Dagvlinders in het Burreken op een zonnige zondagnamiddag eind maart 2011

  • Ronny De Clercq
    Message 1 of 1 , Mar 27, 2011
      Hallo allemaal;

      Na lange tijd ben ik vandaag nog eens mijn vlinderroute gaan lopen doorheen het Burreken, hartje Vlaamse Ardennen.
      Zonnig, matige noordenwind, 15┬░C,  op beschutte plaatsen zeer aangenaam weer...
      Hier de lijst:
      2 x Boomblauwtje
      2 x Klein geaderd witje
      3 x Oranjetipje
      1 x Bont zandoogje
      12 x Gehakkelde aurelia
      16 x Dagpauwoog
      1 x Grote vos !
      In de voorbije week werd er ook nog Kleine vos en Klein koolwitje gezien, maar die heb ik nu gemist.
      Grote vos
      Een bijzondere waarneming was dus die Grote vos. Gedurende langere tijd vloog hij langs de bomenrij op de linker oever van de Krombeek. De corridor tussen de twee begrazingsgebieden.
      Hij zat langere tijd te zonnen op de stammen van populieren. De Grote vos ging regelmatig territoriale gevechten aan met Dagpauwogen die ook langs deze bomenrij hun plekje zochten. Het was een bijzonder gaaf exemplaar, "vers" zou je kunnen zeggen.
      Sylvie De Coster kwam net met een groep die ze gidste langs, zij is dus medewaarneemster.
      Op 2 mei 2007 zag ik op precies dezelfde plaats een tamelijk afgevlogen exemplaar van dezelfde soort. Dat zijn de twee enige waarnemingen van Grote vos in het Burreken, voor zover mij bekend.
      Toevallig dat precies op dezelfde plaats, na vier jaar opnieuw Grote vos gezien wordt?
      De rupsen van Grote vos leven op o.a. Boswilg en Iep in zuidelijk geori├źnteerde bosranden. De plek voldoet daaraan.
      Ik lees dat na overwintering, de mannetjes na de middag hun territorium verdedigen. Enkel dan. Dat kan ook verklaren waarom we de vlinder niet meer vonden toen ik later in de namiddag met Bart Heirweg terplaatse kwam om foto's te nemen.
      Leeft er ongezien Grote vos in het Burreken? Uiteindelijk vinden we ook eitjes van Sleedoornpage in het Burreken, maar ik heb nog nooit een vlindertje van deze soort gezien!

      Tevreden en hoopvolle groetjes;

      Ronny De Clercq