Een alternatief orgel om samen te stellen en te bespelen

  • organobserver
    Message 1 of 1 , Aug 18 5:45 AM
      Het onuitputtelijke internet leverde me vandaag onderstaande informatie. Ik kan aanraden om de aangeven website te proberen want het is werkelijk fun om tegelijkertijd orgelbouwer, intonateur en componist te zijn....

      Het stralingsorgel
      donderdag 18 augustus 2011 om 10u09

      Muziek maken met straling. © GF
      Er is een nieuw orkest in de maak. De muzikanten zijn u en ik. De instrumenten hebben namen als Radium, Plutonium, Francium of Curium. Het Radioactive Orchestra (http://www.nuclear.kth.se/radioactiveorchestra/ ) ziet eruit als een ingewikkeld mengpaneel waarop u het geluid van isotopen kunt horen. De snelheid waarmee de straling van een element verdwijnt bepaalt de noot en de snelheid waarmee dat gebeurt de toonhoogte. Door zelf isotopen te kiezen en te rangschikken en – als een echte dj of dirigent – te spelen met de volgorde en de snelheid, kunt u uw eigen `stralende' compositie maken en afspelen. We kunnen ons vaak moeilijk een beeld scheppen van zoiets ongrijpbaars als straling. Door er muziek mee te maken, lukt dat beter. Wonderschoon, maar levensgevaarlijk.