Re: [metrobanjar] urang banjar di Bandung

  • sofwan djamil
    Message 1 of 28 , Dec 23, 2004
      >wa'alalikum salam,
      >banyak urang banjar wayah ini,nang ba'diam di bandung
      >lawan di betawi makanya kada heran di Mall2 imbah'anu
      >ada aja tadangar penderan basa banjar,dibanding
      dahulu
      >ngalih babanaran mencari atawa badapat urang sa
      >banua,kenapa jadi mencari ba'binian nang sudah kawin?
      >banyak wayah ini kakanakan nang pintar
      bamasak->mamasakan,paling kada mie
      instant,ma'kacila'ai.

      --- sally nf <snfatima@...> wrote:

      > Ass.wr.wb.
      > Adakah urang Banjar (khusus bibinian-sdh kawin) nang
      > bagana di Bandung. Ayu pang bakawanan. Nyaman
      > bapanderan bahasa banjar wan balajar bamasakan. Kami
      > asal Tanjung, balum lawas di Bandung.
      > Tarimakasih banyak lah...
      > Wassalaam,
      > Ummu Wafa

      > Jazz up your holiday email with celebrity designs.
      > Learn more.
      > http://celebrity.mail.yahoo.com

      http://promotions.yahoo.com/new_mail
    • fesyenika kk
      Message 2 of 28 , Jan 2, 2005
        Assalamualaikum.
        Ulun ni dari malaysia,Banjar Malaysia.Lawas kadak
        memasuki email ni. Napa haabarnya kukulaan sabarataan,
        wagas hajakah? --- sofwan djamil

        ALL-NEW Yahoo! Messenger - all new features - even more fun! http://uk.messenger.yahoo.com
      • yusma azidin
        Message 3 of 28 , Jan 17, 2005
          Ass Wr Wb,
          Salamat batamuan pulang kita ni.......maaf talambat : Salamat Hari Raya Idul Fitri 1Syawal 1425 H ( satumat lagi Idul Adha pang ) Mohon maaf lahir bathin.......kalihatannya lagi sibuk barataan lah......oh ya untuk Ummu Wafa....ulun parnah tatamu urang Tanjung di Cirebon sidin sudah  pansiun  lalu kalu bulan Puasa bajual wadai di halaman Masjid Kejaksan Cirebon...wadai banjar....ngaran sidin kada ingat...kaina bila tatamu ulun takuni. kalu urang kita di Jakarta banyaknya di Jaktim , Bogor dll  milisnya : kalsel-jabotabek@yahoogroups.com    ui fesyenika  dan kakawanan nang lain....wah ayu pang bakisah  , ulun bulan puasa tadi kada kawa ka Banjar kada dibari izin cuti....
          Cukup dulu lah...kaina kita bakisahan kalu ada nang mamulai

          Yusma
          PT Pertamina UP VI Balongan
          Indramayu
          0234-428232   Ext 5300

          Message 4 of 28 , Jan 17, 2005
            --- yusma azidin <yusma9961@...> wrote:

> [...]
            > designs.

            > viruses.

            > ALL-NEW Yahoo! Messenger - all new features - even

            Yahoo! Mail - 250MB free storage. Do more. Manage less.
            http://info.mail.yahoo.com/mail_250
          • sally nf
            Message 5 of 28 , Jan 18, 2005
              Aww.
              Soal urang Banjar nang di Bandung, sakalinya banyak
              haja (ulun haja nang kada tahu). Mantan karyawan
              Pertamina contohnya, banyak jua nang barumah di
              Bandung. Kada sangaja jua ulun ditagur ibu-2, ngaran
              laki sidin Anton Kadri asal Kal-Teng. Jar sidin ada ai
              perkumpulan keluarga banjar di Bandung, kegiatannya
              macam-2, arisan salah satunya.
              Nah, soal makanan banjar di Bandung, kada sangaja jua
              ulun malihat rumah makan 'Ading' di parak kampus IAIN
              Sunan Gunung Jati. Sayang disayang sakalinya sudah
              tutup alias kada bajualan lagi di sana... Kada tahu
              pindah kamananya (perlu dicari tahu), soalnya lengkap
              banar menu nang tatulis di spanduknya. Ada patin
              dipais,dipanggang, haruan mintu jua, sagala wadai
              bingka wan roti pisang gen ada.
              Mun ke Bandung, hari Minggu di lap. Gazibu, bisa ai
              batamuan wan kami sakaluarga, kami umpat jua bakajal
              bajualan kerajinan asal Kalimantan nang kaya lampit
              dll.
              Wassalaam,
              Ummu Wafa

> [...]
              > kawin)
              > bamasakan.

