Emil Jensens cykelturné

  • Istvan Molnar
    Message 1 of 1 , May 23, 2007
      Hej alla,
      jag vidarebefordrar ett mail från Emil Jensen.

      Under slam-SM i Helsingborg fick vi vara med om en smygpremiär för Emils nya show.
      Den är fantastiskt bra! Missa den inte!

      Hälsningar
      István

      - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

      Hej alla kära människor

      1a juni är det stor premiär på min omfattande och omtalade Cykelturné som jag gör genom hela sverige som en personlig och kraftfull aktion för miljön! Allt som allt blir det ett par hundra mil jag cyklar med gitarren på ryggen genom sommarsverige och ca 25 föreställningar.

      Premiären blir 1a Juni i Stockholm på Kulturhusets tak 19.00
      Därefter rör jag mig söderut och spelar i bland annat norrköping och linköping, hultsfredsfestivalen, malmö, sen norrut längs västkusten och avslutar så småningom på Arvikafestivalen. Hela turnéplanen finns på emiljensen.se och bifogat här under.

      Med mig har jag helt nyskrivet material, både snack och musik.

      Kopiera detta och skicka till alla ni känner som kan vara intresserade att dyka upp längs vägen!

      hjärtligt välkomna!
      Emil
      - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

      Bifogar: Pressmeddelande från Riksteatern 2007-05-15

      Spoken word-artisten Emil Jensen på cykelturné

      Spoken word-artisten Emil Jensen ratar turnébussen och tar cykeln när han i sommar ger sig ut på turné med Riksteatern och Folkets Hus och Parker. Premiären går av stapeln fredagen den 1 juni på Stockholmsterassen på Kulturhuset i Stockholm. En dryg vecka innan, den 22 maj, släpper Emil Jensen den nya singeln Ghana mot Italien.

      Emil Jensen har fått en hel kritikerkår på fall och drar fulla hus på allt från teaterscener till klubbar. I sommar ger han sig ut på turné med Riksteatern och Folkets Hus och Parker. Med en gitarr på ryggen och helt nyskrivet material i bagaget, förenar han sitt artisteri med hett miljöengagemang, och cyklar från stad till stad i Sommarsverige. Turnén fortsätter till hösten i samma miljövänliga stil, den här gången med tåg.

      – Jag har alltid gillat att förena ord med handling och det känns bra att cykla istället för att släppa ut en massa avgaser med en turnébuss, säger Emil Jensen.

      Emil Jensen blandar friskt ståupp-komik och spoken word med klockren musik. Han väjer inte för viktiga samhällsfrågor, men knäpper inte någon på näsan för det. Genom att trolla med ord och vända upp och ner på fördomar och normer hittar han det ljusa i skiten.

      – Grejen är väl att jag inte duckar för allvarliga ämnen, som miljön eller politik. Istället funderar jag ut roliga aspekter på dem och spinner vidare på det. Grunden i allt jag gör är att kasta mig mellan det personliga och det globala, mellan det allvarliga och roliga och visa att det inte är varandras motsatser utan samma sak.

      Emil Jensen är aktuell med en roll i Jan Troells nya film som spelas in under våren. Han är tvåfaldig svensk mästare i Poetry Slam och har även vunnit EM och en tredjeplats i VM. Han har släppt två kritikerrosade skivor och ljudboken Mellansnack. Den 22 maj släpper han den nya singeln Ghana mot Italien, kanske det mest smittsamma Emil Jensen någonsin släppt ifrån sig.
      http://www.adrianrecordings.com/eMiL_Jensen-Ghana_mot_Italien.mp3

      Föreställningen produceras av Riksteatern och turnerar under sommaren i samarbete med Riksorganisationen Folkets Hus och Parker. Till hösten fortsätter föreställningen att turnera med Riksteatern.

      2007-06-01 Stockholm

      2007-06-03 Katrineholm

      2007-06-05 Norrköping

      2007-06-06 Linköping