webapplicatie vlinders van start!

  • MAES, Dirk
    Message 1 of 5 , May 2, 2007

      Beste mensen,

      Ze was aangekondigd op de vlinderstudiedag en nu is ze er ... de online webapplicatie waar je je vlinderwaarnemingen kan invoeren (er zijn blijkbaar mensen die de website zelf al ontdekt hebben ...).

      Alle begin is moeilijk en er moeten nog wat helpfuncties geschreven worden (proberen we deze week nog te doen), maar wie echt niet kan wachten, kan al een kijkje nemen op

      http://vlinders.inbo.be

      Alvorens zelf allerlei nieuwe logins en paswoorden te gaan creëren, mail je best eerst naar Wouter Vanreusel (wouter.vanreusel@...) of mezelf (dirk.maes@... of dagvlinders@...) , dan sturen wij aan diegenen die al waarnemingen in onze databank zitten hebben of zich opgegeven hebben voor een steekproefhok een login en een paswoord per mail zodat je kan beginnen invoeren en gegevens opvragen. Als je zeker bent dat je een nieuwe gebruiker bent, mag je je registreren door op ‘nog niet geregistreerd?’ te klikken en dan een eigen login en een eigen paswoord aan te maken. Het lijkt in het begin een beetje log, maar de webapplicatie is gemaakt om zoveel mogelijk fouten te voorkomen; vooral als je een nog niet bestaand toponiem wilt toevoegen is het effe zoeken zonder helpfunctie, maar zoals gezegd, dat proberen we deze week nog in orde te brengen ... Alle gegevens die via de webapplicatie ingegeven worden, staan onmiddellijk in de databank en dat bespaart ons natuurlijk immens veel tijd ...

      Vlinderrijke groeten

      Dirk

    • Peter Hendrickx
      Message 2 of 5 , May 2, 2007
        Beste,

        Zend je mijn login en paswoord, aub. Wat betreft mijn oude waarnemingen
        in de tuin geen probleem door de verschuiving van de uurhokken de
        UTM-code blijft FS1454.
        Is het mogelijk om ook de nieuwe kaartjes te krijgen van FS15A en FS15D.
        voor de losse waarnemingen.

        Mvg
        Peter

        MAES, Dirk schreef:

> [...]
        > webapplicatie ingegeven worden, staan onmiddellijk in de databank en
        > dat bespaart ons natuurlijk immens veel tijd ...

      • MAES, Dirk
        Message 3 of 5 , May 3, 2007
          Beste mensen,

          Naast de formulieren van de steekproefhokken, staan nu ook alle
          atlashokken met de nieuwe kilometerhokken op de ftp server van het inbo

          ftp://ftp.inbo.be/projecten/Vlinders/Rode-Lijstsoorten/

          Hierop staan bovendien de potentieel interessante biotopen voor
          Rode-Lijstsoorten aangeduid en ook per atlashok welke Rode-lijstsoorten
          er al in welk kilometerhok gezien werden (hier ontbreken nog een deel
          van de gegevens tussen het verschijnen van de atlas in 1999 en nu, dus
          vermoedelijk ontbreken daar wat soorten ... waarvoor excuses).

          Deze kaarten hebben dus twee doeleinden:

          1. je kan er de utm kilometerhokken op terugvinden in de nieuwe
          projectie (diegene die wij gaan gebruiken in het nieuwe vlinderproject)

          2. je kan er gericht mee op zoek gaan naar Rode-Lijstsoorten in de
          aangeduide biotopen. Dit betekent uiteraard niet dat er in de
          niet-aangeduide plekjes geen Rode-Lijstsoorten kunnen zitten, maar deze
          kaart is gemaakt op basis van de BWK (Biologische Waarderingskaart) en
          maakt dus een selectie van mogelijk interessante biotopen voor bedreigde
          soorten).

          Als je problemen hebt met het downloaden van de formulieren, mail je me
          best met je postadres zodat we er eentje kunnen opsturen.

          Vlinderrijke groeten,

          Dirk

          PS Suggesties en opmerkingen over de kaarten of de webapplicatie mag je
          altijd via het forum of rechtstreeks aan mij bezorgen!