Helpodemando pri termino!

  • Behrouz Soroushian
    Message 1 of 8 , Nov 2, 2002
      Geamikoj saluton,

      Hierau vespere mi komencis skribi artikoleton por cxi
      tiu listo kaj pri la solitonoj. Dum la skribado mi
      renkontis la anglan vorton "Eigenvalue" kaj cxar mi ne
      sciis tradukon por gxi en Esperanto mi rigardis miajn
      vortarojn. En mia Angla-Esperanta vortaro mi ne trovis
      gxin. Bedaurinde mi ne sciis gxian tradukon en la
      franca gxis hodiau matene kiam sur la reto mi rigardis
      retajn vortarojn. La franca traduko de "Eigenvalue"
      estas "Valeur Propre". La reta vortaro proponas
      Esperantan terminon "ajgeno" kaj la radiko "ajgen-".
      Mi konfesu ke gxi ne tre placxis al mi. Cxar tiu
      radiko ne ekzistas en PIV kaj ne estas inter
      standardaj radikoj de Esperanto. Multe malpli utilo ol
      gxi estas alia proponita radiko "ejgen-". Cxu vi
      pensas ke por skribi sciencajn artikolojn estos pli
      bona uzi la terminon "ajgen-" au uzi ian ajna
      kunmetajxon? Kion vi proponas?

      Dankon pro via helpo,

      Amike via,

      =====
      Behrouz SOROUSHIAN
      Laboratoire de Chimie-Physique(LCP)
      l'Université Paris-Sud XI
      Bât. 349, 91405 ORSAY CEDEX
      Tél: ++33 (0)1 69 15 30 25
      Fax: ++33 (0)1 69 15 30 55
      e-mail: behrouz.soroushian@lcp.u-psud.fr

    • Donald J. HARLOW
      Message 2 of 8 , Nov 2, 2002
        Je 11.17 atm 2002.11.02 +0100, Behrouz SOROUSHIAN skribis
> [...]
        >gxi estas alia proponita radiko "ejgen-". Cxu vi
        >pensas ke por skribi sciencajn artikolojn estos pli
        >bona uzi la terminon "ajgen-" au uzi ian ajna

        "propra valoro"

        (Katsumori, Makino, Yamamori: _Esperanta Terminaro de Fiziko_. Eldonita cxe
        la Universitato Chubu, 1987. p. 114. Ankaux samloke oni trovas "propra
        funkcio" por _eigenfunction_. Cetere, por tiuj kiuj ankoraux kredas la
        miton de la universaleco de latinidaj sciencaj terminoj, la koncernaj
        japanaj terminoj estas "koyuuchi" por "propra valoro" kaj "koyuukansuu" por
        "propra funkcio".)

        -- Don HARLOW
        http://www.webcom.com/~donh/don/don.html

        Pasis longa voj'
        Iri æi tien de for;
        Pasis longa temp',
        Sed alvenas mia hor' ...

        Literatura¼oj: http://donh.best.vwh.net/Esperanto/Literaturo
      • dg5jwa@ve7tsi.ampr.org
          From: dg5jwa@ve7tsi.#scbc.bc.can.noam
          To: per-esperanto-bazascienco@yahoogroups.com

          Kara Behrouz! "Eigen" estas ja germana Worto por "propra", angle "own" aux
          "inherent", "separate", "particular", "peculiar".
          Do certe temas pri "propra valoro" en Esperanto!
          Salutas Jozefo el Eschwege, meza Germanujo.
        • Behrouz Soroushian
          Message 4 of 8 , Nov 4, 2002
            Karaj geamikoj,

            Dankon pro viaj interesaj reagoj. Mi ankorau dubas uzi
            propra valoro au ejgenvaloro sed hierau en la nova
            PIV, (NPIV) mi vidis ke ili enigis la terminon ejgen
            kaj cxar mi strebas respekti PIV kaj NPIV-on do mi
            uzis tiun cxi terminon. Kompreneble viaj proponoj
            ankau estas gxustaj.

            Ankorau dankon,
            Amike,

            =====

          • Renato Corsetti
            Message 5 of 8 , Nov 4, 2002
              Behrouz:

              >. . .hierau en la nova
              >PIV, (NPIV) mi vidis ke ili enigis la terminon ejgen
              >kaj cxar mi strebas respekti PIV kaj NPIV-on do mi
              >uzis tiun cxi terminon.

              jen PIV kauxzis ankoraux unu viktimon.

              Behrouz, vi ja rajtas uzi "ejgen-", sed bonvolu ne konsideri PIV-on vortaro
              de Esperanto. gxi estas vortaro de la plej okcidentacxa Esperanto. kompatu
              almenaux cxinojn kaj japanojn! sed alaho estas la plej kompatema.

              amike

              renato

              Renato Corsetti, Via del Castello, 1, IT-00036 Palestrina, Italujo
              tel. +39-06-9575713 <renato.corsetti@...>
            • Behrouz Soroushian
              Message 6 of 8 , Nov 4, 2002
                --- Renato Corsetti <renato.corsetti@...>
                skribis :

> [...]
                > de Esperanto. gxi estas vortaro de la plej
                > okcidentacxa Esperanto. kompatu
                > almenaux cxinojn kaj japanojn! sed alaho estas la

                Sinjoro Corsetti,

                Mi cxiam pensis ke PIV kaj NPIV estas la plej validaj
                vortaroj de la esperanto-lingvo. Kion mi devas fari?
                Cxu mi devas 100%-e respektas ilin au iam estas eraroj
                kaj malaprobajxoj en ili? Mi ne scias kio estas pli
                gxusta kaj pli justa. Bonvole gvidi min!

