Esperanto kaj menso

  • Behrouz Soroushian
    Message 1 of 20 , Oct 7 1:09 AM
      Karaj geamikoj saluton,

      Pardonu naivecon de mia demando. Mi estas tute
      nefakulo pri tio kion mi volas demandi. Mi estas
      audinta ke la funkciado de la cerbo havas iajn
      rilatojn al la lingvo. Mia demando estas jeno :

      Cxu ekzistas iu ajna studo rilate lernadon de la
      lingvo Esperanto kaj gxia efekto sur nesevere
      mense malfruataj personoj? Cxu tia esploro
      valoras? Cxu Esperantistaj lingvistoj kaj
      medicinoj povas organizi tian esploron?

      Ankorau pardonu mian sensencan demandon.

      Amike via, Behrouz

      Vous manquez d’espace pour stocker vos mails ?
      Yahoo! Mail vous offre GRATUITEMENT 100 Mo !

      Le nouveau Yahoo! Messenger est arrivé ! Découvrez toutes les nouveautés pour dialoguer instantanément avec vos amis. A télécharger gratuitement sur http://fr.messenger.yahoo.com
    • Albert Arendsen
      Message 2 of 20 , Oct 7 1:52 AM
        On Thu, 7 Oct 2004 10:09:52 +0200 (CEST), Behrouz Soroushian
        <behrouz_fr@...> wrote:
> [...]
        > valoras? Cxu Esperantistaj lingvistoj kaj
        > medicinoj povas organizi tian esploron?
        >
        > Ankorau pardonu mian sensencan demandon.

        Mi pensas ke vi temas pri la teorio de Sapir kaj Whorf. Ili pensas ke
        la pensoj estas difinitaj de la lingvo, ke ni ne povas pensi pri io se
        ni ne havas vorto por signifi gxin.

        Sed mi pensas ke ili ne pravas, cxar ekzemple ni povas tre bone pensi
        pri odoroj kaj sonoj, sen havi vortoj por cxiaj sonoj aux por cxiaj
        odoroj. Kaj ofte oni havas tre klarajn pensojn, sed kiam oni volas
        paroli pri ili, oni ne tuj trovas la bonaj vortoj. Tio indikis ke ni
        povas tre bone pensi pri io sen scii kiel paroli pri gxin...

        Cxiukazo, vi povos trovi pli da informajxojn per sercxadi pri "Saphir
        and Whorf".

        Amike,
        Alberto

        --
        La Gedioj havas humursenton, do nepre ne perdu la vian!
        Les Dieux ont le sens de l'humour, ne perdez donc point le vôtre!
        Message 3 of 20 , Oct 7 1:53 AM
          On Thu, 7 Oct 2004 10:52:18 +0200, Albert Arendsen <a.arendsen@...> wrote:

          > Cxiukazo, vi povos trovi pli da informajxojn per sercxadi pri "Saphir
          > and Whorf".

          "SAPIR and Whorf"...

          Message 4 of 20 , Oct 7 2:30 AM
            --- Albert Arendsen <a.arendsen@...>
            skribis :

> [...]
            >
            > Mi pensas ke vi temas pri la teorio de Sapir
            > kaj Whorf. Ili pensas ke
            > la pensoj estas difinitaj de la lingvo, ke ni

            Tio ne estas ekzakte tion al kio mi pensis. Mi
            pensis ke cxu la lernado de lingvo ne estas parto
            de procezo de kreskado? Cxu kiam infano lernas
            paroli kaj decxifri audintajn parolajxojn ne
            kompletadas sian mensan kreskadon? Se la respondo
            estus jes do lernado de logika lingvo kiel
            Esperanto devas esti malsame de lernado de
            naturaj lingvoj(eble ne ekzakta terminaro por
            nomi ilin) kiel la angla, la franca au la persa.
            Mi scias ke lernado de la lingva esprimado estas
            parto de sanaj zorgoj rilate la mense malfruatajn
            infanojn. Cxu lernado de E-o povas havi malsamajn
            efektojn sur tiaj infanoj? Kompreneble mi ankau
            scias ke ludado kaj permanaj laboroj konsistigas
            la alian parton de prisanaj zorgoj rilate tiuj
            infanoj.

