sleedoornpage eitjes

  • Johan De Meirsman
    Message 1 of 5 , Nov 19, 2007

      Naar aanleiding van een zomerwaarneming van een Sleedoornpage zou ik es willen werk maken van een zoektocht naar eitjes van deze soort in hetzelfde gebied.

      Ik neem aan dat dit in januari prima kan, en dat de eitjes zich bevinden op één en twee jarige twijgen.

      Verder nog tips voor dergelijke zoektocht?

      Met vriendelijke groeten,

      Joh@n D.M.

      Disclaimer: www.vmm.be/disclaimer

    • Koen Berwaerts
      Message 2 of 5 , Nov 19, 2007
        Bericht
        Hoi Johan

        Heel mooi initiatief om es te gaan zoeken naar die eitjes.
        Wat doet een mens anders tijdens deze sombere herfst- en wintermaanden.

        Enkele tips:
        - zoeken kan zodra de bladeren gevallen zijn (nu dus) tot de bloei (ergens in maart).
        - vaak kan je eitjes aantreffen in de oksels van één- op tweejarig hout; maar soms vind je ze ook aan knoppen of soms zelfs helemaal 'bloot' op een stengel
        - jonge uitlopers (die makkelijk 1,5 tot 2 m hoog kunnen zijn) lijken de wijfjes te prefereren, boven oudere (bvb met korstmossen bedekte) struiken
        - expositie: vaak wordt er 'zuidgericht' vermeld, maar ook hier zijn er uitzonderingen die de regel bevestigen.

        Groeten en succes ermee!

        Koen

        P.S.: Ook eitjes van Iepepage, Bruine eikenpage en Eikenpage overwinteren en kan je nu dus ook zoeken. Kars Veling van de Nederlandse Vlinderstichting heeft daarover trouwens een babbel gegeven op de laatste vlindercontactdag. Heeft iemand soms dat interessant document dat hij toen (in beperkte oplage) bij had?

        Message 3 of 5 , Nov 19, 2007
          Dit bericht stond op de site van de Vlinderstichting!!

          Atlasvlinder in Antwerpen
          Mevrouw Valère Hemiksem uit Antwerpen meldde ons vorige week het volgende: "Gisteren kwam onze buurvrouw aanbellen met een vlinder. Die hadden ze gevangen op de binnenkoer (wandelkoer) van de gevangenis in de Begijnenstraat te Antwerpen. Zij en haar man zijn daar cipier."
          Het bleek te gaan om de atlasvlinder (Attacus atlas). Deze vlinder heeft een spanwijdte van 25 cm en heeft het grootste vleugeloppervlak van alle vlinders. Een spectaculaire waarneming dus. De atlasvlinder komt voor in Zuidoost Azie en is waarschijnlijk via een boot- of vrachtwagentransport in Antwerpen terecht gekomen. Op onderstaande foto is de atlasvlinder van Antwerpen te zien.
          Atlasvlinder (foto  Valère Hemiksem)

          For ideas on reducing your carbon footprint visit Yahoo! For Good this month.

        • eddy macquoy
          Message 4 of 5 , Nov 20, 2007
            Beste Johan
            hier een kaartje met de vindplaatsen in 2003 op de Koeheide in Bertem/Leuven
            Ondertussen is het sleedoornstruweel daar nog uitgebreid en hier en daar afgezet.
            Van de zomer waren er veel meldingen van sleedoornpage en eikenpage op de Koeheide
            Mss de moeite om daar eens te gaan tellen?
            Groeten
            Eddy Macquoy
            conservator Koeheide

            Op 19-nov-07, om 15:35 heeft Johan De Meirsman het volgende geschreven:

[...]

            ---
            moest u niet al lang eens op de Koeheide geweest zijn?

          • Jeroen Mentens
            Message 5 of 5 , Nov 21, 2007
              Koen en alle anderen,

              de presentatie van Kars staat nu op:
              http://www.vlinderwerkgroep.be/andere-projecten/kleine-pages-zoeken-in-de-winter

              groeten

              Jeroen

              --
              Jeroen Mentens           gsm: 0472-729983
              jeroenmentens@...