644Re: SV: [poetryslam] örebro bokmässa

  • bill@dikt360.se
    Nov 19 12:24 PM
      Hej Johan och alla kamrater av estradpoesi!
      Jag känner mig manad att tala å Örebropoesins vägnar, då undertecknad
      tillsammans med ett knippe drivna eldsjälar utgjorde arrangörshjärtat som
      under några år pumpade runt blodet i stadens öppna poesiscen (Zonpoesi)
      samt den lokala slamverksamhet, vilken generererade ett SM-deltagande lag
      några år i rad.

      Dessvärre har detta estradpoesihjärta åldrats, livssituationen förändrats
      för dess komponenter, dess energi har splittrats, men lyckas ändå glöda
      till då och då, om än ytterst sporadiskt och något oförutsägbart. Bland
      annat kan jag rekommendera den underhållande Poesibingo som skymtar på
      Örebro Konsthall då och då. I övrigt ligger slamscenen, och den
      estradpoesiverksamheten dessvärre i dvala. Tyvärr tror jag inte att detta
      är något unikt "problem" för Örebro, utan tämligen vanligt förekommande på
      orter runt om i landet, där underlaget/intresset för (arrangerandet av
      estrad)poesi kan svikta betänkligt. Det hänger på de där få själarna som
      drar i tåtarna, lägger ner all sin eld och energi i arrangörskap och
      marknadsföring om det ska bli nåt. Det krävs mobilisering, planering, tid
      och ork. Grejor som, det idag känns, är få förunnat att besitta.

      All beundran till er som orkar hålla den levande poesin levande runt om i
      landet. Fortsätt brinna!

      /Bill Larsson, skogspoet
      http://skogspoeten.blogspot.com/

    • Show all 4 messages in this topic