          • MorphemeAddict@wmconnect.com
            Message 5 of 20 , Oct 7 4:51 AM
              In a message dated 2004-10-07 4:10:18 AM Eastern Daylight Time,
              behrouz_fr@... writes:

> [...]
              > valoras? Cxu Esperantistaj lingvistoj kaj
              > medicinoj povas organizi tian esploron?
              >
              > Ankorau pardonu mian sensencan demandon.

              Via demando ja interesas min. Mi jam tri jarojn laboras kun iuj tiaj homoj
              (sed plejmulte ili estas tre severe 'malfruataj'). Mi ne povas fari ian ajn
              studon, sed la ideo estas interesa.
              Mi supozas ke tute ne gravas kiun lingvon ili lernas, cxu nacilingvon, cxu
              esperanton. Se tia homo povas lerni nur tre simplan formon de ekzemple la angla
              lingvo, tiu versxajne ne povus lerni ecx esperanton nek pli bone nek pli
              frue. Sed tio estas nur mia opinio.

              stevo

            • Jan Strydom
              Message 6 of 20 , Oct 7 5:20 AM
                Kara Behrouz

                Tio ne estas ekzakte tion al kio mi pensis. Mi pensis ke cxu la lernado de lingvo ne estas parto de procezo de kreskado?

                Tute certe ne. Dum longa tempo tio estis la malprava ideo kiu regis en psikologiaj rondoj kaj en multaj ankoraux regas. La lernado de lingvo ne estas afero de kreskado aux de disvolvigxo, sed de instruado. Kial, tuthazarde, la sama lingvo kiun parolas la gepatroj ankaux "disvolvigxas" aux "kreskas" en la infano? Mi vivas en Sudafriko, kaj mi konas familion en kiu la patro estas afrikansparolanto (kaj li ne scipovas la germanan), dum la patrino estas germanparolantino (kaj sxi ne scipovas la afrikansan). Ili havas du infanojn. Kiam la patro estas sola kun unu aux ambaux infanoj, ili parolas la afrikansan. Kiam la patrino estas sola kun unu aux ambaux infanoj, ili parolas la germanan. Kiam la tuta familio kunestas, ili parolas la anglan. La du infanoj fluege parolas cxiujn tri lingvojn. Kial, tuthazarde, la gxustaj tri lingvoj "kreskis" aux "disvolvigxis" en tiuj du infanoj?

                Krome, vi devas ankaux konsideri la multajn kazojn kiuj jam okazis en la dauxro de la historio, en kiuj infanoj tute perdigxis de homa socio. La plej bonkonato kazo estis tiu de Amala kaj Kamala. Kiam en 1920 trovigxis tiuj du infanoj, unu plimalpli okjara kaj la alia plimalpli dujara, vivantaj kun luparo en la arbaro en Hindio, la solaj sonoj kiujn ili kapablis fari estis tiuj similaj al lupaj sonoj. Ili tute ne kapablis paroli. Amala bedaurxrinde baldaux mortis, sed Kamala ja lernis paroli pere de kaj post instruado.

                Cxu kiam infano lernas paroli kaj decxifri audintajn parolajxojn ne kompletadas sian mensan kreskadon?

                El la supra klarigo, vi versxajne konkludos, ke la respondo denove estas nea.

                Se la respondo estus jes do lernado de logika lingvo kiel Esperanto devas esti malsame de lernado de naturaj lingvoj(eble ne ekzakta terminaro por nomi ilin) kiel la angla, la franca au la persa.

                Gxi tute certe ne estas malsama. Mi jam instruis Esperanton al infano de mi, kaj ankaux al nepo. Nenia diferenco rimarkeblis.

