Emacs Split Screen dengan Latex Real Time Preview

  • md_najmi
    Message 1 of 10 , Oct 4, 2009
      Salam,

      Soalan ni dah dihantor ke Tex User Group, post sini, sebab maksudnya sama:

      Hello,

      I want to know how to create split emacs screen for real time Latex ouput, which is something like this:

      http://www.emacswiki.org/pics/static/LaTeXMathPreviewScreenshot.png

      I tried:
      Auctex - this one using internal output
      Whizzytex- this use ADVI output
      Yatex - plan to use latex-math-preview (using default install in Ubuntu apt-get install yatex), but can't managed to get it work.

      Can you guys lead me?

      Also can emacs with -nw flag append that in it's screen? Since currently I'm using plain console.

      Nota kaki gambor artwork bro r00t:

    • md_najmi
      Message 2 of 10 , Oct 4, 2009
        Salam,

[...]

      • Mohammad Bahathir Hashim
        Message 3 of 10 , Oct 5, 2009
          Errrr... and tersalah faham my sahabat.
          Itu bukan REALTIME preview la... Ianya adalah xdvi yang dilarikan
          bersama-sama emacs. Oleh kerana evilwm saya tidak mempunyai border, ianya
          seolah-olah seperti dipaparkan terus ke perisian emacs.

          Degan kata lain, buka saja xdvi, dan setiap kali anda compile fail LaTeX,
          xdvi anda membuat perubahan pada paparanya.

          Jadi harap maaf kalau ada yang tersalah faham dari cekupan skrint tersebut.
          :)

          Message 4 of 10 , Oct 5, 2009
            Oh ye ke.. evil betul evilwm tu... seeing is deceiving :D

            http://latex-my.blogspot.com/

            Message 5 of 10 , Oct 5, 2009
              Kaedah xdvi tu, saya gunakan sejak saya mula guna LaTeX, kerana
              kadang-kadang saya sunting fail TeX dengan penyunting ringkas yang tidak
              mempunyai kemampuan untuk menggunakan plugin AUCTeX atau preview-latex, atau
              bila guna konsol teks sepenuhnya, tanpa pengantara muka visual X11.

              Oya, apa kata anda cuba TeXmac atau LyX. bagi tujuan yang serupa. Saya
              tidak gemar menggunakan realtime previewer atau penynting TeX visaual
              WYSIWYG, kerana menggunakan resource CPU yang agak banyak jugak, tapi
              tertakluk kepada sistem anda jugaklah.

              Tak mengapa, ada banyak masa lagi, tak perlu ribut-ribut sangat, biarlah
              ribut melanda Filipina. Belajar step by step.. langkah demi langkah.

              Kepada mereka yang nak mula LaTeX, sila baca fail PDF dari pautan dibawah.
              Sangat berguna dan mudah difahami.

              http://tobi.oetiker.ch/lshort/lshort.pdf

              Sekian, terima kasih.

              Message 6 of 10 , Oct 5, 2009
                Salam,

                Preview tu saya tak guna sangat, tapi tang construct table dengan figure yg lari (floating) tu memang rasa nak kene check juga.

                Univ Teknologi M'sia punye thesis Latex class (.cls?)

                http://utmthesis.googlecode.com/

                Last time Bro(Dr) Istas mention pasal WinEdt .. ok gak tu.

                La ni saya gune "Kile" dan View dengan Okular (PDF reader), sebab dia compile (papar log) dan terus buka PDF yg dah siap compile.

                Lyx ni tak sure la.. sebab dia akan produce .lyx dan tak mudah diedit .tex nya, sekadar view saje.

                Baru-baru ni ade test MS-Word + BibTeX4Word(free) + Jabref(free), so masalah conversion kalo co-authoring paper gune .doc tu dapat diselesaikan.

                Sebabnye conversion Latex -> Word tak begitu menjadi (proses sebenarnya Latex -> HTML -> Export HTML to ODF -> DOC , tu yg paling cun, the rest indentation ampes.

                Message 7 of 10 , Oct 5, 2009
                  Reply di TUG:

                  http://tug.org/pipermail/texhax/2009-October/013356.html

                  Message 8 of 10 , Oct 5, 2009
                    Dah cuba latex2rtf ? cover .tex kepada .RTF yang boleh dibaca oleh Word..
                    Tapi gambarajah.... mmmm :)

                    On Tue, Oct 6, 2009 at 8:53 AM, md_najmi <md_najmi@...> wrote

                    Message 9 of 10 , Oct 5, 2009
                      Penah cube,tapi tak puas hati.

                      La ni saya buat gini:

                      Guna TTH, dan default mode dia letak hyperlink saje utk image

                      tth -e2 file.tex --> akan jadi satu fail HTML, lengkap dengan diagram.

                      Lepas tu import as HTML dalam OpenOffice.org .. yg ni ok sket.

                      ade gak cube latex2html -split 0 (single page), tapi tak memuaskan.

                      Message 10 of 10 , Oct 5, 2009
                        Aha ... TTH ... my favorite! :)