Re: [myMasjid.com.my] Tabligh

  • yazidbon
    Message 1 of 57 , Aug 2, 2007
      Aku dah lama tak join tabligh ikut keluar 3 hari, 40 hari dan 4 bulan (tak pernah lg pun ) apatah lg usaha tempatan di kariah sendiri buat ziarah sekali seminggu rumah ke rumah ajak org dtg masjid dan sekali seminggu di kariah tetangga buat ziarah ajak org dtg masjid juga ...kalau dulu mmg ada kekuatan iman utk bagun solat jemaah subuh dimasjid apatah lagi utk solat2 yg lain jg dpt berjemaah, baca Quraan satu (ain) sekurang2nya tiap hari yg mana menjadikan diri kita tenang dpt beramal dan amalkn perintah Allah ikut sunah nabi...tetapi sekarang semuanya takde kekuatan utk buat tu semua kesannya mungkin iman jadi lemah sebab tidak melibatkn diri lagi dgn usaha2 tersebut..itulh yg sy dpt rasakn sekarang..wallahualam..

      Ibnu Daud <usereee@...> wrote:
      tuan,
      boleh tak perbincangan sebegini dibuat berasingan? bimbang kalau2 yg tak faham akan lebih terkeliru... kelak perpecahan yg lebih besar timbul.
      kalau betul ikhlas nak berbincang, carilah masa dan tempat yg sesuai..
      Allahua'lam

      From: "Abu Heakal" <abu.heakal@gmail. com>
      To: mymasjid@yahoogroup s.com
      Subject: Re: [myMasjid.com. my] Tabligh
      Date: Thu, 2 Aug 2007 12:25:50 +0800

      Salam,

      Sistem politik Rasulullah memang elit dan hebat? Adakah anta menafikan kehebatan nabi kita?

      On 8/1/07, Dollah Kassim < harisbee@yahoo. com> wrote:
      salam...
      wowo meletop...so maksudnya politik tabligh ala ala
      elit gitu...politik nasional low level gituh...patutla
      tabligh x join...hebat. ..sebok ke hulu ke hilir sampai
      ke negara org....sistem politik pemerintahan negara
      sendiri...tawakalal lah????? huhuhu memang meletup

      http://search. yahoo.com/ search?fr= oni_on_mail&p=summer+activities +for+kids&cs=bz

      Shape Yahoo! in your own image. Join our Network Research Panel today! http://surveylink. yahoo.com/ gmrs/yahoo_ panel_invite. asp?a=7

      --
      *  Forwardkan kat kengkawan, mudah-mudahan mendapat manfaat dan jangan lupa sertakan sekali maklumat sumber, melainkan anda ingin bertanggungjawab ke atas apa yang disebarkan.

      Try it now! Live Search: Better results, fast.

      ==================================================Bimbingan utk bakal e-usahawan secara sepenuh masa atau separuh masa, rebut peluang ini daftar secara PERCUMA di http://usahaniaga.cjb.net

    • aku punya
      Message 57 of 57 , Aug 9, 2007
        Bid'ah yang dinyatakan oleh Abu Heakal di bawah hanya pada maksud iaitu pada bahasa sahaja bukannya pengamalan dalam agama. Setiap perkara baru, tambahan atau pengurangan dalam agama dinamakan bid'ah dan setiap bid'ah dalam beragama atau pengamalan ibadat adalah sesat atau dholalah dan masuk neraka. Dalam Kitab Hadis Alsyafie iaitu AlUmm sendiri menjelaskan dengan terperinci mengenai bid'ah. Maka tidak dapat disangkal lagi bahawa tiada wujudnya bid'ah dalam beragama bahkan para perawi hadis baik dalam kutubussitah mahupun 49 hadis besar melainkan daripada sumber yang telah dipesongkan oleh orang-orang yang tidak boleh dipertanggungjawabkan.