Stockholms final?

  • johan nordgren
    Message 1 of 8 , Mar 2, 2003
      Hej hej
      om jag har förstått situationenn rätt är fyra Stockholms lag anmälda till årets SM, men endast två lag kan vara med i
      tävlingen... Är det någon som vet hur det ska lösas? En Stockholms final kanske? Vet nån hur den ska se ut? När var och
      sånt?
      Borde inte nån av stans Slammasters ha koll på det? Har dom haft nån kontakt sinsemellan?

      oroliga funderingar från
      Johan Nordgr
      --
      Sign-up for your own FREE Personalized E-mail at Mail.com
      http://www.mail.com/?sr=signup
      Message 2 of 8 , Mar 2, 2003
        hej hej
        har fått ett svar från malmö: Om inte vi här i Stockholm kommer överens om hur det ska gå till kommer de att ta två poeter från
        varje ställe här i stan och skapa två lag... Är det så vi vill ha det? NEJ! Därför måste vi komma överens FORT om hur det ska gå
        till...

        Johan Nordgren

        Message 3 of 8 , Mar 2, 2003
          Ju mer jag tänker på det här ju surare blir jag... Skulle vara kul att veta om Vaxholm, Husby och Belange har tänkt på hur resan
          till Malmö ska betalas... om de räknar med att poeterna själva ska betala resan bör man genast tänka om. Om det är så kommer man
          få problem med att få ett lag att skicka... Det blir ju väldans konstigt om laget skulle bestå av dom som har råd att åka...

          Mitt hårda förslag är att de lag som anmälde sig sist stryks... Husby och Belange. Att dom anmälde sig sista anmälningdagen
          bara därför att nån frågat om dom ska skicka lag till SM, jag tycker det är väldigt illa då det uppenbarligen inte är ordentlgt
          genomtänkt...
          En till orsak att stryka just dessa Slamorter:
          De Slam med för liten publik och poetgrupp blir helt enkelt strukna, Husby och Belange då de flera gånger haft tre tävlande och
          så, att kalla de ett Slam går mig emot... Att dom sen inte har pengar eller tänkt efter hur dom ska få folk till SM är en annan
          sak att väga in. Enligt mig är det inte särskilt seriösa arrangörer.. Det blir konstigt om vissa poeter får pengar för resa och
          vissa får betala själva.

          Tänk efter ordentligt på varför Slam och hur...

          Det här problemet med att Stockholm endast får skicka två lag måste lösas NU. Och det måste lösas av Stockholms Slammasters och
          oss poeter. Innan Rinkeby finalen om två veckor vore det jävligt bra att veta om laget kommer att skickas till malmö eller till
          en Stockholms final eller om bara två ur laget skickas iväg...

          Joahn Nordgren

          --
          Sign-up for your own FREE Personalized E-mail at Mail.com
          http://www.mail.com/?sr=signup
        • István Molnár
          Message 4 of 8 , Mar 2, 2003
            Hallåj,

            problemet är att ingen av dem som ansvarar för de fyra slamorterna i Stockholm är med på den här e-postlistan. Vi kommer alltså inte att få några svar av dem här. Och de kommer inte att ta del av de åsikter som framförs här.

            Jag pratade idag med Karl-Axel (Husby-slam) och fick höra att tre av slamorterna, Rinkeby, Husby och Bellange, hade börjat prata med varandra och satt upp ett preliminärt datum för en stockholmsfinal: fredagen den 9 maj. Karl-Axel letar efter lokal.

            Dessutom har han sagt att stockholmsfinalen ska vara en individuell tävling för att bilda två nya lag - på samma sätt som ifjol. Ifjol var jag själv en av arrangörerna och förespråkade den modellen. Men efteråt tyckte jag att det var fel. Det hade varit bättre att köra en vanlig lagfinal, alltså en tävling mellan lagen. (Jag tror att de flesta poeter delar den åsikten.)

