Re: [magyarispell] ellenőrz ő összetett szó?

  • Koblinger Egmont
    Message 1 of 8 , Jun 12, 2007
      On Tue, Jun 12, 2007 at 11:31:34AM +0200, Zsiráf wrote:

      > Helyesen használva nem társulhat, mert a szó magában hordozza azt a jelentést,
      > amit az igekötővel szeretnél kifejezni.

      Én úgy érzem, hogy a "le" igekötő ebben az esetben épp olyan befejezettséget
      ad, mint például az "old" - "megold" esetben. Az "ellenőriz" szerintem csak
      úgy céltalanul csinálgat valamit, a "leellenőriz" pedig tudatosan néz meg
      bizonyos dolgokat. Ha az "ellen" igekötő volna, akkor a dupla igekötő ellen
      szerintem oly mértékben tiltakozna mindenki nyelvérzéke, hogy egyáltalán meg
      sem jelent volna a "leellenőriz" alak.

      > Jelen példánál szerintem az ellen a szótő, nem pedig igekötőként funkcionál.

      És ha az "ellen" a szótő, akkor az "őr" micsoda? Toldalék nyilván nem lehet :)

      Ráadásul szerintem egyre messzebb kerülünk a szó eredetének értelmezésétől.
      Én például azt látom, hogy az "ellenőr"-nek vagy "ellenőrzés"-nek mi köze
      van az "őr"-höz vagy az "őrzés"-hez, de egyáltalán nem látom, hogy az
      "ellen" hogyan jön ide. Ezért el sem tudom képzelni, hogy az "ellen" legyen
      a szótő, és az "őr" csak valami mellékes dolog.

      Én továbbra is úgy érzem, hogy a mai nyelvben az "ellenőr" egy elhomályosult
      eredetű, értelmesen részekre nem bontható, önálló szótő. Esetleg az "ellen"
      + "őr" szóösszetételről meggyőzhető vagyok (pont erre vonatkozott kiindulási
      kérdésem). Mind az igekötős, mind az "ellen" szótövű verzió ellen erősen
      tiltakozik nyelvérzékem.

      --
      Egmont