Laxdaela Saga 59 part 2 - - Grace's translaiton

  • Fred & Grace Hatton
    Message 1 of 1 , Jan 22, 2013
      Hamar stendur fyrir norðan ána er Höfði heitir. Það er í Lækjarskógslandi. Í
      þeim stað hafði
      A crag stands north of the river which is called Hofdi. It is in Laekjar
      Forest land. In that location,

      Guðrún á kveðið að þau Snorri skyldu finnast. Þau komu þar mjög jafnsnemma.
      Fylgdi og einn
      Gudrun had arranged that they, (she and) Snorri should meet. They came
      there just at the same time. One man also accompanied

      maður Guðrúnu. Var það Bolli Bollason. Hann var þá tólf vetra gamall en
      fullkominn var hann
      Gudrun. It was Bolli Bolli’s son. He was then twelve years old, but he was
      perfect

      að afli og hyggju svo að þeir voru margir er eigi biðu meira þroska þó að
      alrosknir væru. Hann bar þá og Fótbít.
      in strength and mind so that they were many who did not offer more maturity
      even though (they) were quite grown up. He also carried Footbiter then.

      Þau Snorri og Guðrún tóku þegar tal en Bolli og förunautur Snorra sátu á
      hamrinum og hugðu að
      They, Snorri and Gudrun, began to talk at once and Bolli and Snorri’s
      comrades sat on the crag and pondered

      mannaferðum um héraðið. Og er þau Snorri og Guðrún höfðu spurst tíðinda þá
      frétti Snorri að
      people’s journeys about the district. And when they, Snorri and Gudrun, had
      asked the news, then Snorri inquired as to

      erindum, hvað þá hefði nýlega við borið er hún sendi svo skyndilega orð.
      (the) errand, what then had happened lately when she send such hasty word.

      Guðrún mælti: "Það er satt að mér er þessi atburður spánnýr er eg mun nú upp
      bera en þó varð
      Gudrun spoke, “It is true that to me this is a bran-new event which I will
      now present, even though

      hann fyrir tólf vetrum því að um hefndina Bolla mun eg nokkuð ræða. Má þér
      það og ekki að
      it happened twelve years ago because I will now talk about the vengeance for
      Bolli. It may also not

      óvörum koma því að eg hefi þig á minnt stundum. Mun eg það og fram bera að
      þú hefir þar til
      take you by surprise because I have reminded you now and then. I will also
      state it that you have

      heitið mér nokkurum styrk ef eg biði með þolinmæði. En nú þykir mér rekin
      von að þú munir
      promised me some strength to that end if I wait with patience. But now it
      seems to me done as expected that you will

      gaum að gefa voru máli. Nú hefi eg beðið þá stund er eg fæ mér skap til en
      þó vildi eg hafa heil
      pay heed to our case. Now I have waited then a while which I could give my
      mind to, but still I wanted to have good

      ráð af yður hvar hefnd þessi skal niður koma."
      advice from you how this vengeance should come down.”

      Snorri spurði hvar hún hefði helst ætlað.
      Snorri asked what she had most expected.

      Guðrún mælti: "Það er minn vilji að þeir haldi eigi allir heilu Ólafssynir."
      Gudrun spoke, “It is my wish that they do not keep all Olaf’s sons from
      harm.”

      Snorri kvaðst það banna mundu að fara á hendur þeim mönnum er mest voru
      virðir í héraði "en
      Snorri said he would forbid it to go against those men who were most
      esteemed in the district “but

      náfrændur þeirra er nær munu ganga hefndunum og er allt mál að ættvíg þessi
      takist af."
      close relatives of theirs who will go closer for vengeance and all cases of
      this slaying of kinsmen
      stop.”

      Guðrún mælti: "Þá skal fara að Lamba og drepa hann. Er þá af einn sá er
      illfúsastur er."
      Gudrun spoke, “then (one) shall go to Lambi and kill him. Then is that one
      who is most ill willed gone.”

      Snorri svarar: "Er sök við Lamba þótt hann væri drepinn en eigi þykir mér
      Bolla hefnt að heldur
      Snorri answers, “(It) is to have done? offense against Lambi (even) though
      he be slain, but Bolli doesn’t seem to me avenged any the more

      og eigi mun þeirra Bolla slíkur munur ger í sættum sem vert er ef þeim vígum
      er saman jafnað."
      and not will? do ?such of theirs? for Bolli in settlement as (he was) worth
      if those slaying are made equal together.”

      Fred & Grace Hatton
      Hawley, Pa.