                Amike,

                Behrouz

                =====

              • Lars Soezueer
                Message 7 of 8 , Nov 4, 2002
                  La nociaro kiun oni esprimas en
                  germane germana matematika faklingvo per
                  Eigenwert, Eigenfunktion, Eigenvektor (alternativaj esprimoj
                  malaperis delonge el la faklingvo) estas jam multajn jardekojn
                  malnova. Ne temas pri novinventajxo por kiu necesas nova
                  vorto en Esperanto.

                  En tia situacio mia persona konsilo estas unue esplori,
                  kiel la Esperanto-fakliteraturo tradukis la nociojn,
                  kaj uzi unu el tiuj tradukoj. Mi devius de la tradicio
                  nur pro tre grava kauxzo.

                  Mi jxus sercxis per http://www.google.com
                  pri la tri diskutitaj alternativoj kun jena rezulto:

                  ejgenvaloro 0
                  ejgenfunkcio 0
                  ejgenvektoro 0

                  ajgenvaloro ReVo KompLeks DCE
                  ajgeno (=ajgenvaloro) ReVo KompLeks MatVort DCE
                  ajgenvektoro ReVo KompLeks MatVort DCE
                  ajgenfunkcio 0

                  "propra valoro" VF
                  "propra vektoro" 0
                  "propra funkcio" VF

                  La mallongigoj signifas:
                  DCE: Diccionario Castellano-Esperanto,
                  http://luisguillermo.com/diccionario/
                  KompLeks: Komputada Leksikono,
                  http://www.esperanto.mv.ru/KompLeks
                  MatVort: Matematika Vortaro
                  http://mujweb.atlas.cz/Kultura/malovec/matem1.htm
                  ReVo: Reta Vortaro
                  http://purl.org/NET/voko/revo
                  VF: vortaro fizika Portugala-Esperanta-Portugala,
                  http://sites.uol.com.br/lfportella/fiziko/vor/vor.html

                  Do cxiuj retaj trovajxoj estas nur vortaraj kaj ne veraj kazoj de
                  UZO de la vortoj. Tamen la rezulto direktas al 'ajgen-'.

                  La artikolo en ReVo enhavas ankaux utilan informon pri la alternativoj.
                  Pri la evoluo de la nociaro en kelkaj lingvoj ankaux ekzistas
                  interesa anglalingva artikolo cxe

                  http://members.aol.com/jeff570/e.html

                  Konsciante ke mi ne vere helpis

                  Lars

                  --
                  Lars S"oz"uer |oficejo:DESY HERA-B konstr.61 cxmb.116
                  Max-Zelck-Str. 11| Notkestr. 85
                  Message 8 of 8 , Nov 4, 2002
                    Kara Behrouz,

                    bonvolu pardoni mian sxerce iom (sed nur iom) troigitan aserton pri PIV.
                    Bedauxrinde lingvo ne estas matematiko kaj la solvoj estas cxiam multaj.

                    La verkinto de PIV opiniis, ke estus bone se Esperanto similus kiom eble
                    plej al la grandaj okcidentaj kulturaj lingvoj (kaj inter ili al la
                    latinidaj lingvoj), cxar tio donas al Esperanto respektindecon. El sia
                    vid-punkto li pravis, sed la rezulto estas tio, kion ni povas vidi en PIV.

                    >Cxu mi devas 100%-e respekti ilin au iam estas eraroj
                    >kaj malaprobajxoj en ili?

                    Laux mi, la nura gvidanto pri cxi tio povas esti nur via propra
                    rezon-kapablo. Mi volas diri, ke vi konsultu PIV-on kaj poste mem decidu
                    kiel fakte vi faris en cxi tiu kazo.

                    Persone mi preferus esti torturata antaux ol enkonduki novan radikon en
                    Esperanto. Se nepre oni devas enkonduki ion, oni provu vidi, cxu estas io
                    en la araba, persa, cxina, turka, indonezia, ktp., kio tauxgas. Tamen aliaj
                    esperantistoj opinias, ke la scienca lingvo devas havi siajn proprajn vortojn.

                    Cxiuj elektoj estas eblaj, kondicxe ke oni scias, kion oni estas faranta.

                    Mi bedauxras, ke mi ne donas solvon gxenerale validan, sed tiu solvo
                    versxajne ne ekzistas.

                    Tre amike

                    Renato

                    PS. Mi ankoraux rediras, ke mi tute malscias, kio estas "propra
                    valoro/ejgenvaloro".