                Mi scias ke lernado de la lingva esprimado estas parto de sanaj zorgoj rilate la mense malfruatajn infanojn.

                Tiaj problemoj cxe infanoj ekestis pro la dauxre kreskinta nescio pri infanoj dum la pasintaj jardekoj. Parto de tiu nescio estis la malprava ideo pri la "disvolvigxo" de la lingvo.

                Cxu lernado de E-o povas havi malsamajn efektojn sur tiaj infanoj?

                Mi havas multe da sperto, dum la dauxro de pli ol tridek jaroj, pri la instruo kaj helpo al infanoj kiuj havas lernoproblemojn. (Se vi komprenas la anglan lingvon, vi eble povus rigardi www.audiblox2000.com) Gxis nun, tamen, mi ne havis la okazon instrui Esperanton al tia infano. Sekve, mi ne povas respondi al tiu demando el propra sperto. Tamen, logike, la respondo versxajne devas esti nea.

                Kompreneble mi ankau scias ke ludado kaj permanaj laboroj konsistigas la alian parton de prisanaj zorgoj rilate tiuj infanoj.

                Gxuste tiel kompreneble estas, ke multaj homoj scias aferojn pri tiaj infanoj - ekzemple, oni "scias," ke la lingvo "disvolvigxas" aux "kreskas."

                Korajn salutojn,
                Jan Strydom.

> [...]
                >

                > Se vi ne plu volas esti en la listo sendu ech malplena mesagho al,

              • Albert Arendsen
                Message 7 of 20 , Oct 7 7:42 AM
                  Mi tute certas ke lingvoj ne kreskas.

                  Ni enmigris en Francio (el Nederlando) kiam nia gxemelo (knabo kaj
                  knabino) estis 6-jaraj. Ili tute ne scipovis paroli la francan. Sed
                  ene de ses monatoj ili lernis paroli tre bone la francan. La dua jaro,
                  ili estis la unua kaj dua pli bonaj lernantoj el sia klaso, plena de
                  "francanidoj"!

                  Amike,
                  Alberto

                  Message 8 of 20 , Oct 7 10:09 AM
                    Mi sentas ke mi miskomprenigis min. Mi ne diris
                    ke ligvo (pli precize scipovo pri iu
                    lingvo)kreskas au disvolvigxas en infano. Mi
                    diris ke lernado de lingvaj scipovoj helpas al
                    cerban kreskon de infano. Unue mi dubis pri mia
                    esperanto kaj pensis ke mi devis uzi kreskigxon
                    sed rigardante la vortaron mi vidis ke oni diras,
                    mi kreskas, ili kreskas, k.s. Do oni povas
                    kreskigi ion sed oni ne povas kreski "ion". Dum
                    infano kreskas li lernas kiel uzi siajn manojn
                    por preni objektojn. Tusxado de objektoj helpas
                    ke neronoj en cerbo de la infano konektigxi unu
                    al la alia kaj tio disvolvigas mensajn eblecojn
                    de la infano. Mense malfruataj homoj ne povas
                    kreski samrapide al la normalaj personoj. Gxi
                    povas esti kauze de genetika malsano. Vi diris ke
                    kio estas rilato al lingva scipovo rilate al la
                    persono sed ne diris kio estas rilato de la
                    persono rilate al la lingvo. Kiam ni lernas ian
                    novan lingvon cxu niaj mensaj eblecoj ne
                    plivastigxas?

                    behrouz

                    --- Jan Strydom <janstryd@...> skribis :

> [...]
                    > disvolvigxo, sed de instruado. Kial,

                    Vous manquez d’espace pour stocker vos mails ?
                    Yahoo! Mail vous offre GRATUITEMENT 100 Mo !

                  • Renato Corsetti
                    Message 9 of 20 , Oct 7 2:27 PM
                      Saluton, Jan! Estas bele retrovi vin en c'i tiu listo!

