Re: [myMasjid.com.my] Re: Jodoh????

  • bakiakh aa
    Message 1 of 13 , Jul 31, 2007
      Assalamualaikum,

      saya hanya ingin menyampaikan salah satu kisah kami 4 bersaudara
      dimana kakak pertama sangat bersedih jangankan jodoh
      calon pun belum punya, sedang kan dua adiknya hendak menikah tahun ini

      berdoa dan berdzikir sudah di lakukan.
      sampai suatu hari ibu menyuruh kami berkumpul
      setiap hari sabtu malam di rumah ibu,
      untuk berdzikir dan berdoa bareng untuk sebuah hajat
      maka setiap sabtu kami berkumpul di rumah ibu
      ada pun Dzikir kami sangat lah sederhana.

      1. Istigfar
      niatkan " wahai Allah Jika ada dosa kami yang
      menghalangi doa/rejeki/jodoh kami, maka wahai sang maha Pengampun
      ampunilah dosa kami"

      2. Alhamdulillah
      niatkan " wahai Allah jika ada rejeki yang lupa kami syukuri
      sehingga menjadi penghalang doa/rejeki/jodoh kami maka wahai Pemberi rejeki yang sempurna
      ampunila kami dan kami ucapkan Alhamdulillah sebagai syukur kami pada Mu"

      3. Solawat nabi
      dalam suatu riwayat, solawat nabi membantu terkabulnya doa

      4. menyeru Asma Allah
      niatkan untuk menyeru Allah dengan asma Allah yang sempuna dan indah
      di sertai dengan ribuan permohonan doa dalam hati ..

      5. berdoa

      Alhamdulillah, hanya beberapa bulan setelah itu rutin di lakukan
      Kakak bertemu dengan jodohnya, dan habis lebaran tahun ini
      jodohnya mengajak nikah cepat... Subhanallah.

      manusia terdiri dari jasmani dan rohani, manusia boleh di katakan
      telah berusaha jika jasmani dan rohani nya berusaha. usaha rohani
      adalah dengan memohon kepada Allah, usaha jasmani
      dengan ikhtiar dimanakah pertolongan Allah tsb akan turun ..
      jodoh di ciptakan untuk saling mengisi kekurangan,
      jika ada calon yang ternyata masih "kurang" meski dia seorang pria
      dan kita kebetulan seorang wanita, mungkin kita di ciptakan untuk mengisi kekurangan itu
      tanpa harus melupakan pria akan menjadi imam kelak, begitupun sebaliknya

      apa yang kita liat baik belum tentu baik untuk kita
      dan apa yang kita liat buruk belum tentu buruk untuk kita
      Hanya Allah yang tahu mana terbaik untuk kita

      Wallahualam

      Message 2 of 13 , Aug 1, 2007
        betoi tuuu...
        aku pun lambat gak jodoh niii......dok tunggu gak
        tak mai2 lagi niii....
        ada sapa2 yg solo kt c ni ?

        Lina Mahmud <nazaf_71@...> wrote:
        Insyaallah, jodoh tu akan diketemukan juga. Tetapi pernah kita fikir kenapa tiada jodoh atau lambat jodoh tu sampai. Semuanya ada hikmah. Sama dengan kenapa pasangan itu tiada dikurniakan zuriat dan pasangan ini begitu muirah rezekinya manakala pasangan ini hanya 1 sahaja zuriat Allah kurniakan... . semuanya ada hikmah.
        Whatever it is just enjoy what you have, bersyukur! Jangan terlalu strain memikirkan tentang jodoh sehingga menjadi satu tekanan. Allah Maha Adil, apa yang diberiKan ada sebab sebabnya. Wallahuallam. .... sekadar memberi pendapat dari pengalaman menjadi hamba Allah, anak, isteri, ibu dan sebagai individu....

        Wasallam.

        Azrul Alwi <azrul.alwi@gmail. com> wrote:

        Mungkin anda pernah diajukan soalan , "kenapa masih belum
        berumahtangga lagi?" Jawapan yang lazim diberi adalah, "Tidak ada
        jodoh lagi.." Mungkin selepas ini anda akan mempunyai jawapan yang
        lebih sesuai ..

        Jodoh, rezeki, ajal dan maut adalah takdir Allah s.w.t. Allah s.w.t
        telah berfirman di dalam surah Al-Hadid ayat 22, "Dialah yang
        menciptakan tiap-tiap sesuatu lalu menentukan keadaan makhluk-makhluk
        itu dengan ketentuan takdir yang sempurna."

        Di dalam kitab Fathul Bari, Al-Hafiz Ibnu Hajar mencerita bahwa
        seorang ulama sunni pernah berkata, "Jika Dia menghalangimu atas apa
        yang menjadi hakmu, beerti Dia telah menzalimimu; tetapi jika Dia
        menghalangi kerana sesuatu yang ada padaNya, maka sesungguhnya Dia
        memberikan rahmatNya kepada sesiapa saja yang dikehendakiNya. "

        Jodoh kita telah pun ditentukan oleh tuhan. Apabila tuhan menghalangi
        sesuatu dari seseorang kerana kehendakNya, sudah tentu halangan
        tersebut merupakan "sesuatu yang terbaik", kerana tuhan Maha
        Mengetahui. Apabila tuhan telah memutuskan "sesuatu yang terbaik"
        kepada makhlukNya, bermakna tuhan sedang melimpahkan rahmatNya kepada
        makhluk itu.

        Mungkin selepas ini, ketika disoal oleh kaum keluarga dan
        sahabat-handai, "kenapa masih belum berumahtangga lagi?", jawapan yang
        sesuai adalah, "semua ini adalah rahmat Allah."

        Daripada : http://webblog. myjodoh.net/ 2007/05/09/ 87/

        --- In mymasjid@yahoogroup s.com, "meez_tuleen" <meez_tuleen@ ...> wrote:

> [...]
        > tidak menimbulkan masalah kemudian hari). Terlalu sukar rasanya
        > mencari lelaki bujang yang ikhlas dan dapat membimbing ke jalan yang

        Building a website is a piece of cake.
        Yahoo! Small Business gives you all the tools to get online.

        Building a website is a piece of cake.
        Yahoo! Small Business gives you all the tools to get online.

      • AZMY SAMAH
        Message 3 of 13 , Aug 1, 2007
          Alhamdulillah... dapat juga rasanya saudari yg mengadu mententeramkan hati, ada masalah.. ada jalan keluar...

          Terima kasih pada Ilmu ini.. insyaallah berguna dan bagi saya.. lebih baik daripada "Jodoh di tangan DIA".. "Bersabar"..Ilmu ini lebih practical dan saya doakan semuga mendapat Jodoh yang baik lagi berilmu, beramal dan khusyuk solatnya.