script : delecting selected mail ? spam ?

  • -=+{[IMZ®]}+=-
    Message 1 of 15 , Feb 1, 2004
      erm tanya sikit
      ada script dak untuk delected selected mail dari inbox spam email
      misalnye..
    • Mohammad Bahathir Hashim
      Message 2 of 15 , Feb 1, 2004
        On Sun, Feb 01, 2004 at 01:31:33PM -0000, -=+{[IMZ?]}+=- wrote:

        Salamz,

        > ada script dak untuk delected selected mail dari inbox spam email
        > misalnye..

        Sekiranya anda guna mail client Mozilla atau Thunderbird, anda boleh
        tandakan mail yang anda anggap spam/junk supaya mail client anda belajar, dan
        membolehkannya menapis mail yang seakan-akannya pada masa hadapan.
      • -=+{[IMZ®]}+=-
        Message 3 of 15 , Feb 2, 2004
          kalau nak padam dalam server.. ??
          incase email bervirus atau spam nih.. ??
          sebab terlampau banyak..
          so nak buang selected mail yang bermasalah ..
          rasanya pernah jumpa script camtu tapi kena guna mailx lak..
          erm ada sesiapp pernah jumpa idependent mail script remover ??

          thanks in advance..

          rasanya tak terlambat lagi Selamat hari Raya Aidil Adha..

          --- In mypenguin99@yahoogroups.com, Mohammad Bahathir Hashim

        • Ahmad Arafat Abdullah
          Message 4 of 15 , Feb 3, 2004
            masalahnya kes spam nih very2 unique..
            system tak dpt 100% pastikan yg sesuatu email tuh
            spam.. contihnya iklan "barangan kuat" atau anything
            yg related to S*XX ke.. tapi bagi sesetengah pihak yg
            lain, mereka mmg nak mende2 camnih dah subsribe agik tu
            :)...

            so kita kene define apa yg dimaksudkan spam tu..
            maybe ada contains certain words yg "musykil", boleh la..
            itupun salah2 gaya email penting pun terdelete skali :)

            Message 5 of 15 , Feb 3, 2004
              tuh kena manual script cleaner/remover nih..

              misalnya kita dapat tau menda tuh spam so nak clean all email dari
              spam tuh .. by subject, by sender etc.. i mean semua email user dalam
              /var/spool/mail ??

              atau satu lagi kes antivirus tak update so kita tau certain patern
              yang berbentuk virus dah masuk.. nak clean up mail dalam server buang
              (or maybe save mail bermasalah tuh) ke folder lain dsb..

              so script camni la berguna.. :)

              pasal delete kat client takda masalah.. tuh client sendiri leh buat,
              ini masalah dalam server.. kalau le email bervirus dah masuk antivirus
              patern tak update lagi then lepas update kita nak clean.. virus yang
              dah masuk sebelum user download and executed.. tuh maksud aku script
              yang delete certain mail saja.. bedasarkan mungkin sender, attachment,
              subject dan seumpamanya.. kalau ada la.. sesiapa jumpa script mail
              cleaner/remover camni.. habaq ek.. :)

              ps: script yang berguna sebelum boss bising apa spam email sampai
              beribu-ribu nih..?? :)

              --- In mypenguin99@yahoogroups.com, "Ahmad Arafat Abdullah"

            • .: Civic Type R 2nd Edition :.
              Message 6 of 15 , Feb 4, 2004
                mmm... mail server apo? sendmail? postfix? qmail? exim?
                kalau by subject tu bleh buat auto pada user tapi manual pada system
                admin aa...

                --- In mypenguin99@yahoogroups.com, -=+{[IMZ®]}+=- <obelicks@y...>
                wrote:

> [...]
                > jumpa script mail cleaner/remover camni.. habaq ek.. :)
                >
                > ps: script yang berguna sebelum boss bising apa spam email sampai

              • Ahmad Arafat Abdullah
                Message 7 of 15 , Feb 4, 2004
                  skang subject pun depa dah pandei tuko...
                  how about attachments? boleh tak setkan list jenis2 attachments yg
                  nak di block.. by type ke by name ke..

                  wrote:

> [...]
                  > jumpa script mail cleaner/remover camni.. habaq ek.. :)
                  >
                  > ps: script yang berguna sebelum boss bising apa spam email sampai

                • Istas Fahrurrazi Nusyirwan
                  Message 8 of 15 , Feb 4, 2004
                    On Wed, 4 Feb 2004, Ahmad Arafat Abdullah wrote:

                    > skang subject pun depa dah pandei tuko...
                    > how about attachments? boleh tak setkan list jenis2 attachments yg
                    > nak di block.. by type ke by name ke..

                    Apa kata semua .EXE diharamkan?

