Skip to search.

Opmerkelijke harmoniumgeschiedenis en orgelmuziek en evt. naar het harmoniummuseum.

  • Grijn, Frans van der
    Message 1 of 1 , Dec 1 12:56 AM
      Bericht

      VERGEET EVEN DE KREDIET-CRISIS, KOM NAAR BIJZONDER CONCERT
      zaterdag 6 december a.s. inloop vanaf 15.30 uur, oude of pelgrimvaderskerk rotterdam-delfshaven.

      Rotterdams Cultuur/Natuur-Bericht
      november 2008 van Jan J. Krediet

      Beste mensen,

      In deze vervolg-periode van mijn leven heb ik aangegeven, rondom mijn familieverplichtingen, ook uit te kijken naar nieuwe uitdagingen.
      Dat daarbij mijn hart uitging naar allerlei zaken rondom cultuur en natuur stond voor mij buiten kuif.
      Beide elementen zijn mijn inziens ook de bakermat van ons steeds voortdurend veranderende bestaan.

      Vanuit mijn eigen bedrijf werk ik op de achtergrond voor het Prins Bernhard Cultuurfonds, maar daarover in een volgend rotterdams cultuur/natuur-bericht meer.
      Nu even over volgende week zaterdag, toevallig ook de verjaardag van St. Nicolaas, dan heb ik samen met mijn jongste broer Chris een bijdrage mogen leveren aan de reguliere 'eerste zaterdagvandemaand orgelconcerten' van  Gerard van der Zijden in die prachtige en historische oude- of pelgrimvaderskerk in dat eveneens prachtige Delfshaven.
      Directe aanleiding was voor mij de honderdste geboortedag van wijlen mijn vader Gerrit Jan Krediet op 9 november j.l., die op mijn verjaardag (12-2-'84) is gestorven en zeker nadat ik zelf vader was geworden een blijvende plaats heeft in mijn hart.
      Wat ik vooral deelde met mijn vader is de orgelmuziek op het huiselijk harmonium, maar ook bij diverse orgelconcerten en in mijn herinneringen aan hem.

      Ik wilde die honderdste geboortedag niet ongemerkt voorbij laten gaan en heb op zondag 9 november in de tijdelijke Pauluskerk aan een allerzielen-nagedachtenis mogen bijdragen.
      En dit komende feestelijke concert, met een prachtig doch kort programma van een uur met na afloop een netwerk- borrel in de kerk om kontakten aan te halen en te verstevigen.
      Dit is ook mijn persoonlijke visie van het samengaan van diverse 'ingredienten': cultureel verleden, heden en toekomst  die "Rotterdam een schat van een stad" maken, waarvoor ik graag - ook uit het amsterdamse - zal blijven werken.
      De netwerken die mijn broer Chris, de organist Gerard en ik hebben aangeschreven zijn zeer divers, wat hopelijk mooie kontaktmomenten mag opleveren voor dan en later.
      Van die zaterdag 6 december kunt u/mogen jullie een heel cultureel spektakel maken door eerder naar dat prachtige Delfshaven te komen om te kijken en te kopen in de diverse ambachtelijk winkels en langs de Kolk naar de Molen te flaneren en na afloop van de borrel in de diverse restaurants te dineren.
      Delfshaven is met het openbaar vervoer, vooral de metro, uitstekend te bereiken. Als u van buiten de stad komt maak dan gebruik van de park en ride bij de metrostations. Neem ook gerust uw/jullie (kleine)kinderen mee!!

      Voor aanvullende informatie zie onderstaand persbericht van de hand van mijn broer Chris.

      Laat u eens verrassen door nostalgische orgelpracht, vergeet even de krediet-crisis.

      Met vriendelijke groeten,

      Jan J. Krediet, 010-2131455 (voice-mail), voor nadere informatie, bijdrage of anderszins graag primair kontakt per email.

      PERSBERICHT

      NOSTALGISCHE ORGELPRACHT DELFSHAVEN
      zaterdag 6 december

      In het kader van zijn reguliere orgelconcert-reeks zal Gerard van der Zijden , vaste organist
      van de Oude- of PelgrimvadersKerk te Delfshaven , Aelbrechskade 22 op zaterdag 6 december2008 om 16.00 uur een nostalgisch
      orgelconcert geven waarbij er die middag fraaie orgelwerken ten gehore zullen worden gebracht
      die een breed publiek zal aanspreken. In een sfeervolle ambiance zullen werken van o.m  Jan Zwart ,
      Cesar Franck en Jehan Alain worden uitgevoerd.

      Oragnist Gerard van der Zijden geeft er voorkeur aan om zijn publiek bij zijn concerten te betrekken en
      dit keer kwam de samenstelling van te spelen werken tot stand in samenwerking met de rotterdammers Chris en Jan Krediet
      die hiermee hun vader Gerrit Jan Krediet in herinnering willen brengen die ten tijde van zijn leven deel uit maakte
      van orgelcommissies die met name in de reeds gesloopte Wilhelminakerk aan de Oranjeboomstraat te Rotterdam ,
      vergelijkbare concerten organiseerden.

      Het concert zal dan ook in hoge mate herinneringen oproepen aan de overvolle orgelconcerten
      die toen der tijd door Feike Asma , Piet van Egmond en Willem Hendrik Zwart in deze kerk zijn gegeven.
      Veel Rotterdammers vaak met een christelijke achtergrond bezochten enthousiast deze concerten en het
      opnieuw spelen van de werken brengt die tijd weer even in herinnering.

      Gerrit Jan Krediet (  9-11-1908 --  12-02-1984 ) een eenvoudige Rotterdammer werkte
      in het naoorlogse Nederland om zijn gezin te onderhouden bij het Gemeentelijk Energiebedrijf en hij had als enige vertier een distributieradio en een harmonium waarop hij het gezin zijn liefde voor orgelmuziek probeerde bij te
      brengen.   Zijn harmonium, vervaardigd in 1880 zal nu op de kop af 100 jaar na zijn geboorte worden weggeschonken aan het Harmoniummuseum en mede daardoor zullen werken die ooit op dit harmonium werden gespeeld nu uit het fraaie Batz orgel opklinken.

      Gerard van der Zijden zal de werken die ten gehore worden gebracht zelf toelichten en wij hopen dat zijn
      initiatief veel navolging zal krijgen doormiddel van veel bezoekers aan deze fraaie concertreeks.

      De kerk is vrij toegankelijk en lezers van dit blad zijn hiermee van harte uitgenodigd.

      Voor nadere informatie Jan Krediet, tel. 010-2131455