                      Vi tre brile resumis la situacion. Ankau' mi ne scias pri esploroj
                      okazintaj pri Esperanto kaj infanoj kun lernmalfacilaj'oj.

                      Amike

                      Renato

                      ----------------------------------
                      Renato Corsetti, Via del Castello, 1, IT-00036 Palestrina, Italujo
                      <renato.corsetti@...>
                    • MorphemeAddict@wmconnect.com
                      Message 10 of 20 , Oct 7 3:21 PM
                        In a message dated 2004-10-07 10:42:24 AM Eastern Daylight Time,
                        a.arendsen@... writes:

> [...]
                        > ene de ses monatoj ili lernis paroli tre bone la francan. La dua jaro,
                        > ili estis la unua kaj dua pli bonaj lernantoj el sia klaso, plena de

                        Mi tute ne komprenas, kion vi volas diri.
                        Vi diras ke "lingvoj ne kreskas", sed en viaj gxemeloj la lingva scipovo (do
                        la lingvo mem?) certe kreskis (pligrandigxis), de nulgrado gxis plengrado.
                        Do kion vi volas diri?

                        stevo

                      • Albert Arendsen
                        Message 11 of 20 , Oct 7 10:35 PM
                          On Thu, 7 Oct 2004 18:21:41 EDT, morphemeaddict@...
                          <morphemeaddict@...> wrote:

> [...]
                          >
                          > la lingvo mem?) certe kreskis (pligrandigxis), de nulgrado gxis plengrado.

                          Mi volis diri ke lingva scipovo ne kreskas kiel la korpo kreskas, sed
                          ke lingva scipovo lernitas.

                          La denaska lingvo de mia edzino estas la diula (lingvo parolata en
                          Burkinafaso, Malio kaj Eburio), kaj mia denaska lingvo estas la
                          nederlanda. Do, se la lingva scipovo estus vere denaska, nia infanoj
                          ne povus lerni la francan, aux minimume pli malrapide ol francanaj
                          infanoj. Sed ili lernis la francan ecx pli rapide ol la
                          "francanidoj"...

                          Eble mi ne bone eksprimis min Esperante...

                          Amike,
                          Alberto

                          Message 12 of 20 , Oct 8 1:37 AM
                            Kara Renato,

                            > Vi tre brile resumis la situacion.

                            Multe da danko!

                            Eble tio estas bona ideo por esplorprojekto?

                            > Amike
                            >
                            > Renato

                            Korajn salutojn,
                            Jan.

> [...]
                            > <renato.corsetti@...>
                            >

                            > Se vi ne plu volas esti en la listo sendu ech malplena mesagho al,

                          • Jan Strydom
                            Message 13 of 20 , Oct 8 2:27 AM
                              Kara Alberto,

                              Mi havis similan sperton. Kiam la plej maljuna filino (nun jam mem patrino de du knaboj) de mi kaj mia edzino estis kvinjara, ni logxis tuj apud anglalingva lernejo. Nia hejmlingvo estas la afrikansa, sed la plej proksima afrikansa lernejo estis konsiderinda distanco for de ni. Mi kaj mia edzino priparolis la aferon, kaj ni decidis sendi nian filinon al la anglalingva lernejo. Ni faris tiun decidon proksimume ses monatoj antaux la komenco de sxia lerneja kariero. Sekve, mi komencis paroli al sxi en la angla lingvo. Kiam la nova lernejojaro komencis, kiel decidite, ni sendis sxin al la anglalingva lernejo. Je la fino de tiu jaro, sxi ricevis la premion kiel la plej elstara el inter cxiuj la komencintaj gelernantoj.

                              Certe ne povas esti, ke la angla lingvo "disvolvigxis" en la filino de afrikansparolantaj gepatroj.