                    # Redirect .exe file to /root/mail/mail_executables in /etc/procmailrc

                    :0 B
                    * ^TVqQAAMAAAAEAAAA//8AALgAAAAAAAAAQA+$
                    /root/mail/mail_executables

                    --
                    Istaz.
                  • -=+{[IMZ®]}+=-
                    Message 9 of 15 , Feb 4, 2004
                      masih tak paham soalan aku ?
                      :) maksud aku script untuk email REMOVAL atau CLEANER lebih kurang
                      macam nih kat bawah nih.. BUKAN FILTER yek....

                      http://www.shelldorado.com/scripts/cmds/expiremail.ksh.txt
                      tapi yang nih kena pakai mailx..

                      so misalnye kes:

                      1) ada virus dah masuk ke dalam mail masa tuh belum update antivirus..
                      kita tau email bervirus ada certain subject cam hi hello etc.. so nak
                      clean semua email yang telah masuk tingalkan clean email dan buang
                      yang bervirus sebelum user sempat bukak etc..

                      2) ada spam beratus/beribu.. attack mail server kebetulan mailinglist
                      so ada banyak user dapat email nih so nak clean up this mess from user
                      list mailserver email hanya tingalkan email yang bersih saja..

                      nih untuk sys admin le.. script yang untuk membersihkan email dalam
                      system.. sekali lagi BUKAN FILTER... cam spam assisant ker apa..

                      kalau ada jumpa la.. habaq mai.. :)

                      thanks in advance..
                    • linuxmalaysia
                      Message 10 of 15 , Feb 4, 2004
                        Assalamualaikum,

                        Yang ni dah kira hendak filter kat level pop atau imap. Bermaksud
                        selepas smtp (MTA seperti sendmail dan postfix) uruskan email
                        dan terlepas email yang ada trojan dan virus.

                        Yang Haris jumpa yang ni

                        http://yaspi.sourceforge.net/yaspi.html

                        atau ni http://pop3vscan.sourceforge.net/

                        Tak tahu mana sesuai. Untuk anti-virus Linux, Haris tengah
                        uji Clamav http://www.clamav.net/

                        Mungkin leh config untuk scan dalam dir dalam mailbox.

                        Wassalam.

                        : )
                      • linuxmalaysia
                        Message 11 of 15 , Feb 4, 2004
                          Assalamualaikum,

                          Ni satu lagi yang Haris jumpa boleh sekali dengan Spamassasin

                          http://p3scan.sourceforge.net/ berasaskan daripada p3vscan

                          Wassalam.

                          : )

                          --- In mypenguin99@yahoogroups.com, "linuxmalaysia"

                          Message 12 of 15 , Feb 4, 2004
                            possible..
                            lagipun wat apa file2 jenis camtuh kat dalam email?
                            mungkin kalau nak sgt2 boleh wat special request thru admin :)..

> [...]

                            > nak di block.. by type ke by name ke..

                            Apa kata semua .EXE diharamkan?

                            # Redirect .exe file to /root/mail/mail_executables in

                            Untuk mengeluarkan diri anda dari senarai email ini, hantarkan email ke
                            :

                            ~~khai

                            Yahoo! Groups Links

                            To visit your group on the web, go to:

                            Your use of Yahoo! Groups is subject to:
                            http://docs.yahoo.com/info/terms/
                          • linuxmalaysia
                            Message 13 of 15 , Feb 5, 2004
                              Assalamualaikum,

                              List fail ext yang kena blok Haris dapatkan daripada sini
                              http://support.microsoft.com/?kbid=290497

                              Ia KB untuk Outlook bolehlah kita gunakan. Mozilla baru
                              ada filter untuk attachment tak?

                              Wassalam.

                              : )

                              Level 1 ("Unsafe")
                              The "unsafe" category represents any extension that may have script
                              or code associated with it. You cannot open any attachment with
                              an "unsafe" extension if you use a version of Outlook that has the
                              security patch applied to it. The following list contains
                              attachments that are considered unsafe:

                              Extension File type
                              .ade Microsoft Access project extension
                              .adp Microsoft Access project
                              .asx Windows Media Audio / Video
                              .bas Microsoft Visual Basic class module
                              .bat Batch file
                              .chm Compiled HTML Help file
                              .cmd Microsoft Windows NT Command script
                              .com Microsoft MS-DOS program
                              .cpl Control Panel extension
                              .crt Security certificate
                              .exe Program
                              .hlp Help file
                              .hta HTML program
                              .inf Setup Information
                              .ins Internet Naming Service
                              .isp Internet Communication settings
                              .js JScript file
                              .jse Jscript Encoded Script file
                              .lnk Shortcut
                              .mda Microsoft Access add-in program
                              .mdb Microsoft Access program
                              .mde Microsoft Access MDE database
                              .mdt Microsoft Access workgroup information
                              .mdw Microsoft Access workgroup information
                              .mdz Microsoft Access wizard program
                              .msc Microsoft Common Console document
                              .msi Microsoft Windows Installer package
                              .msp Microsoft Windows Installer patch
                              .mst Microsoft Windows Installer transform; Microsoft
                              Visual Test source file
                              .ops Office XP settings
                              .pcd Photo CD image; Microsoft Visual compiled script
                              .pif Shortcut to MS-DOS program
                              .prf Microsoft Outlook profile settings
                              .reg Registration entries
                              .scf Windows Explorer command
                              .scr Screen saver
                              .sct Windows Script Component
                              .shb Shell Scrap object
                              .shs Shell Scrap object
                              .url Internet shortcut
                              .vb VBScript file
                              .vbe VBScript Encoded script file
                              .vbs VBScript file
                              .wsc Windows Script Component
                              .wsf Windows Script file
                              .wsh Windows Script Host Settings file

                              > Apa kata semua .EXE diharamkan?

