266månadens dikt

  • Sam Albaniensson
    May 2, 2003
      En avsågad men go stav att slicka till fru Dingo som varit en snäll flicka

      "Tyst kära vän" och "sitt kära vän"
      --- grunderna i all sorts allmänlydnad.
      Lär du dig det här, så får du ben igen,
      så du blir rhund, eller en sorts prhydnad,
      för den gamla kennelrörelsen.

      Jag bryr ju mig om och håller ju av
      alla djur som jag klokt dresserar.
      Jag ger dig en frihet, men ställer ock krav,
      så att du fogligt hör och apporterar,
      när jag kastar bort min skolningsstav.

      "Fot - fel - fint", "hit - här - hopp"
      --- vokabel vars vikt du måste tyda!
      "Kryp - kvar - kom", "pass - tass - opp"
      --- ska du löpa loss måste du lyda;
      så att ditt lopp inte blir galopp!

      Jag lär dig sans, och jag lär dig vett;
      och jag lär dig att tik-taktfullt sitta.
      En rapp rottweiler ska kunna rulla rätt;
      men du visar mig din skämda fitta;
      och då må jag stånga dig med spett.

      För visst är jag en man med stil
      -- en kåt husbonn är jag -- min kära Pia;
      och vän och van, vis och viril;
      men jag är ingen brun knarkarkopia,
      eller -- med andra ord -- en zoofil.

      © Sam Husse-in Albaniensson