Re: verplaatsing orgelconcerten Ede

  • Jan Peter Teeuw
    Message 1 of 8 , Jun 1, 2009
      Gaan de organisten hun programma's nog aanpassen? Ik zie bijvoorbeeld twee keer een volledige Widorsymfonie op het programma staan en dat lijkt me toch lastig op een neo-barokke Van Vulpen!

      JP

    • sbooij@zonnet.nl
      Message 2 of 8 , Jun 1, 2009
        Neobarok in 1981? :-) Het orgel in de Nieuwe Kerk van Ede klinkt niet
        bepaald ‘neobarok’. Die periode was in de 80-er jaren van de vorige
        eeuw ook al voorbij. Overigens is de neobarok in mijn opinie meer een
        aanduiding van een bepaalde tijd in de orgelhistorie, niet per
        definitie ‘het imiteren van de barok’.

        Groeten,

        Sander

        <b.vansteenbeek@...> wrote:

> [...]
        > Comité Orgelconcerten Ede
        >
        > PS
        > (In diverse concertagenda's zal nog vermeld staan "Oude Kerk", dit is

      • Fam. K.K. Capel
        Message 3 of 8 , Jun 1, 2009
          Bovendien vind ik helemaal niet automatisch dat Widor niet klinkt op een
          neobarok orgel. Het klinkt niet als de St Sulpice nee. Maar het kan best
          klinken, heb ik als toehoorder aan den lijve moge ondervinden.

          Groeten,
          Koert (ooit nog eens organist in Kruiningen, Van Vulpen 1958, tamelijk
          neobarok :-) )

          <b.vansteenbeek@...> wrote:

> [...]
          > Comité Orgelconcerten Ede
          >
          > PS
          > (In diverse concertagenda's zal nog vermeld staan "Oude Kerk", dit is

        • Berend van Steenbeek
          Message 4 of 8 , Jun 1, 2009
            Dat ben ik met je eens, de (echte) neo-barok tijd was toen (ook bij v. Vulpen) al voorbij, en dat is te horen....

            gr.
            Berend

            Ik kan alleen maar zeggen:
            Kom luisteren.....

            Message 5 of 8 , Jun 2, 2009
              Ik zeg ook niet dat het niet kan. Ik ben zelf organist op een Leeflang op 1967 en op orgelconcerten heb ik er al heel wat romantiek gespeeld, ook Widor (o.a. Scherzo uit de 4e, Finale uit de 2e), en Guilmant (Marche Religeuse, Scherzo Symphonique), etc. Maar toch, ideaal is het niet, zeker niet met een complete Widorsymfonie.

              JP

              PS: Kruiningen ken ik wel, heb ik vorige week zaterdag nog een kooravond gespeeld. Niet onaardig, maar wel ontzetend hard aan een onderhoudsbeurt toe (ontstemmingen, hangers, lekkende wind, etc.)!

              --- In orgel-forum@yahoogroups.com, "Fam. K.K. Capel" <kcapel@...> wrote:

> [...]
              >
              > Groeten,
              > Koert (ooit nog eens organist in Kruiningen, Van Vulpen 1958, tamelijk

            • Fam. K.K. Capel
              Message 6 of 8 , Jun 2, 2009
                Hoi JP,

                "PS: Kruiningen ken ik wel, heb ik vorige week zaterdag nog een kooravond
                gespeeld. Niet onaardig, maar wel ontzetend hard aan een onderhoudsbeurt toe
                (ontstemmingen, hangers, lekkende wind, etc.)!"

                Tsk. Raar. Half jaartje geleden toevallig nog eens ingevallen, toen was er
                toch niet veel aan de hand. Maar het is al lang geleden dat ik er organist
                was, in '98 ben ik er gestopt. Wel halfverwege een intensief opknapprogramma
                dat we hadden geïnitieerd en dat in 2004 is voltooid. Het orgel is daar
                flink van verbeterd. Jammer dat je dit nu zo treft. Misschien heeft het zijn
                voorjaarsbeurtje nog niet gehad, het staat in een klimatologisch erg
                vervelende nis met heel veel tocht, dat leidt nogal eens tot die genoemde
                verschijnselen...

                Koert (die aanbeveelt Marieke Kok te beluisteren op de NCRV-orgelwebsite,
                Kruiningen 1970)

              • Fam. K.K. Capel
                Message 7 of 8 , Oct 30, 2009

                  Dag dag,

                  Via onderstaande link vind je een reportage (druk op ‘kijk’) over het kakelvers opgeleverde gerestaureerde Flaes-orgel in Zonnemaire.

                  http://www.omroepzeeland.nl/20091029_ZNE_orgel

                  Groet!

                  Koert