              > Yahoo! Mail - 250MB free storage. Do more. Manage

              Meet the all-new My Yahoo! - Try it today!
              http://my.yahoo.com
            • yusma9961
              Message 6 of 28 , Jan 24, 2005
                Ass Wr Wb,
                Aneh jua dunia ni......koran kita nang bangaran METROBANJAR ini
                hidup kada mati jua kada. lamun kita kita haja nang masih
                rajin....bakiauan....ya kada.
                Yah mudah mudahan kita kada umpat lunyut samangatnya...ayu kita
                tarusakan bapandiran kita. walaupun koran kita ini baritanya masih
                haja : ARUM DIKAJALI MASIN JUDI.....bla bla bla..
                Ayu pantang mundur , maju tarus....tasarah haja majunya kamana

                Yusma

                Message 7 of 28 , Jan 25, 2005
                  --- yusma9961 <yusma9961@...> wrote:

> [...]
                  > baritanya masih
                  > haja : ARUM DIKAJALI MASIN JUDI.....bla bla bla..
                  > Ayu pantang mundur , maju tarus....tasarah haja

                  === message truncated ===

                  Take Yahoo! Mail with you! Get it on your mobile phone.
                  http://mobile.yahoo.com/maildemo
                • sally nf
                  Message 8 of 28 , Jan 25, 2005
                    Amun kita-2 haja nang mangajali atawa bapanderan di
                    milis metrobanjar itu artinya media internet
                    sabujurannya balum tajangkau lawan dingsanak-2 kita
                    nang lain, balum jadi kebutuhan kita. Beda lawan luar
                    negeri.
                    Apa sebabnya? Ya larangnya tu pang...! Kada baduitan
                    mun handak bainternetan. Gasan makan lawan sakulahan
                    kakananakan haja masih ngalih. Kaitu jua masalahnya
                    kanapa metrobanjar kada diupdate-2, pasti kada jauh
                    dari katiadaan dana biar kawa online tarus. Jambi Post
                    mintu jua kan...

                    http://promotions.yahoo.com/new_mail
                  • odjie dhamay
                    Message 9 of 28 , Jan 26, 2005
                      sebenarnya Metro Banjar sudah merupakan lay out koran banua yang lumayan bagus untuk kita baca, namun kadangkala mengapa Metro Banjar juga belum terlalu banyak dikenal luas oleh masyarakat khususnya mereka yang berada di luar banua.

                      Seandainya mereka mengetahui, dan bahkan ikut bersama membesarkan milis kita ini, mungkin kita akan semakin menemukan sebuah nuansa kekeluargaan yang makin ramai.

                      Mereka, saudara kita yang kebetulan berada di banua lain ( selain kalimantan selatan) masih banyak yang tidak kenal dengan Metro Banjar Online.  Ini kenyataan yang saya dapati ketika bertemu beberapa rekan sesama mahasiswa di Kota Yogya, dan padahal di kota ini konon "dingsanak" kita itu lumayan banyak jumlahnya......  so what gitu lho.....

                      salam sukses untuk dingsanak berataan.......

                      Message 10 of 28 , Jan 26, 2005
                        >yusma,,,,,iyus,,
                        amun aku handak basinggah di indramayu,batukar
                        mangga,umpamanya,pas luar jam kantor nangkya,apa aku
                        handak kontak lawan ikam???adakah ,,ikam baisi no.hp
                        nang hotline ,kawa kada aku tahu,jamin wal'ai
                        halal,kada bakal "macam2 pang wal'ai,
                        alamat kantorku.
                        PT.APOL,wisma BSG lt.7,jln.A.muis no.40-jkt-10160
                        telp.021-350-5350 ext-7083
                        email(pribadi) papadaan2000@... en
                        esde46@...
                        wass.

                        === message truncated ===

                        The all-new My Yahoo! - Get yours free!
                        http://my.yahoo.com
                      • sofwan djamil
                        Message 11 of 28 , Jan 26, 2005
                          >dingsanak,,oooh,dingsanak nag diBandung,dimapa jua
                          pang habar disana,,? ikam langsung matan banua ba'alih
                          kasana,,kah?? jadi ibu RT atawa career-woman juakah?
                          wass.

                          Message 12 of 28 , Jan 26, 2005
                            >wal,,wal,,justeru nang rajin chatting dan ber
                            email-ria bubuhan dingsanak2 mahasiswa baik nang
                            dibanua atawa nang(kebanyakkan) diluar banua,ini mnrt
                            pengalaman aku pang.
                            >aku sdh lawas badiam di jkt(1981) dan rancak batugas
                            diluar jawa dan sumatera justeru rajin membuka
                            email,kabalujuran pang,jua email gratis umpat lawan
                            ampun kantor,cuma tabatas sewkt jam kantor aja,tapi
                            lumayan jua,,pang,lah..?
                            >dan aku gin,hanyar aja tahu kalu ada jua
                            milis,bubuhan2 kita nang ada di jabotabek,jadi hanyar
                            jua umpat bakajal2an,handak tahu aja pang,siapa tahu
                            kawa dan tahu kakawalan2 nang(mungkin)ada dijabotabek,
                            sbb dulu kami imbah lulusan pada masing2 sekolah ke
                            jawa,bapencar2,amun ada nang tadapat di milis,kan
                            lumayan iyya,kalo??