                              Strange, kiel tiaj mallogikaj ideoj (kiel ekzemple tiu de "lingva disvolvigxo") povas fiksi sin en la mensoj de sciencistoj. Tio klare indikas, ke homoj ne lernas el la historio. Pripensu, kiel ekzemplo, la biografion de Johann Wolfgang von Goethe (1749-1832). Kiam li estis nur kvinjara, li jam povis paroli, legi kaj skribi la germanan, la francan kaj la anglan, kaj krome ankaux legi kaj skribi la latinan kaj la grekan. Tute certe cxiuj tiuj lingvo ne "disvolvigxis." Li lernis ilin, cxar lia patro instruis ilin al li.

                              Saluton, Alberto!

                              Jan Strydom

                              Message 14 of 20 , Oct 8 2:56 AM
                                Kara Behrouz,

                                > Mi sentas ke mi miskomprenigis min. Mi ne diris
                                > ke ligvo (pli precize scipovo pri iu
                                > lingvo)kreskas au disvolvigxas en infano. Mi
                                > diris ke lernado de lingvaj scipovoj helpas al
                                > cerban kreskon de infano.

                                Tio estas tute alia ideo, pri kio vi certe pravas - se cxifoje mi gxuste
                                komprenas vin!

> [...]
                                > por preni objektojn. Tusxado de objektoj helpas
                                > ke neronoj en cerbo de la infano konektigxi unu
                                > al la alia kaj tio disvolvigas mensajn eblecojn

                                Krom se mi denove miskomprenas vin, mi opinias, ke la lernado temas pri
                                multe pli ol nur tio.

                                >Mense malfruataj homoj ne povas
                                > kreski samrapide al la normalaj personoj.

                                Denove, mi timas pri miskompreno, sed tamen via eldiro aspektas al mi kiel
                                iom dubinda.

                                >Gxi povas esti kauze de genetika malsano. Vi diris ke
                                > kio estas rilato al lingva scipovo rilate al la
                                > persono sed ne diris kio estas rilato de la
                                > persono rilate al la lingvo.

                                Tion, bedauxrinde, mi tute ne komprenas.

                                >Kiam ni lernas ian
                                > novan lingvon cxu niaj mensaj eblecoj ne
                                > plivastigxas?

                                Mi kredas ke jes.

                                > behrouz

                                Korajn salutojn,
                                Jan Strydom

> [...]
                                http://fr.messenger.yahoo.com

                                > Se vi ne plu volas esti en la listo sendu ech malplena mesagho al,

                              • Renato Corsetti
                                Message 15 of 20 , Oct 8 11:03 AM
                                  Jan:

                                  >Eble tio estas bona ideo por esplorprojekto?

                                  Fakte, jes! sed estus diable malfacile trovi gepatrojn de tiaj infanoj,
                                  kiuj konsentus ke oni ekzperimentu kun ili per Esperanto.

                                  Amike

                                  Renato

                                  ----------------------------------
                                  Message 16 of 20 , Oct 8 11:50 AM
                                    --- Jan Strydom <janstryd@...> skribis :

                                    > Denove, mi timas pri miskompreno, sed tamen via
                                    > eldiro aspektas al mi kiel
                                    > iom dubinda.

                                    Cxi-foje mi vere dubas ke vi estas kompreninta
                                    mian elpensitajxon. Kiam mi skribas mense
                                    malfruataj infanoj mi celas mencii homojn kiel
                                    (sed ne nur) tiuj kiujn oni en la angla lingvo
                                    nomas "AUTISTIC" (nur kiel unu ekzemplo). Cxu vi
                                    dubas ke unu "Autistic Children" lernas malpli
                                    rapide ol la normalaj infanoj?!! Cxu vi dubas pri
                                    rapido je kiu unu "mentally retarted" persono
                                    povas lerni?

                                    Mense malfrua persono = (En.) Mentally retarted
                                    Person, (fr.) Une person retardée mentale,

                                    Kaj kiam mi skribas "kreski" mi ne volas paroli
                                    pri "korpa kresko" sed "mensa kresko".

