtgrijs/zilver
      red = rood
      lime = lichtgroen
      yellow = geel
      blue = blauw
      fuchsia = lila
      aqua = lichtblauw
      white = wit

      Er zijn nog zo'n 60 andere mnemonische kleurnamen, zoals salmon, orchid,
      deeppink, cyan, bisque en chocolate, maar daarvoor moet je maar eens in de
      bibliotheek een boekje raadplegen over HTML-4. De interpretatie hiervan kan per
      browser verschillen.

      Mocht je vaak terug willen naar je 'eigen' kleurschema, dan is het handiger
      eenmalig de template aan te passen voor de bewuste uitvoer. Voor het
      kwartierstaatblad is dat het bestand KW-BLAD.PTM in de map/directory ../PG30/NL

      Op de vijfde regel staat:
      <TR BGCOLOR="#FFFF80" ALIGN="center" VALIGN="top">

      Het attribuut BGCOLOR="#FFFF80" geeft de kleur van de titelbalk aan. Dat moet in
      jouw geval dus worden BGCOLOR="#0099CC".

      De tekst wordt bepaald door regel 7 en 8. Daar staat:
      <FONT COLOR="#000000">#BOLD$(ITALIC$(#5$))!</FONT><BR>
      <FONT COLOR="#000000" SIZE="5">#BOLD$(#6$)!</FONT><BR>

      Het attribuut COLOR="#OOOOOO" geeft de kleur van de titeltekst aan (zwart in dit
      geval). Dat moet in jouw geval dus worden COLOR="#FFFFFF", maar COLOR="white"
      mag dus ook.

      Na dit allemaal gezegd te hebben, twijfel ik er aan of dit een antwoord is op je
      vraag.
      Afijn... ;-@

      Groetjes,
      Don Arnoldus