            Hur det än blir med den saken, och med allt annat som Johan föreslår, är det ganska poänglöst att föra en diskussion om det på den här listan, utan att slammasters från stockholmsorterna är involverade.
            István

          • johan nordgren
            Message 5 of 8 , Mar 2, 2003
              Diskussionenen är allt annat äm meningslös, den är mycket viktig. Det är inte bara arrangörer som avgör hur Slam ska gå till, ALLA
              är delaktiga. Om många tycker samma sak bör man helt enkelt tala om det för arrangörerna. Sånna diskusioner är livsviktiga för
              Poetry Slam som rörelse. Vi måst efå mer människor delaktiga i det. Och det handlar int ebar aom hurd et ska se ut i år utan också
              om hurdet ska se ut i framtiden.

              Ett annat problem... Varför har inte arrangörerna talat om för oss deltagare och publik hur saker och ting ska gå till?
              Hur ska information som aalla behöver kunna spridas på ett bra sätt?

              har nån någon bra idé? Eftersom maillistan här inte funkar... (ingen skickar ju info på den) Har man inte dator själv kanske man
              som arrangör skulle se till att infon spreds...)

              Johan n

              --
              Sign-up for your own FREE Personalized E-mail at Mail.com
              http://www.mail.com/?sr=signup
            • (no author)
              Message 6 of 8 , Mar 3, 2003
                hej på er alla

                Man måste ju inte skicka vinnarna till ett SM. Man kan ju ge dom varsin bok istället... eller ge ut ett häfte med deras dikter... eller om man har råd - skicka dom till kanarieöarna en vecka :-)  så dom finge litta sol i sina glåmiga nattuggleögon.

                Här i halland har vi börjat med poesiworkshops för unga poeter varvat med deltävlingarna. Andelen nya poeter ökar och därmed får vi ny publik. Jag håller med Johan om att vi måste sätta poesin främst. Framförallt nya poeter om inte Poetry Slam ska utarmas.  De som har varit med om att vinna några gånger borde faktiskt lägga lite energi på att hjälpa nya poeter att komma fram ur sina lådor.. dela med sig av lite tips och råd...  - jag lovar er att det är mycket uppskattat.

                Varför såga av den gren man sitter på?

                Jag har ett nytt konstigt mailprogram. det är en fisk som håller på att bli uppdragen av en krok hela tiden. Ska det vara så?  Syns det?

                Kram Eva Lea

                --
                Sign-up for your own FREE Personalized E-mail at Mail.com
                http://www.mail.com/?sr=signup

                New Yahoo! Mail Plus. More flexibility. More control. More power.
                Get POP access, more storage, more filters, and more.
                http://us.click.yahoo.com/Hcb0iA/P.iFAA/46VHAA/zqIolB/TM

                .
                  IncrediMail - E-post har äntligen utvecklats - Klicka här
              • Sam Albaniensson
                Message 7 of 8 , Mar 16, 2003
                  "johan nordgren" <slamcafe@p...> wrote:

                  > Diskussionenen är allt annat äm meningslös, den är mycket viktig.
                  Det är inte bara arrangörer som avgör hur Slam ska gå till, ALLA
                  > är delaktiga.

                  Och nu är också jag "delaktig" i poetry slam. Jäpp min lilla anka!

                  Kommer också du till Malmö för att bli slammad i år?

> [...]
                  > Poetry Slam som rörelse. Vi måst efå mer människor delaktiga i
                  det. Och det handlar int ebar aom hurd et ska se ut i år utan också

                  Det handlar om Formerna alltså. Slam betyder ju slå och smisk, och
                  frågan är vad för sorts smisk det ska vara. Vad innebär slam för
                  mig? Menar jag att jag ska slå er i poesi, eller med poesi eller
                  bara att jag ska banka skiten ur er? Eller kanske allt det där
                  sammantaget?

> [...]
                  > (ingen skickar ju info på den) Har man inte dator själv kanske man
                  > som arrangör skulle se till att infon spreds...)

                  Ey ankpöjk, är du i stånd att Försvara dig själv??

                • Sam Albaniensson
                  Message 8 of 8 , Mar 16, 2003
                    István Molnár <molnar@t...> wrote:
                    > Hallåj,

                    Fjanta dig inte mer, för faen! Fy på dig!