poetry slam är poetens död?

  • Björk Maria
    Message 1 of 2 , Nov 3, 2010

      Debatt artikel i UNT

      http://www.unt.se/startsidan/poetry-slam-ar-poetens-dod-1103576.aspx

      Maria Björk

      Projekt/Press

      Reginateatern

      Uppsala kommun

      UVB, kultur

      SE-753 75 Uppsala Sweden

      +46(0)18 727 83 33

      +46(0)730 711 258

      maria.bjork@...

      www.reginateatern.se

    • johan nordgren
      Message 2 of 2 , Nov 3, 2010
        tror jag pste skriva ett svar på det där. artikelförfattaren har missuppfattat vad slam är och syftet ed et och kan inte dess historia och själva idé. vilket är mycket vanligt bland slamkritikerna... En idé inom slam traditionen är tanken att dikten aldrig är färdig utan en ständig process, scenframförandet är del i skapandet av texten. ånga "bokpoeter" förutsätter att en text finns i "färdig" upplaga, "scenpoeten" går ifrån det, texten skapas ständigt på nytt då den framförs på scen. ofta skriver "scenpoeten" nya versioner av texterna efter framförandet. en dikt är aldrig en färdig produkt utan en ständig process. vilket på inget sätt skulle motsäga en tryckning/publicering av texten men den versionen blir bara en av samtidigt existerade andra versioner.

        återkommer med fler tankar kring artikeln.

        johan nordgren