Njall 100 end + beginning 101 - - Grace's translation

  • Fred and Grace Hatton
    Message 1 of 2 , May 5 8:52 AM
      "Mörg," segir Þangbrandur. "Hann skal meta allt það sem þú gerir bæði gott
      og illt og er

      "Many," says Thangbrand, "He shall judge all that which you do, both good
      and bad, and

      hann svo miskunnsamur að hann metur allt það meira sem vel er gert."

      he is so merciful that he judges it all more as well which is done."

      Hallur mælti: "Eiga vildi eg hann mér að vin."

      Hall spoke, "I wished to have him a friend to me."

      "Það munt þú mega," segir Þangbrandur, "og gefst þú honum þá í dag með
      guði."

      "You will be able (to do) it," says Thangbrand, "and so give your self to
      him then today with God."

      "Það vil eg þá til skilja," segir Hallur, "að þú heitir mér því fyrir hann
      að hann sé þá fylgjuengill minn."

      "I wish then to stipulate," says Hall, "that you promise me it for him that
      he be then my guardian angel."

      "Því mun eg heita þér," segir Þangbrandur.

      "I will promise it to you," says Thangbrand.

      Tók Hallur þá skírn og öll hjú hans.

      Hall received then baptism and all his household.

      101. kafli

      Um vorið eftir fór Þangbrandur að boða kristni og Hallur með honum. En er
      þeir komu

      During the following spring Thangbrand went to preach Christianity and Hall
      with him. When they came

      vestur um Lónsheiði til Stafafells þá bjó þar Þorkell. Hann mælti mest í
      móti trúnni og

      west around Lons Heath to Stafafell then Thorkell lived there. He spoke
      most against the faith and

      skoraði Þangbrandi á hólm. Þá bar Þangbrandur róðukross fyrir skjöldinn en
      þó lauk svo

      challenged Thangbrand to a duel. Then Thangbrand bore a crucifix for (in
      stead of) the shield and still it ended so

      með þeim að Þangbrandur hafði sigur og drap Þorkel.

      with them that Thangbrand had victory and killed Thorkell.

      Þaðan fóru þeir til Hornafjarðar og gistu í Borgarhöfn fyrir vestan
      Heinabergssand. Þar

      From there they went to Hornafjord and spent the night in Borgarhofn west of
      Heinabergssand. There

      bjó Hildir hinn gamli. Hans son var Glúmur er fór til brennu með Flosa. Þar
      tók við trú Hildir og hjú hans öll.

      lived Hildir the elder. His son was Glum who went to (the) burning with
      Flosi. There Hildir accepted the faith and all his household.

      Þaðan fóru þeir til Fellshverfis og gistu að Kálfafelli. Þar bjó Kolur
      Þorsteinsson frændi

      From there they went to Fells Farms and spent the night at Kalfafell. Kol
      Thorstein's son, a kinsman of Hall's, lived there

      Halls og tók hann við trú og hjú hans öll.

      and he received (the) faith and all his household.

      Þaðan fóru þeir til Breiðár. Þar bjó Össur Hróaldsson frændi Halls og tók
      við prímsigning.

      From there they went to Breid River. There lived Ossur Hroald's son, a
      kinsman of Hall's, and (he) received the sign of the cross.

      Þaðan fóru þeir til Svínafells og tók Flosi prímsigning en hét að fylgja
      þeim á þingi.

      From there they went to Svinafell and Flosi received the sign of the cross
      and promised to

      support them at (the) Thing.

      Þaðan fóru þeir vestur til Skógahverfis og gistu í Kirkjubæ. Þar bjó Surtur
      Ásbjarnarson

      From there they went east to Skoga Farms and spent the night in Kirkby.
      There lived Surt Asbjarn's son

      Þorsteinssonar Ketilssonar hins fíflska. Þeir höfðu allir verið kristnir
      langfeðgar.

      son of Thorstein son of Ketill the foolish. They, (the) ancestors on the
      father's side, had all been Christians.

      Eftir það fóru þeir úr Skógahverfi og til Höfðabrekku. Þá spurðist allt um
      ferð þeirra.

      After that they went out to Skoga Farms and to Hofdabrekka. Then all
      learned of their journey.

      Maður hét Galdra-Héðinn er bjó í Kerlingardal. Þar keyptu heiðnir menn að
      honum að

      A man was called Sorcerer - Hedinn who lived in Kerlingar Dale. There
      heathenish men made an agreement with him that

      hann skyldi deyða Þangbrand og föruneyti hans. Hann fór upp á
      Arnarstakksheiði og efldi þar blót mikið.

      he should kill Thangbrand and his followers. He went up to Arnarstakk Heath
      and performed a great sacrifice there.
      Fred and Grace Hatton
      Hawley Pa
    • llama_nom
      Message 2 of 2 , May 5 11:35 AM
        Good stuff; I can't see much to quibble about this time!

        > hann svo miskunnsamur að hann metur allt það meira sem vel er gert."
        > he is so merciful that he judges it all more as well which is done."

        "[...] that he gives more weight to that which is done well."
        "[...] that he counts as more important whatever is done well."
        "[...] all the good things you do."

        'allt það ... sem' "all that which" (i.e. whatever) = 'allt það ... er'.