Re: [mypenguin99] VMWare, Virtualbox, Xen, Qemu - Which one better?

  • kawan
    Message 1 of 8 , Sep 3, 2009
      Boleh ceta bandingan antara 2; zen dan vmware.
      vmware guna bnyak memori berbanding zen.
      vmware lebih mudah config berbanding zen.
      dua-dua free untuk guna pada laptop.

      Message 2 of 8 , Sep 5, 2009
        Saya guna Kernel Virtual Machine (KVM) yang berasaskan qemu. Oleh kerana
        saya dah lama guna qemu, maka ianya menjadi pilihan utama saya, kerana

        1) Sudah terbiasa
        2) Boleh dilarikan 100% dari konsol teks, atau tanpa sebarang bantuan X11.
        Penting untuk headless server.
        3) Kecil dan padat
        4) Boleh baca imej dari VMWARE
        5) Boleh dilarikan pada 'headless' server. Anda boleh akses ke host OS guna
        rdesktop, ssh, vnc..
        6) Snapshots ... Sungguh berguna

        Lazimnya, untuk menggunakan VM, anda perlu RAM yang banyak, Saya sarankan
        2GB dan berikan 512MB keatas kepada host OS bagi operasi yang lancar.
        Walaupun agak sukar pada permulaanya, tapi, "alah bisa tegal biasa", jadi
        jangalah berputus asa. Anda boleh guna virtualbox, yang pada pendapat saya,
        merupakan 'frontend' kepada qemu, kepada meraka yang ingin belajar.

        Selamat berjaya.

      • hisham keris
        Message 3 of 8 , Sep 5, 2009
          Untuk gunakan pada laptop/desktop buleh gunakan virtual box.
          Depend host/base OS guna apa.

          Kalau base os / host on Linux: buleh guna VirtualBox, KVM, Xen, Qemu, vmware
          dll
          Bagusnya on linux host banyak CLI utk manage vm2 tu. Dan banyak cmd tool /
          API buleh guna utk tweak especially kvm & xen
          GUI VM management, buleh guna virt manager utk kvm dan xen. Virtual box, ada
          gui dia sendiri.

          Kalau base os / host on windows: buleh guna VirtualBox, vmware

          Kalau base os MacOSX, buleh guna VirtualBox juga & parallel (beli) & vmware
          fusion (beli)

          Sebelum ni aku banyak guna linux base Laptop and MacBook (lost my MacBook &
          MacBook Air :( ), jadi banyak gunakan virtualbox, sebab VM image yang
          sama dan compatible. VirtualBox juga support OVF dll vm image.

          If u like banyak cli utk buat tweak & mod NIC interface dan yang penting
          headless, console, guna KVM, Xen. Anyway, kalau on linux host, so buleh run
          KVM, XEN & Virtualbox. Cuma KVM & XEN tak buleh serentak, but buleh disable
          dengan script.

          ./keris