Sydney, townhall. Foto op: www.willemvantwillert.nl, van orgel waar Lemare speelt onder een 64 voet.

  • Willem van Twillert
    Message 1 of 5 , Apr 1 10:18 AM
      Er bestaat een foto van Edwin Lemare aan het orgel in het stadhuis te
      Sydney. Dat orgel bestaat gelukkig nog steeds. Er is ook zelfs een website
      waar de beroemde contra-trombone 64 voet is te horen. (zie onder)
      Lemare zegt ergens in zijn memoires dat telkens als hij op dit orgel heeft
      gespeeld hij verkouden is geraakt door de orgelwind van de 64 voet omdat de
      laagste en dus grootste pijp van de contra-trombone 64 voet recht boven de
      speeltafel is gepositioneerd.
      Met wapperende haren zit je daar dus als organist klaarblijkelijk te spelen.
      Een foto van dit orgel is vandaag geplaatst op mijn website bij de column
      "Wat is er mis met orgelwerken voor electro-pneumatische orgels - Edwin
      Lemare (1865-1934) bewijst het: Helemaal niets!"
      Op:www.willemvantwillert.nl

      Er is een website waarop deze beroemde contra-trombone 64 voet is te
      luisteren: http://www.ohta.org.au/ ga naar New South Wales, ga naar Sydney,
      ga naar Town Hall, onder aan de webpagina vind je een paar
      geluidsfragmenten, w.o. de trombone.
      Met dank aan Joop Schelling die mij deze URL doorgaf. Joop vergeleek het
      geluid van deze 64 voeter met mitrailleurvuur, het is maar dat men dat
      weet...

      HG
      Willem
      www.willemvantwillert.nl
    • Ronald IJmker
      Message 2 of 5 , Apr 12 11:21 AM
        --- In orgel-forum@yahoogroups.com, "Willem van Twillert"
        <twillert_organist@...> wrote:

> [...]
        boven de
        > speeltafel is gepositioneerd.
        > Met wapperende haren zit je daar dus als organist klaarblijkelijk

        Lijkt me sterk. Een trombone is een tongwerk (waar de wind over het
        algemeen aan de bovenkant uitkomt...) en de speeltafel staat beneden.
        of hij moet een knik hebben van 180 graden ;-)

        Gr.

        Ronald
        www.ronaldijmker.nl
      • Willem van Twillert
        Message 3 of 5 , Apr 13 1:21 AM
          Ja, dat zou wel eens kunnen kloppen, Ronald. Dat de grootste pijp in het
          midden van het orgel de Prestant 32 voet is lijkt me inderdaad logischer.
          Die zal trouwens de nodige wind opleveren. Dus die tocht heeft te maken met
          de Prestant 32 voet schat ik nu in. De Trombone 64 voet zal ergens in het
          binnnewerk van het orgel staan, neem ik aan.
          Dank voor je reactie.
          De foto van het front staat inmiddels op www.willemvantwillert.nl
          De dispositie helaas niet.
          HG
          Willem
> [...]
          > algemeen aan de bovenkant uitkomt...) en de speeltafel staat beneden.
          > of hij moet een knik hebben van 180 graden ;-)

        • martin28mans
          Message 4 of 5 , Apr 13 3:08 AM
            Dat kan kloppen, Willem.
            Mijn registrant Marien Stouten maakte dat onlangs ook mee in de
            Stadsaal in Kaapstad. Hij stond -naast de speeltafel- precies in de
            wind van de grootste pijpen van de Prestant 32'. Hij was er verkouden
            van!

            <twillert_organist@...> wrote:

> [...]
            in het
            > binnnewerk van het orgel staan, neem ik aan.

          • Willem van Twillert
            Message 5 of 5 , Apr 13 3:49 AM
              En zijn haren, Martin. Wapperden die ook? Zal wel niet met al de gelkapsels
              van tegenwoordig.
              Dus nog een voordeel. Zorg dat registranten gel in hun haren hebben bij
              prestanten 32 voet in het front.
              Morgen staat deze dispositie op mijn site trouwens, met dank weer aan Joop
              Schelling, die er trouwens volgende week naar toe gaat. Ben benieuwd.