Vlinders e.d. in 't Burreken

  • Ronny De Clercq
    Message 1 of 1 , Apr 30, 2012

      Gegroet allemaal vanuit de Vlaamse Ardennen;

      Vandaag eindelijk eens van aangenaam lenteweer kunnen genieten.
      19°C, aangenaam zonnetje, dat soms schuil ging achter een regenwolkje en een licht zuiders briesje.

      Mijn bijzonderste vondst was een Berkenknopwesp / Cimbex femoratus, die na een buitje in het gras beland was. Zoals typisch voor bladwespen, is het een tam beest, maar 2,5 cm. groot!
      Het is de tweede waarneming in de Vlaamse Ardennen, Jo Glibert vond er een in het Muziekbos in 2010. In totaal zijn nog maar 23 waarnemingen ingevoerd op waarnemingen.be => zeldzaam beest dus.
      Zoals de naam al doet vermoeden, leeft de 'rups' van deze bladwesp dus op berk, het is dan ook een soort die meestal in zandig Vlaanderen wordt gezien.

      Verder heb ik een deeltje van de vlinderroute in het Burreken kunnen lopen en in totaal 10 soorten dagvlinders genoteerd:
       8 x Klein geaderd witje
       1 x Klein koolwitje
       3 x groot koolwitje
      13 x Oranjetipje
       6 x Bont zandoogje
       1 x Boomblauwtje
       1 x Gehakkelde aurelia
       2 x Landkaartje
       4 x Dagpauwoog
       2 x Atalanta
      De Landkaartjes waren bijzonder donker voor de voorjaarsvorm. Mogelijk heeft de ongewone, deels warme winter daar iets mee te maken...

      Groetjes;
      Ronny
      Berkenknopwesp
      Berkenknopwesp