Fw: Koninginnepage

  • Marc Zwertvaegher
    Message 1 of 2 , Dec 1, 2006
      Beste allen,

      Onderstaande mail en vraag ontvangen.
      Weet er iemand daar meer over ?

      Marc

      ----- Original Message -----
      Sent: Friday, December 01, 2006 12:52 AM
      Subject: Koninginnepage

      Beste mensen,

      De laatste twee jaren ben ik me gaan toeleggen op het waarnemen van vlinders. Ik ben daardoor zeer ge├»ntresseerd geraakt in de koninginnepage. Omdat ik gelezen heb dat deze vlinders tot de bedreigd soorten behoren doe ik zoveel mogelijk om deze te beschermen. Ik verzamel de eitjes en de rupsen en plaats die dan in een beschermd milieu. Als de vlinder dan uit zijn pop kruipt geef ik hen de vrijheid. Ik fotografeer ook zoveel mogelijk de diverse stadia : het leggen van de eitjes, de eitjes zelfs, van klein tot grote rups, het verpoppen, hun leven als pop en uiteidelijk de uitgekomen vlinders. Nu heb ik laatst een foto gemaakt waarbij een net uigekomen vlinder een straal spuit uit zijn achterlijf. Ik heb de foto in klein formaat bijgevoegd. Een uitleg waarom de vlinder dat doet heb ik tot hiertoe niet gevonden. Kan u daar eventueel iets over zeggen?
      Hartelijk dank.
      Roland Teirlinck
    • Koen Berwaerts
      Message 2 of 2 , Dec 1, 2006
        Hello

        De pas uit de pop gekropen adulte vlinder scheidt afvalstoffen uit via zijn spijsverteringsorganen. Bij het kweken van enkele duizenden bonte zandoogjes (ten tijde van mijn onderzoek in Antwerpen) zag
        ik heel vaak (fel gekleurde) druppels in het potje waar de vlinder net uit de pop gekropen was. Zo'n straal heb ik wel nooit gezien. Koninginnenpages zijn natuurlijk wel een pak groter.
        Neige foto!

        Groeten
        koen