2021[pro-gen] genealogie met alle naamdragers

  • Ivo Gilisen
    Jul 6, 2003
      ----- Original Message -----
      From: Jaap van Zweeden
      To: pro-gen@yahoogroups.com
      Sent: Sunday, July 06, 2003 11:14 AM
      Subject: [pro-gen] FW: genealogie met alle naamdragers

      Collega's,

      Leonard schetst hieronder een antwoord op mijn vraag.
      Per ongeluk naar mijn email adres gestuurd en in overleg met Leonard nu ook
      hier in de groep.

      Jaap.

      Hallo Jaap,

      omdat genealogie de mannelijke geslachten natrekt, is het simpel
      om 'even' die ongehuwde moeder een 'mannelijk' geslacht te geven,
      vlak VOORDAT je de genealogie wilt onttrekken; en uiteraard NADAT je
      dit gedaan hebt, het geslacht weer terug 'verbeteren'.

      Als de ongehuwde moeder later alsnog huwt, moet je bij haar
      echtgenoot hetzelfde doen maar dan vice versa.

      Beste,

      De uitdrukkingen "simpel" en "even een ander geslacht geven" moet je wel met een korrel zout nemen. Als je de "V" in een "M" wil veranderen dan krijg je van PRO-GEN de volgende melding:

      U mag het geslacht van deze persoon niet wijzigen!

      Deze persoon heeft namelijk nog relaties (bijv. als vader, moeder, man
      of vrouw) met andere personen.
      U moet eerst deze relaties opheffen om het geslacht te kunnen wijzigen.

      Druk op een toets....

      Eerst alle verbindingen met de betrokken personen opheffen, dan het geslacht veranderen en vervolgens alle koppelingen opnieuw maken vooraleer er gedrukt kan worden is een hele klus. Zeker als je bedenkt dat je dat werk nog een tweede maal moet uitvoeren om alles in de oorspronkelijke situatie weer te herstellen.
      Achteraf heb je dan nog wat extra verbeterwerk aan teksten zoals "Anna Maria .... zoon van ....."

      Zouden Johan en Dinant een uitvoer van een "genealogie op achternaam" niet even simpel kunnen maken? Ik weet zeker dat het al jaren op hun verlanglijstje staat. Of is het toch niet zo simpel?

      Met vriendelijke groet,
      Ivo
      ivo.gilisen@...
      http://users.pandora.be/ivo.gilisen/