Njal's Saga Part two of Chapter 12

  • Patricia
    Message 1 of 5 , Aug 1, 2006

      To continue - I am taking up the passing on of this piece on Grace's behalf - which she has said I may do - she is usually earlier than this and I guess she may be delayed -  off line

      I hope everyone finds this acceptable I would like to help before someone suffers Njal Saga withdrawal Symptons

      Patricia

      Hallgerður var úti og mælti: "Blóðug er öx þín. Hvað hefir þú unnið?"

      "Nú hefi eg það að gert," segir hann, "að þú munt gefin vera í annað sinn."

      "Dauðan segir þú mér Þorvald þá," segir hún.

      "Svo er," sagði hann, "og sjá þú nú nokkurt ráð fyrir mér."

      "Svo skal vera," sagði hún. "Eg vil senda þig norður til Bjarnarfjarðar á Svanshól og mun Svanur taka við þér báðum höndum. Er hann svo mikill fyrir sér að þangað sækir þig engi."

      Hann söðlaði hest er hann átti og steig á bak og reið norður til Bjarnarfjarðar á Svanshól og tók Svanur við honum báðum höndum og spurði hann að tíðindum. En Þjóstólfur segir honum víg Þorvalds með þeim atburðum er orðið höfðu.

      Svanur mælti: "Slíkt kalla eg menn er eigi láta sér allt í augu vaxa að gera og mun eg því heita þér ef þeir sækja þig hingað að þeir skulu fá af því hina mestu svívirðing."

      Nú er þar til máls að taka er Hallgerður er að hún kvaddi til ferðar með sér Ljót hinn svarta frænda sinn og bað hann söðla hesta þeirra "og vil eg ríða heim til föður míns."

      Hann bjó ferð þeirra. Hún gekk til kistna sinna og lauk upp og lét kalla til sín alla heimamenn sína og gaf þeim nokkura gjöf öllum en þeir hörmuðu hana allir.

      Nú reið hún þar til er hún kom á Höskuldsstaði og tók faðir hennar við henni vel því að hann hafði eigi spurt tíðindin.

      Höskuldur mælti til Hallgerðar: "Hví fór eigi Þorvaldur með þér?"

      Hún svaraði: "Dauður er hann."

      Höskuldur mælti: "Þjóstólfur mun því valda."

      Hún sagði svo vera.

      Höskuldur mælti: "Það mun mér síst í tauma ganga er Hrútur segir mér að hér mundi til mikillar ógiftu draga um kaup þessi en ekki mun týja að saka sig um orðinn hlut."

      Nú er þar til máls að taka er förunautar Þorvalds eru að þeir biðu til þess er skip komu að landi. Þeir sögðu víg Þorvalds og báðu sér skips inn til lands. Þeim var léð þegar. Og reru þeir inn að Reykjanesi og fundu Ósvíf og sögðu honum tíðindin.

      Hann mælti: "Illa gefast ills ráðs leifar. Og sé eg nú allt eftir hversu farið hefir. Hallgerður mun hafa sendan Þjóstólf til Bjarnarfjarðar en hún mun riðin heim til föður síns. Skulum vér nú safna liði og sækja hann norður þangað."

      Þeir gerðu svo og fóru í liðsbón. Varð þeim gott til manna og riðu til Steingrímsfjarðar og til Ljótárdals og þaða n til Selárdals og svo til Bassastaða og þaðan um hálsinn til Bjarnarfjarðar.

    • AThompson
      Message 2 of 5 , Aug 2, 2006
        Message
        Here is my translation. Any help on underlined text would be appreciated. Thanks to all who provided help on my last translation. I hope my translation is of some use to others.

        Kveðja
        Alan

        Hallgerður var úti og mælti: "Blóðug er öx þín. Hvað hefir þú unnið?"
        Hallgerð was outside and spoke: 'Bloody is your axe. What have you performed?'

        "Nú hefi eg það að gert," segir hann, "að þú munt gefin vera í annað sinn."
        'Now I have that done to (accomplished) ' he says, 'that you will be given (in marriage) a second time.'

        "Dauðan segir þú mér Þorvald þá," segir hún.
        'You relate to me the death to Þorvald then,' she says.

        "Svo er," sagði hann, "og sjá þú nú nokkurt ráð fyrir mér."
        '(It) is so,' he said, 'and now see you provide me some means (help).'

        "Svo skal vera," sagði hún. "Eg vil senda þig norður til Bjarnarfjarðar á Svanshól og mun Svanur taka við þér báðum höndum. Er hann svo mikill fyrir sér að þangað sækir þig engi."
        '(It) shall be so,' said she. 'I want to send you north to Bear Fjord to Svan's Knoll and Svan will receive you with both hands. He is strong (of himself) so that thither (one) (will) seek you not.'

[...]
        He saddled a horse which he owned and stepped onto (its) back (ie mounted) and rode north to Bear Fjord to Svan's Knoll, and Svan reveived him with both hands and ask him for tidings. But (And) Þjóstólf tells him about Þorvald's slaying (along) with those events which had happened.

        Svanur mælti: "Slíkt kalla eg menn er eigi láta sér allt í augu vaxa að gera og mun eg því heita þér ef þeir sækja þig hingað að þeir skulu fá af því hina mestu svívirðing."
        Svan spoke: So I call men who do not allow (things) to grow big in their eyes to do (?) and I will in that (respect) promise you, if they seek you hither, that they shall get from that the utmost dishonour.'