                                    Ekzemple "Autistic Children". Ilia malsano estas
                                    genetika.

                                  • Behrouz SOROUSHIAN
                                    Message 17 of 20 , Oct 9 5:03 AM
                                      --- In per-esperanto-bazascienco@yahoogroups.com, Behrouz Soroushian
                                      <behrouz_fr@y...> wrote:

                                      > Cxi-foje mi vere dubas ke vi estas kompreninta
                                      > mian elpensitajxon. Kiam mi skribas mense
                                      > malfruataj infanoj mi celas mencii homojn kiel
                                      > (sed ne nur) tiuj kiujn oni en la angla lingvo
                                      > nomas "AUTISTIC"

                                      Mi devas korekti mian mesagxon. Bedaurinde pro nefakuleco mi eraris.
                                      Mi volis skribi "Trisomy 21" au "Down Syndrom" anstatau Austetic.

> [...]
                                      >
                                      > Kaj kiam mi skribas "kreski" mi ne volas paroli
                                      > pri "korpa kresko" sed "mensa kresko".

                                      > Ekzemple "Autistic Children". Ilia malsano estas

                                      Kaj nepre "Trisomy 21" estas genetika malsano sed ne "Austetismo".

> [...]
                                      >
                                      > Le nouveau Yahoo! Messenger est arrivé ! Découvrez toutes les
                                      nouveautés pour dialoguer instantanément avec vos amis. A télécharger
                                    • Fred Meyer III
                                      Message 18 of 20 , Oct 9 6:41 AM
                                        Mia filino instruas mense malfuraj infanoj kaj auxtismaj infanoj . Sxi
                                        diras ke autismaj homoj:

                                        * havas maldecan socian konduton.
                                        * reagas al milda stimulado troe per sinokupo.
                                        * estas pli ofte viraj
                                        * ofte havas alian familiano kiu estas ankaux auxtisma (sed ne cxiam).
                                        * ne estas mense malfuraj.

                                        Mi legis pri virino kiu doktorigxis pri bestkultivado kaj instruas cxe
                                        Teksasa Teknoloia Universitato. Sxi devas ofte reiri al sxia kabineto
                                        kaj sidi sen stimulado dum kelka tempo por kontinui instrui. Spite al
                                        tio sxi povas funkcii kiel fakultatano. Eble sxi havas la Sindromo de
                                        Asperger.

                                        Oni ne estas certa pri la kauxzo de autismo. Estas tro frue nomi gxin
                                        genetika. malordo.

                                        Fred

                                      • Behrouz Soroushian
                                        Message 19 of 20 , Oct 9 6:52 AM
                                          --- Fred Meyer III <f3meyer@...>
                                          skribis :

                                          > Mia filino instruas mense malfuraj infanoj kaj
                                          >
                                          > Oni ne estas certa pri la kauxzo de autismo.
                                          > Estas tro frue nomi gxin
                                          > genetika. malordo.

                                          Ja vi pravas kaj mi eraris skribi Autismon
                                          anstatau "Trizomio 21" kiu nepre estas genetika.

                                          Message 20 of 20 , Oct 9 7:53 AM
                                            Eble tio eraro okazis cxar en Irano mi estis nur
                                            audinta la persajn terminojn de la malsanoj.
                                            Ekzemple en la persa oni ofte diras MONGOL (en la
                                            angla lingvo ankau oni iam uzas la terminon
                                            mongolism) por nomi la malsano "Trizomio 21" au
                                            "DOWN SYNDROM". En irano mi ecx ne estis audinta
                                            pri la Autismo. Unufoje cxi tie en Francio mi
                                            komencis audi kaj legi la alilingvajn terminojn
                                            por tiaj malsanoj. Mi konfuzigxis pri "Autismo"
                                            kaj "Trizomio 21". Pardonu min tiun cxi eraron.

                                            Behrouz