Help de vlinders van de Kaçkar Mountains te beschermen!

  • MAES, Dirk
    Message 1 of 3 , Apr 1, 2010
      Beste vlinderaars,

      Het is niet van mijn gewoonte om petities rond te sturen, maar hier ben ik een beetje persoonlijk bij betrokken en wil ik dus voor een keer een uitzondering maken ... Alvast mijn excuses aan de mensen die het niet op petities begrepen hebben!

      In het noordoosten van Turkije ligt een fantastisch natuurgebied (de Kaçkar Mountains), waar je meer dan 200 soorten dagvlinders kan vinden op een oppervlakte van nauwelijks 1800 km². De voorbije 2 jaren heb ik het genoegen gehad om het gebied te mogen bezoeken met lokale vlinderaars en er zo'n 140 van de 200 soorten gezien te hebben. Het gebied wordt echter bedreigd door de aanleg van 2 grote waterdammen en meerdere kleinschalige waterkrachtcentrales. Dit zal niet alleen zorgen voor het integraal verdwijnen en verhuizen van enkele dorpen, maar ook voor het verdwijnen van heel wat dagvlinders in het gebied.

      Op een vlindercongres in Reading (Groot-Brittannië) van 26-28 maart 2010 hebben Evrim Karacetin en Hilary Welch (2 Turkse vlinderexperten) de gevolgen van de grootschalige ingrepen aan een internationaal publiek bekend gemaakt wat bij de congresgangers onmiddellijk de reactie uiltokte dat we dit niet zomaar konden laten gebeuren ... Nog tijdens het congres werd daarom een website aangemaakt waarop diegenen die dat wensen hun ongenoegen hierover kunnen uiten.

      Wie meer info wenst over de Kaçkar Mountains en vervolgens haar of zijn ongenoegen wilt laten blijken over de bouw van de waterdammen, mag vrijblijvend de petitie ondertekenen op de volgende website: www.savekackars.com . Wie hierover nog meer informatie wilt, mag mij altijd persoonlijk contacteren!

      Alvast bedankt voor je steun!

      Vlinderrijke groeten,

      Dirk, fan van de Kaçkar Mountains ...

      PS Als je je kan vinden in deze petitie mag je ze gerust verder verspreiden!

      Druk dit bericht a.u.b. niet onnodig af.
      Please do not print this message unnecessarily.

      Dit bericht en eventuele bijlagen geven enkel de visie van de schrijver weer
      en binden het INBO onder geen enkel beding, zolang dit bericht niet bevestigd is
      door een geldig ondertekend document. The views expressed in  this message
      and any annex are purely those of the writer and may not be regarded as stating
      an official position of INBO, as long as the message is not confirmed by a duly
      signed document.
    • Joris Souffreau
      Message 2 of 3 , Apr 3, 2010
        Beste Dirk,

        Ik had wel graag wat extra informatie gekregen over dit onderwerp. Hebben Karacetin en Welch daar iets over gepubliceerd? En zijn de plannen al aangevat?
        Ik had al gehoord over dammen op de tigris en de eufraat, maar nog niet over deze in de Kaçkar. Ik heb heel wat turkse vrienden (en zal dan ook deze site onder hun verspreiden, in de hoop dat zij dit verder verspreiden), maar misschien moet ik hen eerst overtuigen want ze zijn zich vaak niet bewust van de waarde die er in deze regio is...

        Mvg en bedankt voor de info,

        Joris