                            Message 13 of 28 , Jan 27, 2005
                              Ass Wr Wb,
                              No HP ku tu  ....0812-141-7063. di Indramayu musim mangga sudah bakurang...kaina kalu kamarau rami pulang mangga....

                              Yusma

> [...]
                              halal,kada bakal "macam2 pang wal'ai,
                              alamat kantorku.
                              PT.APOL,wisma BSG lt.7,jln.A.muis no.40-jkt-10160

                              Yahoo! Search presents - Jib Jab's 'Second Term'

                            • sally nf
                              Message 14 of 28 , Jan 28, 2005
                                Maaf aja kalu ulun kada suah mambuka lagi Metro Banjar
                                Online. Waktu masih di Australia bahari, rancak ai
                                menjinguk Radar Banjar -di bawahi Jawa Post- selain
                                BPost online. Di Aust nyaman banar mun bainternetan di
                                rumah, Sakali konek kada batambah-2 pulsa telponnya
                                tatap saitu haja, beda lawan di Indo. Tiap menit
                                betambah tarus pulsanya. Kada kuat bayar tupang mun
                                tiap hari internet.

                                Ummu Wafa
                                (Ibu rt, mantan pns RI)

                                Message 15 of 28 , Jan 31, 2005
                                  --- sally nf <snfatima@...> wrote:

> [...]
                                  >
                                  > Ummu Wafa
                                  > (Ibu rt, mantan pns RI)

                                  > Meet the all-new My Yahoo! - Try it today!

                                  http://mail.yahoo.com
                                • sally nf
                                  Message 16 of 28 , Jan 31, 2005
                                    Jangan tasalah, ulun balum lagi bacucuan :(
                                    Anak ulun nang paling ganal hanyar 4,5 th nang kadua
                                    jalan 11 bl. Ulun pensiun dini dari PNS (LIPI) karna
                                    umpat laki ulun nang sakulah ke Perth, Australia.
                                    Lawas jua kami di sana kira-2 3,5 th an...
                                    Kami bulikan ka Bdg karna laki ulun bagawi di sana.
                                    Banyak ai pangalaman selawas di Perth. Nang paling
                                    bekesan yakni memproduksi lawan menjual tempe.
                                    Wassalaam,
                                    Ummu Wafa

                                    Message 17 of 28 , Jan 31, 2005
> [...]
                                      >lah,?? umpat batakun abahnya sama2 urangkita jua,kah?
                                      >amun dibanjar dimana,lah ikam badiam??
                                      >pakai'an/kai aku tiba di mama asli urang
                                      >lampihung,sidin badiam di murunghpudak/tanjung,tapi
                                      >wayah ini sdh almarhum,pang.
                                      >aku lahir dibanjar tapi sekolah di sby,imbah itu
                                      dapat
                                      >gawian di banjar sd thn 1981/2,dipindahakan
                                      perusahaan
                                      >ke Betawi,sampai wayah ini,memang kakanakan,lawan
                                      >umanya tetap badiam diBetawi,aku nang rancak ditugas-
                                      >diluar jawa,imbah itu, 1998 aku ba hijrah
                                      dialihakan>>(dipindahakan)ke
                                      jatim,(sby,Gresik,Probolinggo,Paiton)
                                      --- sally nf <snfatima@...> wrote:

> [...]
                                      > Ummu Wafa

                                      > hari2

                                      > Meet the all-new My Yahoo! - Try it today!

                                    • akhmad saibi
                                      Message 18 of 28 , Apr 23, 2006
                                           > ass,
                                           >
                                           > salam kenal sabarata'an dari ulun urang banjar yang
                                           > bagawi di banua urang........
                                           >
                                           > wassalam,
                                           > Akhmad Saibi, M.R

                                           > PT Intracawood Manufacturing
                                           > Juata Tarakan Barat Kota Tarakan KALTIM 77111
                                           > Phone ( 0551 ) 22908 , 22909 , 22910 , Fax 24357
                                           > Human Resources Development Division
                                      • abd razak
                                        Message 19 of 28 , Jul 13, 2006
                                          Buat akhmad saidi,

                                          saya orang banjar malaysia,datuk dan nenek orang banjar(cara percakapan banjar).
                                          maaf lambat balas email

                                          akhmad saibi <akhmad.saibi@...> wrote:
> [...]

                                             > PT Intracawood Manufacturing
                                             > Juata Tarakan Barat Kota Tarakan KALTIM 77111
                                             > Phone ( 0551 ) 22908 , 22909 , 22910 , Fax 24357

                                          Indonesia visaIndonesia phone cardIndonesia calling card
                                          Indonesia travelBali indonesiaIndonesia

                                          http://mail.yahoo.com

                                        • abd razak
                                          Message 20 of 28 , Jul 13, 2006