        Nú er þar til máls að taka er Hallgerður er að hún kvaddi til ferðar með sér Ljót hinn svarta frænda sinn og bað hann söðla hesta þeirra "og vil eg ríða heim til föður míns."
        Now (one) is taking to (the) story there where (ie the story is taken up again at the place where) Hallgerð is that she summmoned to a a journey with her Ljót the Black, her kinsman, and asked him to saddle their horses 'and I want to ride home to my father.'

        Hann bjó ferð þeirra. Hún gekk til kistna sinna og lauk upp og lét kalla til sín alla heimamenn sína og gaf þeim nokkura gjöf öllum en þeir hörmuðu hana allir.
        He made-ready for their journey. She went to her chest and opened (it) up and caused to call to herself all (the) household-servants and gave to all them some gifts but (and) they all bewailed her.

        Nú reið hún þar til er hún kom á Höskuldsstaði og tók faðir hennar við henni vel því að hann hafði eigi spurt tíðindin.
        Now she rode until she came to Höskuld's Steads and her father received her well because he had not learned the tidings.

        Höskuldur mælti til Hallgerðar: "Hví fór eigi Þorvaldur með þér?"
        Höskuld spoke to Hallgerð: 'Why did not Þorvald journey with you?'

        Hún svaraði: "Dauður er hann."
        She answered: 'He is dead.'

        Höskuldur mælti: "Þjóstólfur mun því valda."
        Höskuld spoke: Þjóstólf will be-the-cause-of (to blame for) that.'

        Hún sagði svo vera.
        She said (it) to be so.

        Höskuldur mælti: "Það mun mér síst í tauma ganga er Hrútur segir mér að hér mundi til mikillar ógiftu draga um kaup þessi en ekki mun týja að saka sig um orðinn hlut."
        Höskuld spoke: 'That will to me least in reins go (?)  when Hrút says to me that here (it) would draw (forth) great misfortune concerning this (marriage) bargain but (it) will not avail (help) to blame oneself for things happened (past events).'

[...]
        Now (one) is taking to (the) story there where (ie the story is taken up again at the place where) Þorvald´s travelling-companions are that they wait to that (point in time) when a ship comes to land (ashore). They related Þorvald's slaying and asked for themselves a ship inwards to (the main)land. To them (it) was lent at once. And they rowed inwards to Reykjanes and visited Ósvíf and told him the tidings.

        Hann mælti: "Illa gefast ills ráðs leifar. Og sé eg nú allt eftir hversu farið hefir. Hallgerður mun hafa sendan Þjóstólf til Bjarnarfjarðar en hún mun riðin heim til föður síns.
        He spoke: '(The) results of bad advice turns-out badly. And I see now completely afterwards how (it) has gone. Hallgerð will have sent Þjóstólf to Bear Fjord and she will (have) ridden home to her father.

        Skulum vér nú safna liði og sækja hann norður þangað."
        We shall now assemble troops and seek her north thither.'

        Þeir gerðu svo og fóru í liðsbón. Varð þeim gott til manna og riðu til Steingrímsfjarð ar og til Ljótárdals og þaða n til Selárdals og svo til Bassastaða og þaðan um hálsinn til Bjarnarfjarðar.
        They did so and went in a petition for support. (It) became to them good in men (They assembled a lot of men) and rode to Stone-Grim's Fjord and from there to Shieling River Dale and so to Bear Place and from there across the ridge to Bear Fjord.

        The End.

        Checked by AVG Free Edition.

        --

      • llama_nom
        Message 3 of 5 , Aug 2, 2006
          > þar...er Hallgerður er

          Yes, literally "there where H. is" (that's where we're to take up the
          story now).

          > og fóru í liðsbón

          MM & HP "and went out to ask others for their support"

          I think I covered the other bits you've underlined in my comments for
          Patricia, but let me know if there's anything I missed, or made a mess
          of explaining!

          On a side note, after typing that long message just now and clicking
          SEND, Yahoo took me to the sign-in password screen instead of the
          "your message has been sent" screen. Luckily, or rather thanks to
          bitter experience, I'd taken the precaution of using the "select all"
          keys (in Windows, control + a) then copying the text (control + c)
          before I tried to send. So I was able to start a new massage and just
          paste the text into it (control + v), instead of tearing out my hair.
          Phew! A useful habit to get into...
        • Patricia
          Message 4 of 5 , Aug 2, 2006
            This side note to Alan - strangely - I have installed Norton AV Pro in Benny and in Fred - my machines - and it is often
            the case that when Norton  scans a trifle slowly - then the server unexpectedly breaks the connection and I have to send again from my sent box - weird or what
            Patricia

            Message 5 of 5 , Aug 2, 2006
              Oh, I should have mentioned that I send my messages from the Yahoo
              Groups norse_course website. So if you post them as emails this
              problem of being asked for your password (and then losing the message
              you typed) shouldn't happen. Of course, as Patricia says, other
              problems might...

              --- In norse_course@yahoogroups.com, "Patricia" <originalpatricia@...>
              wrote:

> [...]
              > the case that when Norton scans a trifle slowly - then the server
              unexpectedly breaks the connection and I have to send again from my

              Alan's Translation