                            • T.Iskantharajah
                              Message 14 of 15 , Feb 7, 2004
                                kalaua rajin guna spamassassin.
                                http://spamassassin.org

                                " -=+{[IMZ®]}+=-" wrote:

> [...]
                                >
                                > ~~khai
                                >
                                > Yahoo! Groups Links

                                > Your use of Yahoo! Groups is subject to:
                              • Ami Shamril
                                Message 15 of 15 , Feb 8, 2004
                                  salam,

                                  untuk dikongsi bersama, instead of using spamassassin utk our mail server, we
                                  all juga gunakan regex in sendmail utk blok2 certain2 keyword SPAM eg. viagra.
                                  juga blok certain2 subject yg biasa digunakan oleh virus.

                                  dlm sendmail.cf buh ni, actually kena letak kat dlm sendmail.mc pastu
                                  generate, tapi aku amik jln shortcut :)

                                  HSubject: $>Check_Subject
                                  Kworm regex -m -f
                                  ([Vv]+[+-\*\#\%\^\&]*[Ii!1|]+[+-\*\#\%\^\&]*[Aa@4]+[+-\*\#\%\^\&]*[Gg]+[+-\*\#\%\^\&]*[Rr]+[+-\*\#\%\^\&]*[Aa@4]+)
                                  D{MVig}Viagra is an illegal subject for our server. Please change your
                                  subject. Thank You. - System Administrator -
                                  D{MMsg}Possible virus detected. Email rejected due to a Subject: that viruses
                                  commonly use. Please change your Subject: and re-send. Thank you. - System
                                  Administrator -
                                  D{MDoom}Your Subject is similar to MyDoom virus. Please change your subject.
                                  Thank You. - System Administrator -
                                  D{MBgl}Your Subject is similar to Beagel virus. Please change your subject.
                                  Thank You. - System Administrator -
                                  D{MTst}Test is an illegal subject for our server. Please change your subject.
                                  Thank You. - System Administrator -
                                  SCheck_Subject
                                  # Common virus
                                  R$* ILOVEYOU $* $#error $: "550 ${MMsg}"
                                  RA funny game $* $#error $: "550 ${MMsg}"
                                  RA special nice game $* $#error $: "550 ${MMsg}"
                                  RRe : some questions $* $#error $: "550 ${MMsg}"
                                  RHappy Allhallowmas $* $#error $: "550 ${MMsg}"
                                  RHave a good Allhallowmas $* $#error $: "550 ${MMsg}"
                                  RW32 . Klez . E removal tools $* $#error $: "550 ${MMsg}"
                                  RRe : Approved $#error $: "550 ${MMsg}"
                                  RRe : Details $#error $: "550 ${MMsg}"
                                  RRe : Re : My details $#error $: "550 ${MMsg}"
                                  RRe : Thank you ! $#error $: "550 ${MMsg}"
                                  RRe : That movie $#error $: "550 ${MMsg}"
                                  RRe : Wicked screensaver $#error $: "550 ${MMsg}"
                                  RRe : Your application $#error $: "550 ${MMsg}"
                                  RThank you ! $#error $: "550 ${MMsg}"
                                  RYour details $#error $: "550 ${MMsg}"
                                  RIt's Near 911! $#error $: "550 ${MMsg}"
                                  # MyDoom virus
                                  RError $#error $: "550 ${MDoom}"
                                  RStatus $#error $: "550 ${MDoom}"
                                  RServer Report $#error $: "550 ${MDoom}"
                                  RMail Transaction Failed $#error $: "550 ${MDoom}"
                                  RMail Delivery System $#error $: "550 ${MDoom}"
                                  Rhello $#error $: "550 ${MDoom}"
                                  RDelivery Error $#error $: "550 ${MDoom}"
                                  RUnable to deliver the message $#error $: "550 ${MDoom}"
                                  # Beagel virus
                                  RHi $#error $: "550 ${MBgl}"
                                  # Test
                                  RTest $#error $: "550 ${MTst}"
                                  # Block subject with viagra
                                  R$* $: $(worm $1 $: <OK> $)
                                  R<OK> $@ OK
                                  R$+ $#error $: 550 "550 ${MVig}"

                                  note: tab sensitif

                                  credit goes to linuxlah for his regex.
                                  kalo ade sesapa nak tambah/komen di alu2kan.

                                  TQ
                                  -ashamril-

                                  On Sun, 08 Feb 2004 00:10:09 +0800, T.Iskantharajah wrote