Verslag van een voorjaarswandeling in 't Burreken (Vlaamse Ardennen)

  • Ronny De Clercq
    Message 1 of 1 , Mar 26, 2012
      Hallo allemaal;

      Ik heb vandaag mij eerste Burreken/vlinderroute gelopen van 't jaar. En wat een succes!
      7  x Klein koolwitje
      2  x Boomblauwtje
      8  x Gehakkelde aurelia
      12 x Dagpauwoog
      1  x Atalanta
      2  x Grote vos
      1  x Kleine vos (al ben ik niet zeker dat het ook geen klein uitgevallen Grote vos was)
      Guido Tack melde mij gisteren dat hij elders in de streek Grote vos had gezien, ik was dus benieuwd of er ook bij ons iets te zien zou zijn. En meteen toen ik terplaatse was, vloog er al een rond mijn hoofd!
      De Grote vos zit weer langs de corridor/veldweg op de linker oever van de Krombeek. Voor wie tijd en goesting heeft: komende van de 'ezelsweide', de eerste grote populier rechts (scheiding) is de meest geheerde uitkijkpost voor hun territorium daar. Terwijl ik naar één Grote vos zat te kijken, verscheen er een tweede en meteen was er een territorium 'gevecht'. Er zitten er dus minstens twee! De tweede vlinder zat wat later op een andere populier, langs de beek. Een Grote vos bezocht ook de bloeiende Es daar terplaatse.
      Wie ze wilt zien, gaat best tussen 14 uur en 17 uur, op het warmste van de dag. Ga eventueel gewoon zitten wachten, ze komen altijd naar dezelfde plek terug.
      Langs de Krombeek staan ook al de eerste Wilde hyacinten in bloei! 't Zijn maar kleintjes, maar 't zijn er al tientallen. Maart is wel bijzonder vroeg voor bloeiende Wilde hyacint.

      Groetjes;

      Ronny De Clercq