Gezocht, orgelbouwer van de NH kerk in Otterlo

  • ejvanlaar
    Message 1 of 1 , Apr 27, 2012
      Goedendag orgelvrienden,
      Al enige tijd ben ik op zoek naar de bouwer van het orgel van de NH kerk in Otterlo maar tot nu toe is deze nog niet gevonden.
      Hieronder de informatie welke nu bekend is, wellicht dat een van jullie meer informatie heeft of de juiste weg kan wijzen?

      bvd

      Kerkorgel Hervormde kerk Otterlo:
      http://www.hervormdotterlo.nl/orgel.htm

      Kerkeraadsnotulen 1896: orgel geleverd door Willem van Rossum uit Schoonhoven voor F850,-.
      Dit was een organist en beiaardier in Schoonhoven.
      Bron: http://www.advanpelt.nl/Orgels/Schoonhoven%20-%20Bartholome%C3%BCskerk.aspx

      Willem van Rossum was een zoon van Dirk van Rossum welke één orgel gebouwd heeft in Abcoude, het binnenwerk is later opgeslagen geweest bij Reil in Heerde en is nu in een kast in Heelsum geplaatst.
      Bron: http://www.groenehartarchieven.nl/voorouders/k2huw/26742525
      Bron: http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Dorpskerk_Abcoude#section_2
      Het ingebruikname boekje van het orgel in Heelsum staat weinig bijzonders in over Dirk van Rossum.

      Volgens het boek "Orgels op de veluwe van Maarten Seybel is het orgel geleverd door ene Smits uit Utrecht, letterlijke tekst in het archief:
      Het orgel in de Ned. Herv. Kerk in Otterlo dateert van 1897 en werd gebouwd door de Fa.Smits, een min of meer onbekende orgelbouwer uit Utrecht.
      Dit is ook te vinden in het Utrechts archief met ook als bronvermelding het boek van Seybel.

      Het jaartal klopt dus niet met de kerkenraadsnotulen.
      Maarten Seybel is nog gevraagd hoe hij aan de naam Smits kwam en toen zei hij dat ene Van Roekel hem die hem gegeven. Die Van Roekel (destijds organist) dacht dat hij de naam van Seybel had gekregen, dat schoot dus niet op.

      De huidige orgelbouwer JC van Rossum geeft in een email aan:
      "Voor zover mij bekend is er een orgelmaker van Rossum geweest in de 2e helft van de 19e eeuw die van uit Utrecht gewerkt heeft.
      Meer is mij niet bekend."

      Willem van Rossum die het orgel geleverd heeft had 8 kinderen welke allemaal zeer jong gestorven zijn op 1 na die 28 geworden is maar geen kinderen heeft, nageslacht is dus niet te vinden.