2022Re: [pro-gen] genealogie met alle naamdragers

    Jul 6, 2003
      Ivo Gilisen wrote:

      > Zouden Johan en Dinant een uitvoer van een "genealogie op achternaam"
      > niet even simpel kunnen maken? Ik weet zeker dat het al jaren op hun
      > verlanglijstje staat. Of is het toch niet zo simpel?

      Hallo Ivo,

      Ik ben met je eens dat het aanpassen van het geslacht geen wenselijke
      optie is om tot een naamgenealogie te komen.

      Een naamgenealogie staat inderdaad op ons verlanglijstje, maar heel
      simpel is het toch ook weer niet:

      In het ideale geval waar het kind van de vaak ongehuwde moeder exact
      dezelfde achternaam heeft, zou het redelijk simpel zijn.
      Maar wat te doen als de achternaam van moeder en kind verschilt?
      Dit komt (met name voor 1800) toch regelmatig voor.
      Bijv. ongehuwde moeder heet 'Mulderij', kind heet 'Mullerie'.

      In welke mate moet de naam overeenkomen om in de naamgenealogie mee
      te mogen doen? Je zou kunnen kijken of de SOUNDEX overeenkomt, maar
      in bovengenoemd voorbeeld is dat dus niet het geval.
      Enkel het feit dat de vader onbekend is kan ook niet als criterium
      gebruikt worden, want dat zouden kinderen waarvan de vader nog niet
      is gevonden ook direct in zo'n genealogie verschijnen.
      Als men van mening is dat de achternaam exact moet kloppen, moet
      dat dan ook gelden bij de kinderen van de zonen, om mee te mogen
      doen in de naamgenealogie?

      M.a.w. hoe kan het programma beslissen of de kinderen van zo'n
      ongehuwde moeder wel of niet meegenomen moeten worden.

      De meest geschikte optie is waarschijnlijk dat er gekeken wordt of
      de Achternaam en/of het Alias-veld overeenkomen. In dat geval zou je
      in bovenstaand voorbeeld door het invullen van 'Mulderij' in het
      Alias-veld van het kind, een en ander kunnen sturen.

      Overigens willen we onze werkzaamheden aan een Windows versie zo
      min mogelijk onderbreken voor dit soort wijziginen in de DOS-versie;
      dus laat ik het nog maar op het lijstje staan.

      Wel heb ik wat tips hoe je nu in PRO-GEN via een omweg zo'n
      naamgenealogie kan bereiken m.b.v. een parenteel-uitvoer:

      In veel gevallen zullen mensen die zo'n naamgenealogie willen zich
      in hun onderzoek ook geconcentreerd hebben op die naam en weinig
      zijtakken onderzocht hebben.
      In zo'n geval hoeven er uit een parenteel dus maar weinig takken
      weggesneden te worden om te kunnen doorgaan voor een naamgenealogie.

      Je kan dit op meerdere manieren doen:

      1-
      Zet de parenteel EERST ALS GRAFISCH SCHEMA OP HET SCHERM en druk
      op F1. Er verschijnt een cursor die je met de pijl-toetsen over het
      scherm kan bewegen. Zet de cursor op een persoon die niet mee mag
      doen in de naamgenealogie en druk op DELETE. Deze persoon wordt
      dan als grijs vlakje getoond. Van de aldus uit het schema gewiste
      personen zullen ook de nakomelingen wegvallen. Je kan meteen meerdere
      personen op die manier weghalen en af en toe op de O-toets
      (van opnieuw opbouwen) drukken om het resultaat te zien.
      Zolang je niet terugkeert naar het hoofdmenu blijven deze takken uit
      de parenteeluitvoer verwijderd, dus je kan nu in het 'uitvoermenu' bij
      'Instellingen wijzigen' kiezen voor tekstuitvoer om de gewenste
      naamgenealogie in tekstformaat te gaan maken.

      2-
      Een andere manier is om een tijdelijk kopiebestand aan te maken
      waarin enkel de gewenste personen zitten, zodat je vanuit dat
      kopiebestand via de parenteel-uitvoer zo'n naamgenealogie maakt.
      In dat geval is het de kunst om de eerst juiste personen te
      selecteren via de L=toets, 'Gerelateerde personen',
      'Nakomelingen met partners'; en daar vervolgens de ongewenste
      personen uit weg te nemen door ze met de spatiebalk te markeren en
      dan via de L-toets de 'niet-gemarkeerden' te selecteren.
      Als je een tak-code in het code-veld hetb staan kan je ook het
      code-veld gaan gebruiken om de juiste groep te selecteren.
      Deze selectie exporteer je dan naar een nieuw tijdelijk bestand
      waarna je vanuit dat bestand de parenteel-uitvoer gaat maken.

      Beide methoden zijn wat omslachtig, maar het levert wel het gewenste
      resultaat op.

      Op dezelfde wijze heb ik gisteren op de PGGG Zomermarkt in Putten
      aan enkele mensen gedemonstreerd hoe je via de verticale versie
      van de grafische parenteel een leuke grafische stamreeks kan maken.